El maltés, 8 llengües en una 🇲🇹

• DISSABTE 2 de març de 2024: Malak

El dissabte vam aixecar-nos nerviosos i contents perquè marxàvem de viatge a Malta! Ens vam reunir a l’escola a les 8 del matí 9 persones: 3 mestres (la Sara, la Montse i l’Àlex), 3 nens (el Joel, el Dereck i l’Anís) i 3 nenes (la Romaissae, la Leticia i jo, la Malak). Llavors ens vam acomiadar de les famílies i amb minibús vam arribar a l’aeroport. Allà vam fer el check-in, vam deixar les maletes i vam esmorzar. Aleshores vam entrar a l’avió i amb els nervis no ens vam adonar que ja havíem arribat a Malta.

Al sortir de l’aeroport vam agafar dos taxis per a què ens portés a l’hotel de La Valletta on ens anàvem a quedar una nit. Vam arribar al hotel tots contents i emocionats, vam pujar a les habitacions i eren una passada! Llavors els mestres ens van deixar una hora per descansar i agafar força perquè després havíem d’anar a fer turisme als pobles de Mdina i Rabat.

Els mestres van localitzar dos taxis: la Sara, la Montse, la Leticia, la Romaissa i jo vam anar en un, i l’Àlex, el Joel, el Dereck i l’Anís van agafar un altre. Hem arribat a Mdina!! Ens va agradar molt perquè hihavia cavalls passejant, cases i muralles medievals, etc. Sabieu que Mdina és també coneguda com “The silent city”? Es diu així perquè no estan permesos els cotxes a dintre de les muralles, sols d’aquelles persones que hi viuen. Sabíeu també que és on es va grabar la sèrie de Juego de los Tronos?

Després d’una estona passejant teníem gana i vam anar a berenar creps amb xocolata amb un lloc famós anomenat Fontanella, riquíssims!! Tot seguit vam anar a fer-nos fotos pel poble i a jugar a un parc. En acabar vam anar a pessejar pel poble de Rabat que estava junt al de Mdina i allà vam trobar un restaurant per sopar.

Alguns vam fer pasta i els altres pizza. El menjar va trigar una estona en sortir però estava delicious! Semblava que estigèssim a Itàlia! Quan vam acabar de sopar estàvem ja molt cansats, llavors vam agafar dos taxis per tornar a dormir a l’hotel. Per cert, el nostre taxista va ser molt amable perquè ens va posar les cançons que volíem. En arribar, ens vam reunir a l’habitació dels nens per fer el tancament del dia tots junts i en acabar cadascú va anar a la seva habitació per dutxar-se i descansar. Sols havia estat el primer dia i ja estàvem morts! A dormir!!!

• DIUMENGE 3 de març de 2024: Joel

Aquell dia ens vam aixecar, jo no havia dormit res pels nervis però vam anar a esmorzar i allí vam conèixer els 10 nens i nenes i els 3 mestres de l’escola Santa Marina de Pratdip amb els quals  anàvem a compartir l’experiència. En aquell moment encara no sabíem el vincle que acabaríem fent tots junts!

Quan vam acabar d’esmorzar, vam anar fins a La Valletta, la capital del país per fer turisme. Vam arribar a un jardí que es deia Barakka, hi havia un mirador desde on es veia el mar, també es veien deu canons. Gairebé tots els dies els fan disparar perquè és una tradició, però aquell dia no en van llençar, una llàstima!

Després vam anar a les botigues de souvenirs i vam comprar el que vam voler amb els nostres diners (cadascú portàvem 10€ per poder gastar amb el que volíem). A més a més, l’escola ens va regalar una tasa que vam poder escollir i un baló per jugar. També vam comprar un iman per l’escola. Després vam anar a dinar i vam estar jugant una estona allí davant fins que es va fer l’hora d’anar a fer un tour guiat en anglès per La Valletta.

La guia era italiana i es deia Erika, va ser molt simpàtica! El tour va començar al parlament de Valletta, després vam anar a un teatre molt antic que va ser derruit durant la II Guerra Mundial. Vam passar per molts llocs, fins i tot vam estar davant de la biblioteca on hi havia una estàtua de la reina Victòria d’Anglaterra. Ens va cridar l’atenció que hia havia diverses “Telephone box” i “Post box” per la ciutat, com si estiguèssim a Londres! Una dada curiosa que vam aprendre és que la llengua maltesa, el maltés, s’ha format per influència de 8 llengües diferents, tenint l’àreab com a base, per aquest motiu la creu maltesa té 8 puntes.

