Mart XXI: és possible una colònia humana a Mart?

 

Aquesta setmana ha finalitzat el projecte Mart XXI, en el qual han participat alguns alumnes de 2n cicle d’ESO del nostre centre. El projecte s’ha portat a terme a la UPC de Castelldefels i hi han participat alumnes de diferents instituts de St.Boi i altres localitats.

Utilitzant el pretext de l’establiment d’una colònia marciana, durant 5 sessions de tot un matí al CBL-UPC i distribuits en 9 grups de treball de 10 persones, els alumnes s’ acosten a la ciència, fan recerca i realizen diferents experiments per comprovar si es podria establir una colònia a Mart. Alguns d’aquests experiments es basen en la recerca de sistemes de producció i consum d’energia, les comunicacions, la producció d’aliments i matèries primeres, la robòtica, les condicions climàtiques òptimes per a sobreviure, etc.

L’experiència és valorada pels alumnes com a molt positiva:

Yassin: “Fem coses diferents de les que fem a l’institut. i coneixem gent nova”

Brithanny:”Hem treballat i fet experiments en un laboratori de veritat.”

Paula: “M’ ha encantat l’ experiment per saber si hi ha oxígen a Mart.”

Esperem el curs que vé que els nostres alumnes puguin tornar a gaudir d’aquest projecte.

Font i informació del projecte: https://cienciatec.upc.edu/ca/act15-16/mart21/copy_of_mart-xxi-es-possible-una-colonia-humana-a-mart

Treball gamificat a 4t ESO: Desmemory

 

La Núria ha perdut la memòria, però no tota, només la relativa al segle XIX. Li han aparegut 6 fotografies d’escriptors sense cap nom, només amb una anotació i una data. Els alumnes han promès ajudar-la a recuperar-se… però el temps és limitat, tindran temps?

Així comencem la literatura a 4t d’ESO en la matèria Llengua Catalana i Literatura, amb un joc, el Desmemory, un repte que els alumnes de 4t d’ESO volen aconseguir i per al qual han estat treballant durant tres setmanes molt motivats. Han hagut d’identificar qui era el personatge de cada fotografia i quan va viure, què va escriure i han llegit algun dels seus textos. Aviat acabaran de completar la memòria de la professora exposant oralment tota la seva feina.

A més a més, la classe que obtingui més bon resultat serà la guanyadora d’aquesta primera edició del Desmemory!

Ho aconseguiran? N’estic segura que sí! Si voleu saber com s’acaba, entreu al blog nuriaprofecatala.blogspot.com, hi publicarem els resultats!

Casa Museu-Arxiu Joan Maragall

Avui dimarts, 29 de gener, els alumnes de 1r de Batxillerat hem anar a visitar la Casa Museu-Arxiu Joan Maragall,que està situada al barri de Sant Gervasi de Barcelona. Allà ens ha rebut el net de Joan Maragall, Pere Maragall i Mira, amb un somriure i un relat que ens ha endinsat dins de la vida i de l’obra de Joan Maragall. A partir de la petita entrada, on hem pogut veure la taula on Joan Maragall treballava, estudiava, llegia i escrivia, hem anat endinsant-nos en una casa que només fa 30 anys que està dedicada a allotjar l’arxiu d’un dels poetes més importants en llengua catalana. Hem pogut veure els llits on va néixer i morir el poeta, la sala on rebien les visites, el despatx i el saló on la família es reunia i prenia el te cada tarda.

Al saló, que està gairebé igual que quan Joan Maragall hi vivia, semblava ben bé que el poeta hagués de baixar en qualsevol moment, realment ens hem endinsat al tombant del segle XX, en una casa burgesa de la part alta de Barcelona. I totes les sales han estat amenitzades per la lectura de diversos poemes de Maragall que ens il·lustraven tot allò que Pere Maragall, el seu net, ens explicava.

Aquí hi trobareu les fotos de la jornada. Realment ha sigut una visita encantadora! Esperem poder-la repetir!

Visita a la Casa Museu-Arxiu Joan Maragall

Visitem la Torre de la Vila i la deixalleria

Torre de la Vila i Deixalleria

Ahir, 28 de gener, l’alumnat de dos grups de 1r d’ESO (E-11 i E-13) van assistir al Centre d’Educació Ambiental i d’Estudi dels Residus de la Masia Torre de la Vila i van realitzar una visita guiada a la deixalleria de Sant Boi de Llobregat.

La Masia de Torre de la Vila és un equipament municipal on es desenvolupen les activitats d’educació ambiental adreçades als centres educatius de Sant Boi. Allà vam participar en un joc de taula en què havíem d’esbrinar quines eren les causes de la mort d’uns peixos a un riu i vam descobrir què passa amb els productes que reciclem després de depositar-los als contenidors corresponents.

A la deixalleria vam aprendre què hem de fer amb aquells residus que no es reciclen als contenidors groc, blau, vert o marró: el rebuig, els electrodomèstics, l’oli, la roba, els mobles, etc.

Aquestes dues activitats formen part del projecte Planeta B que s’ha iniciat aquest curs a la matèria de Cultura i Valors. En els propers dies assistiran la resta de grups de 1r d’ESO. Segur que també els resulta molt profitosa i en treuen molt de profit!

El DELF ja és nostre!

