Caius i Faustina conviden a l’alumnat

Els Munts és una de les vil·les aristocràtiques més ben conservades de la Hispània romana. Està situada a Altafulla i el 12 de febrer els nostre alumnat de 1r d’ESO  van anar a visitar-la tot realitzant una activitat que es diu ” Caius i Faustina us conviden a la Vil.la”.
Situada en un marc incomparable, propera a la platja, els habitants d’aquesta residència de camp gaudien de la tranquil·litat de la vida rural i de la bellesa de l’entorn, sense deixar de banda el luxe i el refinament. Una casa destinada a l’oci i al lleure de les elits de Tàrraco i que, de ben segur, va tenir un paper clau en les seves relacions socials, polítiques i econòmiques. En una de les habitacions de la casa es poden veure les restes d’una font. El frontal d’aquesta font estava decorat amb una pintura amb la representació d’Oceanus (l’Oceà) i una inscripció que indica que, la cisterna, l’havien fet construir Avitus i Faustina, senyors de la casa. Faustina era l’esposa de Caius Valerius Avitus, un personatge originari d’Augustobriga (Muro de Agreda, Sòria) que l’emperador Antoní Pius va destinar a Tàrraco, ciutat de la qual va ser duumvir, la seva màxima autoritat

Les activitats educatives que es van dur a terme van ser les següents: a partir de la invitació a la vil·la per part dels seus propietaris, els nois i les noies coneixen i participen en el que devia ser la vida quotidiana en aquell entorn a l’època romana, a través del recorregut per la vil·la, guiat per Faustina o per Caius, i de la manipulació i ubicació de reproduccions d’objectes que hi procedeixen. Van conèixer el significat i la importància de les vil·les en el món romà tot fent una aproximació a la vida quotidiana de l’època romana a partir del coneixement de les activitats que es duien a terme a la vil·la.

L’ itinerari es va fer guiat per Faustina o per Caius –senyors de la vil·la– que, vestits d’època, van introduir a l’alumnat en el coneixement del que seria la seva casa en els seus diferents usos: residencial, agrícola i de lleure. Els hi van proporcionar l’abillament (una mena de túniques romanes) adient a l’època i van utilitzar d’un quadern d’activitats relacionades amb les diferents parts de la vil·la. Treballant també amb la manipulació de reproduccions i situació en el context de la vil·la.

La visita va ser molt interessant i l’alumnat en general es va comportar de forma correcte i participativa, gaudint d’un dia en una vil·la romana de luxe envoltada del blau del Mediterrani i la natura que caracteritza aquest clima

Ave, scholae os salutant!

Núria Agustín
Professora de Ciències Socials