Quan vam acabar el tour vam anar a una geladeria per berenar. Al cap d’una estona vam agafar un bus per anar a l’hotel, vam agafar les maletes i vam anar a un altre hotel situat a Mellieha, el poble on estava l’escola a la qual aniríem al dia següent. Vam sopar, ens vam dutxar, vam fer el tancament i vam anar a dormir. Ens esperava el primer dia l’escola i havíem d’estar descansats!

• DILLUNS 4 de març de 2024: Leticia

El dilluns ens vam aixecar molt d’hora, ens vam vestir i vam baixar al buffet per esmorzar. Després d’esmorzar vam anar a l’escola de Mellieha que en anglès es deia Mellieha Primary School. A les 8h del matí ja hi èrem allí. Ens va rebre la directora, Claire, i ens van distribuir a tots per parelles en vàries classes de les nostres edats. Un cop estàvem cada parella a una classe vam fer la presentació de la nostra escola i de la nostra ciutat en anglès que havíem preparat prèviament. Estàvem tots molt nerviosos! Després alguns vam fer classe d’anglès, de maltès, altres de mates, de geografia, d’educació física, de música, etc. A les 10:30h vam fer un break per esmorzar de tan sols 15 minuts! I no podíem sortir al pati, ens havíem de quedar a les classes.

A les 12 vam anar al teatre de l’escola per veure una obra que havíen preparat els alumnes de 5è en maltés, espectacular! I en acabar vam sortir de l’escola per anar a dinar a un parc uns entrepans que ens havíen preparat. Allà vam tenir una llarga estona per jugar i conèixer millor als nens i nenes de l’escola Santa Marina. Tot seguit vam agafar un bus per anar al poble de Popeye, en anglès “Popeye’s Village”. Es tracta d’un petit poble situat en uns acantilats molt a prop de Mellieha que van construir per gravar la pel·lícula de Popeye. Llàstima que feia molt de vent i aviat vam marxar.

Quan vam arribar a l’hotel vam anar a les habitacions a canviar-nos per baixar a la piscina interior. Perquè sabeu que l’hotel tenia 4 piscines? 3 exteriors i 1 interior climatitzada. Allí vam poder estar relaxant-nos durant una hora! Després ens vam dutxar i ens vam tornar a vestir per anar a sopar. Un restaurant queestava tot delicious

Finalment vam fer el tancament a les habitacions i vam anar a dormir.

• DIMARTS 5 de març de 2024: Dereck

Ens vam aixecar, com cada dia aviat i vam baixar a esmorzar al buffet. Després vam anar a l´escola dels nens i nenes maltesos altra vegada. Un cop allí ens van dir que marxàvem d’excursió a una planta de recilcatge. Després d’una hora d’autobús vam arribar. Era molt gran i feia una mica d’olor, perquè clar, treballen amb residus plàstics i de vidre. Un cop dins, una treballadora ens va explicar les coses que fèien en la planta de reciclatge i com funcionava. Resulta que a Malta fa un any van implementar un sistema de reciclatge innovador: han instal·lat uns contenidors per tota les illes del país on els ciutadans poden reciclar les ampolles de plàstic i de vidre i a canvi reben 10 cènctims per cada envàs. Després ens van deixar veure com treballen i recilen i, per últim ens van donar un envàs a cadascú per a què poguèssim fer el recilcatge i rebre diners.

Al final del matí vam tornar a l’escola i ens vam acomiadar dels nens i nenes maltesos. Uns nens de 3r els van regalar unes cartolines amb dibuixos als nens de 3r de Pratdip que havíen estat a la seva classe.

Vam tornar a dinar al parc del davant de l’escola i després vam anar a visitar la plaça de la catedral de Mellieha i uns refugis de la II Guerra Mundial. La veritat que va ser un tant impactant entrar a dintre i veure els maniquís que hi havia simulant les persones d’aquell moment. També hi havia un projector amb imatges reals del refugi i de com vivíen els ciutadans de Mellieha durant la guerra.