No hi són tots, però gaire. Aquesta tarda vuit alumnes del nostre institut s’han desplaçat fins a l’Institut Joaquim Blume d’Esplugues de Llobregat per recollir el seu títol del DELF (Diplôme d’Études en Langue Française). Enhorabona a tots i totes: en Jan Blanco, la Dounia Chergui, el Guille Cobos, la Soraya El Houas, la Luisaura Gónzalez, l’Adrián Muscalu, en Jordi Medina i l’Anna Wozniak, però també a la Iratxe Fernández i a l’Ainoa Jiménez, que no han pogut assistir-hi. Esperem que aquesta sigui només la primera de les moltes promocions que obtinguin aquest diploma al nostre institut. Vosaltres, en aquesta edició, ja heu fet història donant el tret de sortida!

Memòria històrica

Avui, hem tingut el plaer de comptar al nostre institut amb la presència de la Rosa Ortiz, una dona que va viure els bombardejos de Barcelona d’ara fa 81 anys i que posteriorment va formar part de les anomenades nenes de la guerra exiliades a la URSS. Alguns alumnes i professores vam tenir la sort de conèixer la Rosa el curs passat, després de visitar l’exposició “Sota les bombes” organitzada pel  Museu de Sant Boi. I va ser tant el que ens va transmetre que no volíem deixar passar l’ocasió de tornar-la a veure.

Avui han estat altres els que han sentit els seus testimonis plens d’emocions i les seves paraules d’agraïment, els que han gaudit de la tendresa que ella mateixa desprén. Ja sigui la primera o la segona vegada que l’escoltem relatar les seves vivències, la pell de gallina apareix i les preguntes sorgeixen. Mitja hora després d’haver acabat la seva xerrada, una trentena d’alumnes l’envoltaven encara volent saber-ne més. Els que ens dediquem a la docència sabem que això no passa cada dia a les aules. I és que sentir de primera mà tot el que hi va viure ha estat un autèntic privilegi.

La Rosa no es cansa de repetir que està molt agraïda a aquell país que li va donar una oportunitat de vida que aquí no hauria tingut. Nosaltres, des de aquí, volem agrair-li de tot cor que hagi compartit aquest matí amb nosaltres. En el nostre dia a dia, nosaltres farem el possible perquè la seva història i la de moltes altres persones que van viure l’exili no caigui en l’oblit. Rosa, les portes del Rafael Casanova sempre estaran obertes per rebre-la! Un milió de gràcies!

Optativa “Taller de tecnologia”

Els alumnes de l’optativa “Taller de Tecnologia”, de manera totalment pràctica i intuïtiva, han dissenyat i construit diferents mecanismes amb la finalitat d’obtenir un objecte tecnològic complex que funcioni de manera correcta. Concretament han dissenyat un circuit de bales (en el cas de 1r d’ESO) i un pinball(a 2n d’ESO).

Per porta-lo endavant han après a treballar amb diferents eines i màquines, i els prototips han estat construits en tot moment amb cartró i materials reciclats.

De manera autònoma i creativa, l’alumnat ha arribat a diferents solucions per a un mateix problema inicial (plataformes, materials, zones de rebot, flippers automàtics, sortida propulsada…), convertint-se en protagonista totals dels diferents passos per la cració del prototip final.

A les fotografies i al vídeo podeu veure el resultat final d’alguns projectes. Des de aquí, enhorabona a tothom per la feina ben feta!

Vérsame mucho

Las palabras reflejan nuestros sentimientos en forma de poemas, que son suspiros del alma. Los profesores Laura Mora (de Lengua y Literatura castellana) y Juanma Sánchez (de tecnología) nos han hecho un rinconcito donde plasmar versos con (o sin) besos. Vérsame mucho. Simplemente precioso ♥️

Lliurament de diplomes DELF scolaire

El proper dimecres 23 de gener, els deu alumnes que el curs passat es van presentar a les proves del DELF scolaire (Diplôme d’ Études en Langue Française) assistiran a l’acte oficial de liurament de diplomes que tindrà lloc a l’Institut Joaquim Blume d’ Esplugues de Llobregat. Des d’aquí, enhorabona a tot l’alumnat que vau obtenir el diploma en aquesta edició!

Construïm muntanyes al laboratori

Els alumnes de 4t d’ESO de l’optativa de Biologia i Geologia simulen la formació de muntanyes al laboratori, amb l’ajuda d’una caixa de sorra. Aquesta caixa permet reproduir processos geològics a escala, com la formació de serralades i fosses tectòniques o valls de rift, que són massa lents per ser observats directament a la natura. La caixa té una paret mòbil en un dels costats i els laterals són de metacrilat transparent. Per fer models anàlegs de processos tectònics, primer es posen dins la caixa diferents capes horitzontals de sorra i d’altres materials, com farina, sucre o sal. Aquests materials simulen el comportament de les roques de l’escorça quan estan sotmeses a una deformació. Per reproduir un procés d’extensió (formació de valls) o de compressió (formació de serralades), es desplaça la paret mòbil en un sentit o un altre, accionant una manivela. A mesura que la paret es mou, els diferents materials es van plegant i fracturant i el relleu va canviant. La caixa de sorra es va dissenyar i construir el curs passat, fruit d’una col·laboració interdepartamental en què van intervenir els professors Javier Aragón (Tecnologia) i Àngels Piqué (Ciències Naturals). En la construcció també va participar el Francesc Millàs de manteniment.