Visitem la Torre de la Vila i la deixalleria

Torre de la Vila i Deixalleria

Ahir, 28 de gener, l’alumnat de dos grups de 1r d’ESO (E-11 i E-13) van assistir al Centre d’Educació Ambiental i d’Estudi dels Residus de la Masia Torre de la Vila i van realitzar una visita guiada a la deixalleria de Sant Boi de Llobregat.

La Masia de Torre de la Vila és un equipament municipal on es desenvolupen les activitats d’educació ambiental adreçades als centres educatius de Sant Boi. Allà vam participar en un joc de taula en què havíem d’esbrinar quines eren les causes de la mort d’uns peixos a un riu i vam descobrir què passa amb els productes que reciclem després de depositar-los als contenidors corresponents.

A la deixalleria vam aprendre què hem de fer amb aquells residus que no es reciclen als contenidors groc, blau, vert o marró: el rebuig, els electrodomèstics, l’oli, la roba, els mobles, etc.

Aquestes dues activitats formen part del projecte Planeta B que s’ha iniciat aquest curs a la matèria de Cultura i Valors. En els propers dies assistiran la resta de grups de 1r d’ESO. Segur que també els resulta molt profitosa i en treuen molt de profit!

El DELF ja és nostre!

No hi són tots, però gaire. Aquesta tarda vuit alumnes del nostre institut s’han desplaçat fins a l’Institut Joaquim Blume d’Esplugues de Llobregat per recollir el seu títol del DELF (Diplôme d’Études en Langue Française). Enhorabona a tots i totes: en Jan Blanco, la Dounia Chergui, el Guille Cobos, la Soraya El Houas, la Luisaura Gónzalez, l’Adrián Muscalu, en Jordi Medina i l’Anna Wozniak, però també a la Iratxe Fernández i a l’Ainoa Jiménez, que no han pogut assistir-hi. Esperem que aquesta sigui només la primera de les moltes promocions que obtinguin aquest diploma al nostre institut. Vosaltres, en aquesta edició, ja heu fet història donant el tret de sortida!

Memòria històrica

Avui, hem tingut el plaer de comptar al nostre institut amb la presència de la Rosa Ortiz, una dona que va viure els bombardejos de Barcelona d’ara fa 81 anys i que posteriorment va formar part de les anomenades nenes de la guerra exiliades a la URSS. Alguns alumnes i professores vam tenir la sort de conèixer la Rosa el curs passat, després de visitar l’exposició “Sota les bombes” organitzada pel  Museu de Sant Boi. I va ser tant el que ens va transmetre que no volíem deixar passar l’ocasió de tornar-la a veure.

Avui han estat altres els que han sentit els seus testimonis plens d’emocions i les seves paraules d’agraïment, els que han gaudit de la tendresa que ella mateixa desprén. Ja sigui la primera o la segona vegada que l’escoltem relatar les seves vivències, la pell de gallina apareix i les preguntes sorgeixen. Mitja hora després d’haver acabat la seva xerrada, una trentena d’alumnes l’envoltaven encara volent saber-ne més. Els que ens dediquem a la docència sabem que això no passa cada dia a les aules. I és que sentir de primera mà tot el que hi va viure ha estat un autèntic privilegi.

La Rosa no es cansa de repetir que està molt agraïda a aquell país que li va donar una oportunitat de vida que aquí no hauria tingut. Nosaltres, des de aquí, volem agrair-li de tot cor que hagi compartit aquest matí amb nosaltres. En el nostre dia a dia, nosaltres farem el possible perquè la seva història i la de moltes altres persones que van viure l’exili no caigui en l’oblit. Rosa, les portes del Rafael Casanova sempre estaran obertes per rebre-la! Un milió de gràcies!

Optativa “Taller de tecnologia”

Els alumnes de l’optativa “Taller de Tecnologia”, de manera totalment pràctica i intuïtiva, han dissenyat i construit diferents mecanismes amb la finalitat d’obtenir un objecte tecnològic complex que funcioni de manera correcta. Concretament han dissenyat un circuit de bales (en el cas de 1r d’ESO) i un pinball(a 2n d’ESO).

Per porta-lo endavant han après a treballar amb diferents eines i màquines, i els prototips han estat construits en tot moment amb cartró i materials reciclats.

De manera autònoma i creativa, l’alumnat ha arribat a diferents solucions per a un mateix problema inicial (plataformes, materials, zones de rebot, flippers automàtics, sortida propulsada…), convertint-se en protagonista totals dels diferents passos per la cració del prototip final.

A les fotografies i al vídeo podeu veure el resultat final d’alguns projectes. Des de aquí, enhorabona a tothom per la feina ben feta!

