Primera taula rodona sobre orientació educativa a l’Institut Joan Amigó

Núria Ribes i Novau
Coordinadora pedagògica
L’orientació educativa és un camp molt ampli relacionat amb l’orientació personal, acadèmica i professional de l’alumnat i es desenvolupa, per exemple, dins de l’acció tutorial als centres. Completant les diverses activitats que es duen a terme al llarg del curs, aquest passat dilluns va tenir lloc a l’Institut Joan Amigó de L’Espluga de Francolí, la primera Taula Rodona sobre Orientació Educativa. De fet, no ha estat només una, si no quatre i amb sis persones en cadascuna. El seu objectiu ha estat apropar d’una manera dinàmica i personalitzada les experiències professionals de vint-i-quatre ponents. D’aquesta manera l’alumnat de 3r i 4rt d’ESO, de manera rotatòria, ha compartit les seves vivències i consells alhora que s’ha informat de les diferents possibilitats d’oficis, estudis i aprenentatges.
La funció orientadora d’aquesta activitat els ha permès incorporar al seu projecte vital una peça més que els permeti considerar les moltes opcions que se’ls ofereix a l’acabar la secundària obligatòria. Els qui ho han fet possible han estat ex alumnes, mares i pares d’alumnes o persones que d’alguna manera estan vinculades al nostre centre i a les qui agraïm la seva predisposició des del primer moment en el qual els ho vam plantejar. Després d’explicar la seva pròpia experiència, han contestat als dubtes i neguits que els alumnes els hi ha fet arribar en el torn de preguntes.
Els àmbits seleccionats per a formar part de la Taula estan lligats a les inquietuds que els alumnes han anat manifestant al llarg del seu pas pel centre, tant en entrevistes personals com en xerrades o activitats de tutoria. Els perfils més sol·licitats han estat en els camps de la comunicació i docència, seguit de la jurisprudència, salut i cura personal, seguretat ciutadana, natura i disseny, entre d’altres.
El procés reflexiu ajuda a identificar les capacitats i competències pròpies i poder prendre decisions autònomes i realistes. El projecte que els nostres estudiants van forjant pel seu futur inclou un grapat de decisions que recullen experiències personals i familiars, trajecte acadèmic, referents i entorn al llarg del seu pas per l’institut i, com a comunitat educativa, volem acompanyar-los en l’elecció més ajustada als seus interessos i habilitats col·laborant en l’èxit educatiu del propi procés d’aprenentatge.