UBUNTU

“JO SÓC EL QUE SÓC PER ALLÒ QUE TOTS SOM”

Tenint en compte que l’escola és un sistema en què es configuren altres sistemes, entre els quals els familiars, cal enfortir els vincles entre tots els protagonistes de la comunitat educativa, fet clau a l’hora de marcar objectius comuns i donar eines i estratègies als nostres alumnes.

La nostra escola dirigeix els esforços a potenciar el sentiment de pertinença de les famílies al centre, posant a l’abast mecanismes i processos que afavoreixin una major inclusió.

Els elements que intervenen en el nostre sistema educatiu són els alumnes, els mestres, les famílies, l’administració…, que en contacte constant amb l’entorn, donen lloc a una xarxa, a un sistema que interacciona amb altres sistemes. La nostra tasca és conèixer els diferents sistemes familiars i donar el seu lloc als alumnes perquè puguin avançar en els seus aprenentatges.

Des de l’escola creiem que la comunicació és un element clau en la relació en les famílies, posem tots els esforços en tenir una bona comunicació família-escola, escola-família. Aquesta ens permet conèixer-nos, crear vincles, compartir informació i arribar a acords sobre l’infant.

Es per això que des de l’escola es treballen diferents dinàmiques i estratègies al llarg del curs per tal d’afavorir aquest canvi de mirada.

• La família té el primer lloc i nosaltres estem al seu servei per completar el que ells no poden fer, elles i ells són els primers educadors dels seus fills/es i els més interessats en l’èxit. Respectem la seva diversitat i no les jutgem. Els/les alumnes són lleials a les seves famílies.
  • Parlem amb les famílies i les mirem amb bons ulls. Estem atents i els escoltem.
  • Volem un centre on tothom se senti inclòs, valorat i reconegut.
  • Es necessita tota una tribu per educar a un infant.
  • Obrim el cor de l’escola a tots els sistemes i contextos als quals pertanyen
    les i els nostres alumnes, sense excloure ningú.
  • Treballem els sentiment de l’agraïment i la ubicació.
  • Fomentem el sentit de la pertinença i la vinculació al sistema familiar, escolar, del barri, del país, del planeta…
  • Reconeixem la importància de la funció educativa de la família.
  • Reconeixem l’abundància de les famílies.
  • Agraïm que els pares i mares portin els seus fills i filles a la nostra escola.

“No hi ha futur per a l’escola sense les famílies. Les famílies, més enllà del primer pensament, no són part del problema, sinó que són part fonamental de les solucions a l’hora de construir una escola millor per a tothom: alumnes, docents i progenitors”.

JORDI COLLET