Prevenir l’assetjament escolar amb el CESC.

Conductes i Experiències Socials a Classe (CESC) és el nom d’una eina de detecció i intervenció en casos d’assetjament escolar dissenyada per Jordi Collell i Carme Escudé, dos mestres i psicòlegs màsters en psicopatologia infantojuvenil per la UAB i membres de l’Observatoire International de la Violence Scolaire que formen part dels equips d’assessorament psicopedagògic del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Es tracta d’uns qüestionaris que podeu trobar al web bullying.cat adaptats pels diferents nivells des de l’educació infantil fins a l’ESO.

Al centre fa anys que els apliquem amb una cadència trimestral per poder-ne fer un seguiment al llarg del curs, observar l’evolució de les relacions i l’efectivitat de les mesures preses en matèria de cohesió i resolució de conflictes.

CESC consisteix en un qüestionari, més o menys exhaustiu depenent de l’edat, on el propi alumnat respon preguntes aparentment senzilles (qui t’agrada?, qui pega?, a qui insulten?, qui ajuda?) però que el/la docent llegeix en una versió més completa i esclaridora. La manera de respondre és mitjançant números (cada nen/a és representat per un), se n’han d’escriure tres a cada pregunta amb una condició: mai no es pot respondre el propi número.

Un cop recollides les dades s’introdueixen en un full de càlcul que les analitza i retorna en forma de diferents gràfiques de barres i resums que ens permeten tenir una visió global de l’aula i de les relacions que s’hi donen.

En aquestes gràfiques podem trobar d’un cop d’ull qui són els alumnes més agressius (tant física com relacionalment), els qui són més victimitzats, els més prosocials, els ignorats pel grup, els controvertits…

A partir d’aquestes dades es realitzarà una sessió de tutoria on cal comentar amb els alumnes els resultats sense dir mai noms, tothom sap qui fa què. Es reflexionarà sobre allò que ens agrada que ens facin i el que no i se seguirà treballant durant les següents sessions, preferiblement entre quatre i sis i de manera setmanal.

Complementen aquest protocol diversos documents adreçats a centres i docents tant de primària com de secundària i fins i tot orientacions i guies per les famílies, abundant bibliografia i recursos audiovisuals de fàcil accés i totalment gratuïts a bullying.cat.

Els qui ens hi dediquem cada dia sabem que de vegades no és fàcil detectar situacions d’abús i una eina com els sociogrames suposen una ajuda valuosíssima per endinsar-se en allò que de vegades, tot i tenir-ho al davant, ens resulta invisible.

Tot sovint els nens que menys la demanen més ajuda necessiten.L’educació de les emocions, el tractament positiu dels conflictes, la mediació escolar, l’aplicació d’un codi disciplinari positiu i en general totes aquelles actuacions adreçades a millorar les relacions personals, configuren un clima de centre que afavoreix el desenvolupament personal i social dels alumnes i el seu èxit escolar, però també el benestar dels docents.

Conducta i Experiències Socials a Classe – CESC
Qüestionari d’avaluació de les relacions entre iguals – Collell, J. i Escudé, C. (2006)