LA DERROTA NO ÉS UNA OPCIÓ: L’ENROC.

Escacs a l’Escola

Juega la apertura como un libro, el medio juego como un mago y el final como una máquina”.  R. Spielmann.

Origen

És un projecte que sorgeix de les directrius del Parlament de Catalunya l’any 2010 i de la declaració del Parlament Europeu l’any 2012 que insta als estats membres a introduir el programa Escacs a l’Escola en els seus sistemes educatius.

Per què ho apliquem a l’Escola Marià Fortuny?

Potencia el desenvolupament de les estructures cognitives, el raonament i el pensament matemàtic, les habilitats lingüístiques i els hàbits de conducta.

Quants centres hi participem?

Més de 400 centres formem part del projecte educatiu.

Accessibilitat

Poder disposar d’un tauler i de les peces és accessible pel seu baix cost  a tot tipus de persones independentment de la seva situació socioeconòmica. I és una activitat que pot practicar-se en qualsevol lloc.

Objectiu general

Desenvolupar diferents capacitats i valors per tal que els/les  alumnes siguin més competents i es desenvolupin millor en les diferents àrees curriculars.

Objectius principals

-Millorar: l’atenció, la concentració, la memòria, la resolució de problemes, la comprensió lectora i la presa de decisions.

-Potenciar: la sociabilitat,  l’ajuda entre companys, el respecte entre  iguals, la igualtat de gènere i la gestió de les emocions.

-Fomentar els  valors: l’esportivitat, l’esforç, la superació i la constància.

Formació permanent

Els/les mestres de l’escola hem realitzat la formació que ofereix el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya:  Escacs1, Escacs 2, Escacs 3 i Més Escacs,  a més d’un reciclatge constant cercant nous mètodes amb una visió innovadora.

On ho apliquem?

Comencem a treballar els escacs, en horari lectiu com a eina transversal d’aprenentatge, des de tercer fins a sisè de primària.

Avaluació general i justificació

Segons el darrer informe de l’avaluació del projecte “Els escacs, una eina educativa” realitzat per l’Observatori Escacs i Educació de la Universitat de Girona (UdG) el curs 2015-16 el treball dels escacs dins de l’escola millora:

-Àmbit matemàtic: capacitat de pensament matemàtic, domini numèric i operatiu, capacitat mètrica,  l’orientació espacial i la resolució de problemes.

-Àmbit  lingüístic:  comprensió literal i relacional, comprensió i percepció visual i  la comprensió organitzativa i interpretativa.

A més frena la impulsivitat, ajuda a esperar al torn, tenir paciència, respectar l’altre, saber guanyar i saber perdre, acceptar els propis errors, fomenta la igualtat de gènere, afavoreix la relació intergeneracional i fomenta la integració de l’alumnat nouvingut i del que presenta algun trastorn o discapacitat.

Des de quan hi som?

L’Escola Marià Fortuny participa al programa Escacs a l’Escola des del curs 2012-13.

Com ho fem?

A través de l’espai d’aprenentatge a la Comunitat dels Grans anomenat L’Enroc.

Com ens organitzem?

Els/les alumnes poden circular lliurement pel centre dins d’unes franges horàries i treballar els diferents sabers a les propostes de l’espai d’aprenentatge.

Com és l’espai L’Enroc?

És un espai extern a l’aula ordinària on hi ha 18 propostes formatives, variables i flexibles – en l’oferta i en el temps – segons les necessitats, el progrés i  l’evolució dels/les alumnes a través d’una programació viva basada en els vectors del nou currículum.

PROPOSTES:

1. Joc per parelles.

Tenim tres taulers on juguem partides i treballem estratègies.

1. Quatre al joc!

Juguem en un escaquer gegant en grups de dos.

1. Pràctica a la tauleta.

Practiquem utilitzant aplicacions prèviament instal·lades.

1. Pràctica a l’ordinador.

Juguem en pàgines web prèviament seleccionades.

1. Joc de torres.

Practiquem el moviment de les torres.

1. Joc d’alfils.

Practiquem el moviment dels alfils.

1. Joc de cavalls.

Practiquem el moviment dels cavalls.

1. Mandales d’escacs.

Creem diferents mandales d’escacs.

1. Disseny de peces.

Dissenyem peces d’escacs.

10. Anotació.

Realitzem partides anotant totes les jugades.

11. Partides ràpides.

Realitzem partides amb un temps establert.

12. Càlcul del valor de les peces.

Completem fitxes calculant el valor de les peces.

13. Concurs de temps.

Col·loquem les peces a l’escaquer el més ràpidament possible.

14. Creació!

Pensem noves propostes i millorem les actuals.

15. Investiguem.

Fem la recerca dels Grans Mestres dels escacs.

16.  Tauler de cubs.

17.  Joc de cartes.

18.  Estació de conversa.

Verbalitzem tot allò que hem après!

Seguiment

A través de la llibreta d’itinerari personal on els/les alumnes onoten les propostes realitzades, el mestre en fa la validació i posteriorment el tancament.

Avaluació docent

A través de tres centres d’observació: observació directa de les activitats amb l’anotació del grau d’assoliment dels indicadors a una graella de doble entrada,  amb un dietari d’aula i digitalment amb la plataforma de gestió escolar  Additio.

Autoavaluació docent

Amb un procés reflexiu de les propostes i de la pròpia tasca.

Autoavaluació discent

Els/les alumnes avaluen la seva feina i les propostes de l’Espai.

Competició

Els/les  alumnes participen a l’olimpíada Escolar de Reus. I es fomenta l’accés a diferents clubs esportius de la ciutat.

Germanor

Fem una trobada anual amb les escoles del Baix Camp que participem al programa.

Reflexió final

A L’Enroc intentem aprendre a innovar, transgredint l’habitud en el moment adequat, per continuar caminant amb una mirada oberta perquè tenim l’esperança que de les llavors més malmeses en sorgiran els arbres més grans…

“La capacidad de seguir intentándolo cuando otros abandonan es un talento”. G. Kasparov.

Iban Coromina