Superordinadors: entre la química i la tecnologia

El dimecres 22 de febrer, els alumnes de 4t d’ESO vam rebre una xerrada d’un professor de la Facultat de Química de la Universitat Rovira i Virgili (URV). Ens va explicar que actualment treballa a l’ICIQ (Institut Català d’Investigació Química), concretament en química computacional, el qual és una branca de la química que utilitza ordinadors per ajudar a resoldre problemes químics i a més a més, utilitza els resultats de la química teòrica, incorporats en algun programari, per calcular les estructures i les propietats de molècules i cossos sòlids.

Superordinadors

La química computacional s’utilitza en el disseny de nous fàrmacs i materials. Més concretament, el professor ens va explicar que la seva feina principal és resoldre equacions químiques, emular proteïnes i investigar com es desenvolupen en diferents àmbits mitjançat l’ordinador. Com que la tecnologia avança cada vegada més ràpid, ja hi ha els anomenats superordinadors o supercomputadors que són ordinadors amb la capacitat de fer càlculs matemàtics a gran velocitat.

El que més ens va cridar l’atenció va ser el “MareNostrum” el superordinador situat a la Capella Torre Girona de la Universitat Politècnica de Barcelona, és el més potent d’Espanya i un dels més potents d’Europa, construït pel Centre de Supercomputació de Barcelona (BSC). És molt útil per treballar en la investigació de malalties, en l’estudi del cos humà i en el disseny de nous medicaments.

Superordinador capella
Imatge cedida pel COETIC http://www.coetic.cat

Ens va agradar molt aquesta xerrada, perquè vam conèixer una altra manera de treballar si t’agrada la tecnologia i la química i vam aprendre en què consisteix la supercomptutació que fins llavors no sabíem què era.

Eulàlia Pons
Alumna de 4t d’ESO