LES RUTINES A LA COMUNITAT DE PETITS

Les rutines formen part del nostre dia a dia a l’escola són fonamentals per fomentar l’autonomia, la socialització, l’autoestima, crear hàbits….

Les rutines són aquelles activitats que realitzem d’una manera determinada, regular i periòdica. Aquestes rutines requereixen habilitats i, una vegada establertes creen aprenentatges i es formen els hàbits . Els hàbits ajuden als nens/es a estructurar-se, a orientar-se i a formar-se millor.

Quines rutines treballem al llarg d’un matí a l’escola?

Les famílies  van arribant a poc a poc a l’escola, és el que anomenem “l’entrada relaxada”, els nens van arribant  i es van col·locant al cor de l’aula que és el lloc de trobada, tots sabem quin és el nostre lloc, i així comença el dia esperant que arribin tots els nostres companys a l’aula.

Quan ja estem tots al cor de l’aula comencem a fer les rutines , fem el bon dia, passem llista, mirem quin dia de la setmana estem, quin temps fa…

Tot seguit fem la tira horària que ens ajuda a saber que és el que ens toca fer en cada moment.

Dins de les rutines també aprenem com hem de treballar les diferents propostes que anem fent al llarg del dia, esperar el nostre torn, tenir cura del material, ajudar a recollir…, és un treball molt important al llarg del curs perquè els infants s’acostumin  i siguin més autònoms.

Durant el dia també treballem els hàbits d’autonomia com és anar al lavabo, rentar mans, esmorzar, posar la jaqueta, preparar la motxilla per marxar cap a casa, ens ajudem els uns als altres, els grans als petits i d’aquesta manera cada dia anem agafant més seguretat, arriba un moment en què els més petits ja no necessiten ajuda ho volen fer tots sols o inclús ajudar a la resta de companys/es.

Quan entrem del pati rentem les mans i fem el ioga que també és una rutina que fem cada dia, els nens ja ho esperen i  ens tornem a col·locar al cor de l’aula  i esperem impacients aquest moment que ens agrada tant.

L’adquisició de diferents hàbits possibilita als infants que tinguin una convivència positiva amb els altres i l’adquisició de nous aprenentatges.

És important observar els petits progressos dels infants dia a dia i saber valorar-los perquè és una motivació important i necessària per continuar avançant.

Quan un nen se sent segur de si mateix, deixa de buscar aprovació a cada pas que fa.

Maria Montessori