Cohesió i identitat de grup

A la nostra escola tenim ben clar que un dels factors clau per a l’èxit escolar és el benestar emocional i la confiança de l’alumnat, tant a nivell individual com a nivell de grup. És per això que desenvolupem una sèrie de dinàmiques i mesures per tal d’aconseguir la cohesió de cadascun dels grups classe.

Al setembre, les classes comencen amb dinàmiques de grup. Alguns exemples són:

Dinàmica La teranyina a la classe dels Castellers (4t B)

La teranyina. Disposats en cercle, un alumne, amb un cabdell de llana a la mà, diu  el seu nom, alguna cosa que li agrada molt i una altra que creu que pot aportar al grup. Tot seguit, es queda la punta del cabdell i el passa a un altre company/a, que haurà de fer el mateix procés. I sucessivament el cabdell de llana va passant de punta a punta del cercle fins crear una curiosa i colorida teranyina. En aquest moment és interessant fer preguntes a l’alumnat: “Què ha ocorregut? Què representa aquesta teranyina? Que passa si una part estira molt? Que passa si es trenca d’un costat?”. Conceptes com “unió, equip, cohesió, compromís, responsabilitat, conseqüències” solen aparèixer amb naturalitat.

L’espiral. Amb una finalitat semblant a la dinàmica de La teranyina, en aquest cas repartirem una fusta petita i rodona a cadascun dels alumnes. En una cara hauran d’escriure el seu nom. D’aquesta manera potenciem la identitat individual de cada alumne dins del gran grup. Per l’altra un desig o una paraula bonica. Quan tot el grup ho ha fet, cal disposar totes les fustes en un lloc vistós formant una espiral. “Què representa aquesta espiral? Us agrada formar-ne part”. Quan arriba alumnat nou, cal afegir-lo a l’espiral.

Però la cohesió de grup no només s’ha de treballar a l’inici de curs.

El cor d’aula és el batec del grup. És el punt de trobada als matins, en tornar del pati, del menjador, i també de tancament de cada sessió i de cada jornada escolar.  Allà, tothom té el seu lloc i tothom es sent escoltat. Hi surten propostes, es solucionen problemes, s’organitza el dia, es verbalitzen els aprenentatges fets.

Primera Assemblea de delegats i delegades del curs 2023-24.

L’assemblea és un altre element vital per tal de cohesionar els grups i de millorar l’organització de l’escola. D’una banda, cada grup realitza assemblees d’aula per tal d’escoltar propostes, buscar solució als conflictes i de cercar la millor manera d’organitzar-nos. En la primera assemblea del curs s’acorden unes normes d’aula i s’escull al delegat o delegada. Aquest serà el responsable de representar el grup a l’assemblea de delegats i delegades, que funciona amb una dinàmica semblant. És important donar veu als infants en la presa de decisions del centre i també de fer-los partícips de la resolució dels conflictes que van sorgint.

Orla de la classe dels Castellers (4t B)

L’orla de grup és un altre dels elements importants. A banda de fer-la a final de curs per tal de tenir un bon record del grup, a la nostra escola la trobem present al costat de la porta de cada classe des del mes de setembre. Tan l’alumnat nou com el que ja porta temps sent que forma part d’un tot, que ell/a també és part important, que durant tot el curs aniré a bord d’aquest vaixell. Com hem comentat abans, quan arriba alumnat nou cal afegir-lo a l’orla el més aviat possible. A més, una foto de grup de caire més informal també contribueix a desenvolupar aquesta identitat de grup.

El sociograma, que ja ens va presentar el nostre company Fran en aquest article, és una gran eina per tal de determinar el mapa social del grup i prendre les decisions corresponents per tal de millorar la cohesió del grup: donar veu als alumnes “invisibles”, disminuir conductes violentes, potenciar als líders positius…

En definitiva, és necessari fer un treball específic de la cohesió de grup per tal d’assegurar que tot l’alumnat troba el seu lloc dins d’aquest i es troba en una situació òptima per començar a aprendre.

Com va dir Michael Jordan, “el talent guanya partits; el treball en equip guanya campionats“.

Àlex Tena