Usos de tecnologia a les aules portugueses

Dins de l’Erasmus de Mòbils.edu dues mestres de l’escola han pogut passar uns dies a  Seixal, Portugal, en una mobilitat d’observació entre docents per a descobrir com és el sistema educatiu portuguès i com treballen els agrupaments escolars. El focus l’hem posat en com utilitzen la tecnologia, els dispositius i com treballen la robòtica.

L’escola on hem treballat ha estat l’escola Casal do Marco.

El primer dia vam arribar a les 9:00 i ja ens  estava esperant l’equip responsable: l’Anabel, subdirectora de l’Agrupament d’escoles Sant Augusto Louro, en Mário Santos (coordinador de l’escola, l’Ana Certã (Projecte Fénix), l’ Isabel Marqués (Projecte Fénix) i la Graça Lopes (Mestra d’Educació Especial).

Primer ens van fer una recepció de benvinguda per part del Coordinador de l’escola,, en Mario Santos i la Subdirectora de l’Agrupament d’escoles Augusto Louro, la senyora Anabela.  Un grup d’alumnes de 2n i 3r grau ens van fer un ball “ de las Maravillas” com a  benvinguda. En acabar l’espectacle, vam iniciar la visita a les instal·lacions de l’escola Casal do Marco i vam anar a l’aula de treball comuna on ens van fer una explicació general del projecte educatiu de l’agrupament d’escoles. També ens van oferir una actuació de percussió corporal per part dels alumnes de 1r grau i una actuació amb tambors, molt típics a la zona, per part d’alumnes de 4t grau, resultat d’un projecte de ritmes que han dut a terme al llarg del curs setmanalment. Sobre les 10: 30 vam dur a terme la jornada de treball, una pausa-cafè i vam seguir treballant fins les 11:30. Vam començar amb la ronda de presentacions dels participants i els nostres centres i ens van fer entrega de les llibretes de treball amb el programa setmanal d’activitats i dos alumnes de 4t grau ens van fer una presentació on van explicar coses sobre la seva zona i els seves costums.

A les 11:30 vam anar a fer la visita a les escoles de 1er cicle EB Quinta da Courela i EB Aldeia de Paio Pires. Allí els alumnes ens van fer una benvinguda musical, on ens van cantar una cançó acompanyats de la guitarra de la mestra i vam visitar l’aulari de les dues escoles. Vam tornar a l’escola Casal do Marco on vam dinar amb l’equip de mestres responsables del projecte i vam gaudir d’una estona lliure de descoberta de l’entorn.

A les 19:00 vam tornar cap a l’escola Casal do Marco on ens va rebre tot l’equip educatiu, tècnics, auxiliars i representants de l’administració i ens van convidar a un sopar amb plats típics de la zona. A més, la representant de l’ajuntament ens va fer un obsequi.

Al segon dia, els alumnes de 4t grau ens van presentar el Padlet que havien creat per a explicar-nos els diferents projectes d’STEAM i robòtica que s’havien dut a terme a l’escola al llarg del curs. Cap a els 11 vam anar cap a l’escola seu , l’escola bàsica Doctor Augusto Louro on la directora de l’agrupament ens va fer la benvinguda i vam esmorzar amb part de l’equip docent i directiu del centre. En acabar l’esmorzar, ens van ensenyar les instal·lacions del centre i vam anar cap a l’aula EVT1 on les professores Claudia  i Ana María Homem estaven fent un taller amb la classe de 6è grau de paper reciclat i story telling dibuixat. Ens van explicar i mostrar alguns dels projectes maker que havien dut a terme al llarg del curs i vam parlar sobre alguns projectes relacionats amb la tecnologia i els ODS que havien fet els alumnes de 5è grau i vam tornar cap a l’escola Casal Do Marco a dinar amb la resta de l’equip docent del centre.

Després de dinar vam tornar-nos a trobar a l’aula comuna i vam fer una reflexió entorn el treball dels centres visitats i els nostres i els usos dels diferents dispositius que utilitzem en cadascun.

