TALLER D’ELABORACIÓ DE SABÓ AMB OLI RECICLAT

Amb motiu del taller de reciclatge d’oli domèstic, els alumnes de 6è hem visitat novament Ecometròpoli, al recinte de Torribera.
Hem portat oli usat de les nostres cases i l’hem transformat en sabó. D’aquí a un mes ja el podrem utilitzar.

Instruccions per fer el sabó

El sabó es produeix gràcies a una reacció química que es dona al barrejar l’oli amb sosa càustica i que s’anomena reacció de saponificació.

Ingredients i materials necessaris

• 500 ml d’oli d’oliva.
  • 500 ml d’aigua.
  • 85 g de sosa càustica.
  • Un recipient de plàstic per desfer la sosa.
  • Recipients de plàstic que facin de motllo.
  • Espàtula de fusta o de plàstic per remenar la barreja.
  • Guants de plàstic o de goma.
  • Termòmetre de líquids per controlar la temperatura.
  • Fogó.
  • Balança.

Elaboració

1. Mesurem l’oli, el filtrem amb un colador de cotó i el posem a escalfar lentament controlant la temperatura fins que arribi a uns 40 ºC.
  2. Dissolem la sosa amb l’aigua dins del recipient de plàstic. (S’ha de fer en un lloc ventilat i amb les mans protegides pels guants, no feu servir recipients ni utensilis d’alumini). Remeneu a poc a poc vigilant que no us esquitxi el líquid: cal anar amb compte ja que la temperatura de la barreja va pujant fins els 80ºC mentre es desfà la sosa.
  3. Un cop ben dissolta, deixar-la refredar fins a uns 40 ºC (la mateixa temperatura que l’oli, facilitant així la reacció de saponificació).
  4. Tot seguit hem d’abocar-hi l’oli lentament i anar removent sempre en el mateix sentit, fins que es faci una massa més densa i homogènia.
  5. Aboqueu la massa obtinguda al motlle de manera que es distribueixi per tot el recipient.
  6. Deixeu reposar el sabó unes hores fins que estigui dur. El sabó comença a quallar entre  les 24 i les 48 hores; després, si l’heu fet en un recipient gran, el podeu tallar a la mida que vulgueu amb un  ganivet.
  7. Per fer-lo servir l’hem de deixar reposar un mes aproximadament.

Climate change in animation

Durant la visita també hem vist un curtmetratge sobre els efectes del canvi climàtic i de la mala gestió dels recursos.
Us deixem l’enllaç, mireu, mireu…

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=r6uMUJfYiM4[/youtube]

1. montse escola les palmeres

Holaaaaa
    sóc la Montse, m’han agradat molt les sortides i activitats que hem fet com Einstein i les seves coses, Taller d’elaboració de sabó amb oli usat, El cicle urbà de l’aigua.
    Espero que fem més sortides tan “xules” com aquestes.