Vérsame mucho

Las palabras reflejan nuestros sentimientos en forma de poemas, que son suspiros del alma. Los profesores Laura Mora (de Lengua y Literatura castellana) y Juanma Sánchez (de tecnología) nos han hecho un rinconcito donde plasmar versos con (o sin) besos. Vérsame mucho. Simplemente precioso ♥️

Lliurament de diplomes DELF scolaire

El proper dimecres 23 de gener, els deu alumnes que el curs passat es van presentar a les proves del DELF scolaire (Diplôme d’ Études en Langue Française) assistiran a l’acte oficial de liurament de diplomes que tindrà lloc a l’Institut Joaquim Blume d’ Esplugues de Llobregat. Des d’aquí, enhorabona a tot l’alumnat que vau obtenir el diploma en aquesta edició!

Construïm muntanyes al laboratori

Els alumnes de 4t d’ESO de l’optativa de Biologia i Geologia simulen la formació de muntanyes al laboratori, amb l’ajuda d’una caixa de sorra. Aquesta caixa permet reproduir processos geològics a escala, com la formació de serralades i fosses tectòniques o valls de rift, que són massa lents per ser observats directament a la natura. La caixa té una paret mòbil en un dels costats i els laterals són de metacrilat transparent. Per fer models anàlegs de processos tectònics, primer es posen dins la caixa diferents capes horitzontals de sorra i d’altres materials, com farina, sucre o sal. Aquests materials simulen el comportament de les roques de l’escorça quan estan sotmeses a una deformació. Per reproduir un procés d’extensió (formació de valls) o de compressió (formació de serralades), es desplaça la paret mòbil en un sentit o un altre, accionant una manivela. A mesura que la paret es mou, els diferents materials es van plegant i fracturant i el relleu va canviant. La caixa de sorra es va dissenyar i construir el curs passat, fruit d’una col·laboració interdepartamental en què van intervenir els professors Javier Aragón (Tecnologia) i Àngels Piqué (Ciències Naturals). En la construcció també va participar el Francesc Millàs de manteniment.

Ja fa un any que som espai cardioprotegit!

Avui dimarts, tot just fa un any, que es va instal·lar un desfibril·lador al vestíbul del nostre institut, convertint-lo així en espai cardioprotegit. El centre educatiu també compta amb vuit treballadors acreditats pel Consell Català de Ressuscitació (CCR) per utilitzar l’aparell. El desfibril·lador es va adquirir gràcies a l’alumnat d’emprenedoria de 3r d’ESO del curs passat, els quals van iniciar el projecte de cardioprotecció. Conscients que una desfibril·lació precoç pot salvar moltes vides, els i les estudiants van dur a terme diverses activitats per aconseguir els diners necessaris per comprar el desfibril·lador. Per tal de practicar el protocol d’actuació en cas d’aturada cardiorespiratòria, properament es farà un simulacre en què hi participarà el personal del centre acreditat pel CCR.

Excursió a Can Julià

Can Julià field trip

La setmana després del Pont de la Puríssima els alumnes de 2n de l’ESO vam anar d’excursió a Can Julià, una antiga masia que ara és un Centre d’Interpretació del Riu. Hi vam anar perquè enguany estem realitzant el projecte de Globa Scholars “World of Water”. Allà hi havia dues monitores, la Laia i la Marina. Primer vam anar a la 2a planta i vam jugar a un joc de taula gegant. Semblava el joc de la oca però en comptes de ser un tauler típic, el joc era un riu: el riu Llobregat. Hi havia els trams mig i baix del riu i la desembocadura. Obteníem o perdíem punts segons si les targes que llegíem eren accions positives per al riu o negatives, com per exemple, repoblar el riu amb espècies autòctones o contaminar el riu amb residus tòxics de les fàbriques.

Després d’una pausa vam anar a baix i ens van explicar els panells de l’exposició: que el riu Llobregat té 170 km de longitud, que neix a Castellar de n’Hug, que hi ha pedres (sediments) que filtren l’aigua i altres no, etc.

L’última part  dins la masia va ser l’experimentació: vam mirar microorganismes amb una lupa científica, vam jugar a puzzles per conèixer la flora i la fauna del riu, vam experimentar amb aigua i sediments per veure quines roques i pedres filtren aigua i quines no i vam crear un delta amb sorra i aigua.

Finalment, ja a l’exterior, vam jugar a tocar i a parar. Hi havia dos equips: el de la veritat i el de la mentida. La monitora deia frases i si eren veritat, l’equip de la veritat havia d’atrapar als de l’equip de la mentida. I a l’inrevés si deia una mentida.

No vam poder anar al riu perquè no era accessible per culpa de les darreres pluges.

Ens va agradar molt aquesta excursió i ja tenim ganes de la propera, que anirem a la depuradora.

Text: Pol Navarro i Lucía Domínguez