A la tarda vam passejar pel barri de Betlem i vam visitar alguns equipaments culturals de la zona.

Al tercer dia vam poder observar i participar activament en dues activitats paral·leles amb alumnat de quart i de segon de primària .

  • La primera la realitza quart (grup E), es tracta de fer una videotrucada amb una altra escola de Seixal. Primer de tot les nenes i els nens es presenten entre ells, i després comencen a realitzar una activitat de  Kahoot conjunt.
  • La segona activitat la realitza l’alumnat de segon. La proposta es duu a terme al gimnàs. Al terra hi ha preparades 5 propostes amb diferent grau de dificultat, on l’alumnat per grups ha de programar uns robots. L’objectiu de dues de les propostes era programar els robots perquè anessin d’un punt A a un punt B (trajectòries).
  • Les altres tres propostes era fer dissenys artístics amb retoladors a partir de la programació dels robots. Vam poder observar que l’alumnat de segon treballava molt bé en grup, respectant torns, oferint ajuda i ús d’un volum de veu molt adequat.A les 11:00 iniciem una nova activitat en l’àmbit del projecte “Ciência Viva” amb l’alumnat de tercer (classe E). Aquest projecte el duu a terme la mestra Isabel Marqués (Projecte Fénix). L’objectiu del projecte és la descoberta de diferents éssers vius durant el curs. La descoberta de cada ésser viu s’introdueix amb l’explicació d’un conte relacionat amb la temàtica.

 

Després es lliura a l’alumnat una petita graella que recull els coneixements previs i finals de l’alumnat. Nosaltres vam observar la sessió on es treballava la formiga. Durant la sessió les nenes i els nens van observar diferents tipus de formigues amb lupes i amb microscopi. Aquí podien anar comprovant si els seus coneixements previs eren encertats o havien de fer alguna modificació. Després van fer una pràctica de cerca i observació de diferents caus de formigues que tenen al pati. Per finalitzar, es va veure un vídeo que va acabar de d’arrodonir els coneixements previs i els nous aprenentatges.

A les 12:00 vam assistir a una videotrucada de presentació i ball conjunt, amb els alumnes de totes les escoles participants en el projecte “ Etwining Ludirecreos – Portugal i Espanya” amb l’alumnat de segon (classe F).

Durant la sessió vam observar un ball de bastons que diferents escoles havien preparat prèviament, i que en aquell moment realitzaven de manera conjunta.

Els nens i les nenes estaven molt emocionades i motivades pel fet de veure que altres nens i nenes d’altres escoles ballaven el mateix ball que ells en aquell mateix moment.

A les 13:30 vam dinar plegats amb tot l’equip docent del programa a un dels restaurants del poble de Seixal.

A les 15:00 vam fer una caminata pel parc urbà de Seixal, on ens van mostrar i explicar curiositats sobre el poble de Seixal.

A les 16:00 vam fer el comiat i vam anar a visitar el centre de Lisboa.

 

Al quart dia  vam participar de les activitats lúdiques del dia mundial de la criança. A diferents espais exteriors i interiors de l’escola hi havien preparades varies activitats lúdiques (dansa, jocs, jocs cooperatius, activitats populars, tallers, …). A diferència d’altres dies, l’escola no funciona amb els tres horaris diferenciats. Tot l’alumnat i les famílies assisteixen a l’escola al mateix horari. Durant la jornada vam poder observar una gran implicació i participació de les famílies.

 

A les 11:00 vam observar i participar a un taller de programació de robots amb un grup de primer. L’alumnat treballava la trajectòria en petits grups.

A les 11:30 vam assistir a un taller de realitat virtual, on les nenes i nens del grup de segon amb ulleres de realitat virtual van poder observar el funcionament del cos humà, activitat contextualitzada dins el projecte de ciència viva que s’està duent a terme en aquest grup.

        

A les 12:00 vam dur a terme una reflexió conjunta de l’estada a partir d’activitats d’avaluació i es va fer el lliurament de certificats i d’uns obsequis.

A les 13:00 vam dinar a l’escola i ens vam acomiadar.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>