A continuació vam anar al hotel, ens vam vestir per nedar en la piscina altra vegada i ens ho vam passar súper bé! Déspres vam tornar a l’habitacio per dutxar-nos, canviar-nos i marxar a sopar a un altre restaurant. Aquella nit vam fer sopar de gala, és a dir, ens vam posar ben guapos per sopar. Adivineu què vam sopar? Pizza, pasta, nugguets i patates!

• DIMECRES 6 de març de 2024: Anís

Ara us explicaré què vam fer aquell dia a l’illa de Gozo:

ens vam aixecar ben d’hora per esmorzar i agafar un autobús que ens portés al ferri. Quan vam pujar, de camí, vam veure l’illa de Comino, entre l’illa de Malta i l’illa de Gozo, amb les seves aigües cristalines. Quan vam arribar, ens estava esperant la Claire i un autobús privat per portar-nos a visitar Cittadella.

Cittadella és un poble amurallat on es refugiaven els pirates, ja que l’illa està al mig del Mediterrani. La directora de l’escola ens anava guiant i anava ensenyant-nos coses curioses sobre el poble i els seus habitants. El més impressionant que vaig escoltar fou que els àrabs hi van viure 500 anys! Després vam anar a un museu on s’explicava la història de l’illa de Gozo.

A continuació vam anar a dinar i en acabar vam anar a una platja per descansar, jugar un poquet i menjar-nos un gelat. Recordo que hi havia una botiga anomenada Popeye, llavors la Claire ens va explicar que el personatge popeye es diu així perquè en anglès pop i eye significa que el seu ull se’n surt. Finalment, vam tornar al ferri per anar a Mellieha i la veritat és que va ser un dia molt divertit i increïble. En arribar vam tornar a l’hotel per dutxar-nos i anar a sopar. Quan vam acabar de sopar vam anar a l’hotel per preparar les maletes i tenir-les llestes per l’endemà i… a dormir!

• DIJOUS 7 de març de 2024: Romaissae

Ara us explicaré l’últim dia que vam estar a Malta. Ens vam sentir molt tristos ja que no volíem marxar de l’hotel. Ens vam aixecar molt cansats perquè vam anar a dormir una mica tard, tot i que aquell dia vam poder aixecar-nos una mica més tard que durant la setmana. Vam baixar al buffet a esmorzar per agafar forces i vam anar a comprar unes llaminadures amb aquells diners que havíem aconseguit reciclant les ampolles de plàstic a la planta de recilcatge.

Després vam agafar uns taxis per anar a l’aeroport amb els nostres ja amics de l’escola Santa Marina de Pratdip. El conductor era molt amable, fins i tot ens va deixar ficar la música que ens agradava.  Quan vam arribar l’aeroport de Malta vam fer el check-in, vam facturar les maletes, vam pasar el control de seguretat i per fi vam menjar l’entrepà que ens haviem fet al buffet. Com que teniem temps, vam anar a fer un tomb per l’aeroport que era molt gran i hi havia moltes botigues de totes les marques. També vam ajudar a la Montse a comprar un regal per a les seves filles.

Les mestres ens vam comprar unes begudes per refrescar-nos una mica mentres esperàvem per pujar a l’avió. Un cop dalt, em vaig sentir molt trista ja que em feia llàstima marxar de l’illa. Quan vam arribar a l’aeroport de Barcelona vam anar a recollir les maletes i ens vam trobar amb les famílies dels nens i nenes de Pratdip que els eperaven allí amb una pancarta i globus. Va ser molt emocionanat. Ens vam acomiadar i ens va fer molta llàstima ja que èren molt macos i sabíem que ja no podriém tornar a jugar a les palmades ni cantar les cançons que ens havíem ensenyat els uns als altres.

Tot seguit vam agafar un mini bus per anar cap a Reus. A l’escola ens estaven esperant les nostres famílies. Vam plorar molt per l’emoció de retrobar-nos. Llavors en aquell moment també em vaig sentir molt contenta ja que feia 6 dies que no ens vèiem. En general, tots vam gaudir molt d’aquest viatge que serà inoblidable per cadascú de nosaltres!

Aquí trobareu unes poques fotos i si voleu veure’n més, cliqueu aquí.