Els camins de la Retirada

La Retirada és el nom que defineix, als Països Catalans, Occitània i França, l’èxode republicà que es va produir al final de la guerra civil espanyola, durant els mesos de gener i febrer de 1939. Aquest exili es va efectuar majoritàriament a peu seguint les principals rutes que condueixen a França, a través dels anomenats “camins de la Retirada”. Format per militars i civils (sovint famílies senceres), l’onada de refugiats es va desplaçar cap a l’altra banda dels Pirineus amb una marxa penosa marcada pels bombardejos de l’aviació franquista. Una vegada a França, els refugiats van ser “acollits” per les autoritats gales amb improvisació i una flagrant manca de mitjans. Molts d’ells van ser internats a precaris camps de concentració francesos que no reunien les mínimes condici­ons d’habitabilitat i salubritat.

Aquesta setmana, l’alumnat de 1r de Batxillerat ha seguit les traces dels exiliats republicants durant la Guerra Civil, visitat el Museu de l’Exili de La Jonquera, conegut testimonis de primera mà al camp d’Argelers, descobert la història de la Elisabetz Eidenbenz, que va impulsar l’assistència a les dones embarassades dels camps de concentració i va salvar 597 nadons de la mort a la Maternitat d’Elna, i homenatjat l’Antonio Machado davant de la seva tomba a Colliure. Durant el viatge l’alumnat també ha descobert la ciutat de Perpinyà a través d’un joc de pistes molt divertit, practicat esports a la sorra a les instal·lacions esportives en què s’allotjava i fet una escapada fins a Toulouse, on ha visitat la Cité de l’Espace, en què ha vist de primera mà com és una estació MIR i ha descobert moltes coses sobre els planetes i els meteorits.

Aquest ha estat sense dubte un viatge cultural del qual, tant alumnat com professorat, s’ha portat moltes experiències, vivències i aprenentatges de vida.