UKULELE-UKELELE

L’UKELELE (o ukulele) s’ha introduit aquest curs a l’escola degut a una proposta de renovació pedagògica musical mitjançant el projecte Kunde School. És un projecte que té com a objectiu incentivar la introducció de l’UKELELE a les escoles, com a instrument per a la practica de la música.

A través de diferent repertori per a UKELELE, l’alumnat podrà anar vivenciant des de l’inici conceptes de llenguatge musical, d’història de la música o d’harmonia, a banda d’anar adquirint les tècniques bàsiques de l’instrument de manera molt graduada i pensada didàcticament. L’alumnat aprèn a tocar-lo amb una tècnica molt bàsica, però sobretot aprèn a viure la música en grup, a sentir-se part d’un conjunt que sona bé i dins del qual s’hi sent amb seguretat, motivació i autoestima. L’ajuda mútua, el saber repartir les dificultats per aconseguir un repte comú, l’aprendre a tenir paciència, respectar el silenci i concentrar-se per sonar junts, són alguns dels valors que els infants desenvolupen a l’aula. Veiem que és un instrument molt complet per ajudar als infants a assolir les dimensions i els continguts de l’àrea d’educació artística: música i dansa. És un instrument molt agraït, fàcil de tocar, divertit, i amb moltes possibilitats.

L’ORIGEN DE L’UKELELE

Al voltant del s.XIX, a les plantacions de sucre de Hawaii, van emigrar moltes persones de molts llocs del món com Portugal i les seves illes.

La llegenda explica que al 1879 un vaixell britànic anomenat Ravenscrag va sortir de l’illa portuguesa de Madeira carregat de persones per a treballar a les plantacions de sucre. Després d’un llarg i dur viatge, van arribar a Honolulu. Joao Fernández anava amb aquell vaixell i portava el seu instrument, la seva Braguinha o Machete, un instrument popular de Madeira de quatre cordes i més petit que una guitarra, al arribar a l’illa es va posar a tocar per a celebrar-ho. Els Hawaians de la zona es van quedar bocabadats amb el so tant dolç i original d’aquella petita guitarra, de seguida van adoptar aquell instrument a la seva cultura. A més de Joao Fernández en aquell vaixell viatjaven tres artesans portuguesos: Augusto Dias, Manuel Nuñez y José do Espirito Santo. Després de treballar en les plantacions durant uns anys es van establir pel seu compte i van obrir una botiga d’instruments a Honolulu, a poc a poc van anant transformant el Machete en l’actual UKELELE hawaià.

A partir d’aquí va convertir-se en l’instrument més representatiu de Hawai. Fins el mateix rei David Kalākaua el va començar a tocar. Ell i la seva germana la princesa Liliʻuokalani, que posteriorment seria reina, es van encarregar d’expandir la seva popularitat introduint-lo totalment en la cultura de la seva illa.

ORIGEN DEL NOM UKELELE

La teoria més popular que fa referència al seu significat és:

• Uku” significa puça

• Lele” significa saltarina

La reina Lili’uokalani el va anomenar «el regal que ens va arribar» per la seva arribada des del mar. Ella va ser la creadora de la famosa cançó «Aloha’oe»

“ka makana i hiki mai iā mākou”

Lili’uokalani