V Trobada Transnacional Erasmus a Portugal

La cinquena trobada europea del nostre projecte Erasmus TV International va tenir lloc a Viana do Castelo, Portugal, del 27 de març al 2 d’abril de 2022. Els temes centrals de la trobada van ser coeducació, ciutadania activa i patrimoni cultural. Van ser cinc dies molt intensos en els que vam combinar presentacions, treballs en grup i formació a l’Escola Profissional ETAP amb activitats a l’aire lliure de coneixença de tot el patrimoni cultural i natural de la zona. Va ser molt bonic retrobar-nos amb els companys de Livorno, Istambul, Police i Onesti a Viana do Castelo, però qui millor que els nostres alumnes-reporters per explicar-vos l’experiència?

Dia 1. Reportera: Sara Rubio. Avui la Gal.la, la Fiona, l’Eva, la Carla, en Nourdin, l’Àlex, el Pol i jo hem agafat un avió per fer el nostre viatge d’Erasmus a Portugal. Un cop hem arribat a Oporto, hem agafat el metro i després el tren fins arribar al poble on ens allotgem, Viana do Castelo. Després de deixar les coses a l’hotel, hem anat a dinar y després hem visitat el poble. Hem fet una parada al port per descansar una mica i hem estat fent fotos. Aquí l’Atlàntic s’ajunta amb el riu formant una ria (com a Galícia). Una de les anècdotes del dia ha sigut que durant el vol han cridat per megafonia si hi havia un metge a l’avió. De sobte s’han aixecat quatre o cinc persones i s’han dirigit corrents cap a la cua de l’avió. Sembla ser que un@ senyor@ ha patit una baixada de sucre i ha hagut de ser atesa d’urgències. Per un moment hem cregut que hauríem de fer un aterratge d’emergència. No ha sigut així i finalment hem arribat a Oporto “on time”.

Día 2. Reportera: Eva Beltran.

Avui ens hem aixecat a les 7 del mati i hem esmorzat al mateix hotel. Després hem anat a l’ETAP.

A la sala d’actes, hem fet la presentació de cada centre escolar i una visita guiada per conèixer les instal·lacions de l’ETAP. Quan hem acabat, ja era l’hora de dinar i els 45 participants de l’Erasmus hem anat a dinar tots a un restaurant que es deia SPORT i que estava ple de samarretes d’en Ronaldo. Hem dinat molt bé i en acabar, els portuguesos ens tenien preparada una gimcana de descoberta de Viana do Castelo. Ha sigut molt interessant però hem acabat molt cansats, així que, aprofitant que la gimcana acabava a les 17:30 a l’hotel, hem pogut reposar una miqueta. A les 19:30, ens ha vingut a buscar un autobús i hem anat a sopar a un restaurant on hem degustat plats típics de Portugal i hem vist un espectacle de balls i cançons tradicionals, on els artistes han exhibit els vestits tradicionals de Viana. Després ens han posat musiqueta perquè poguéssim ballar una miqueta tots junts.

Sensacions dels dia: fa una temperatura molt agradable i sembla que no parem de menjar i de fer coses. Hi ha molt companyerisme i estem gaudint l’experiència.

Día 3. Reportera: Carla Ramos. Aquest matí ens hem llevat amb molta son perquè ahir per la nit vam estar fins a molt tard gaudint de la piscina de l’hotel i de les converses entre companys/es. Un cop esmorzats, hem anat caminant fins a l’ETAP per poder presentar els nostres projectes sobre les ONG, però en arribar, les nostres profes han decidit que seria una bona idea provar el “servei” de perruqueria de les alumnes i així poder estar molt més guapes! Abans de fer les presentacions, ens han fet una exposició molt dinàmica anomenada “Gender Equality”. Després d’un petit break on podíem menjar o beure alguna cosa de les que ens oferia l’escola, hem fet una altre activitat per grups on havíem de crear un póster amb dibuixos representant la pau. Quan hem acabat els nostres pósters, hem anat al centre comercial de Viana do Castelo a dinar. Per la tarda hem tingut l’oportunitat de visitar “Santa Luzia” amb unes vistes espectaculars i hem pogut provar també l’experiència de pujar en telefèric fins al cim. Després de gaudir de la tarda allà i de visitar les runes romanes , hem baixat caminant i hem pogut observar més d’aprop l’entorn en el que estem. Després hem pogut descansar una estona a l’hotel per anar a sopar a “In Francesinhas”, un lloc on l’especialitat són les “francesinhas”, plat típic a Portugal. S’ha de dir també que cada dia estem més segurs/es de que la Carme L., la profe de francès, pot desaparèixer igual de ràpid que aparèixer. És una ànima lliure però l’estimem igual.

Observacions del dia: crec que no era el dia per anar a la perruqueria perquè l’aire no ajudava gaire.

Día 4. Reporters : Pol Díaz, Nourdin i Alex Allepuz.

Avui dimecres, 30 d’Abril, hem pogut gaudir d’un dia espectacular. Primer de tot hem anat a l’ETAP on ens han explicat com utilitzar el nostre telèfon mòbil com una càmara professional per fer fotos i videos de qualitat. Les aplicacions que hem utilitzat són Goproquik i Snapseed. Seguidament hem anat a aplicar els nostres coneixements a la platja amb els nostres companys dels altres països. Ens ha sigut molt útil. Desprès de dinar al restaurant Don Prior al costat del parc ecològic de Viana do Castelo, que tenia unes vistes espectaculars, hem fet una gimcana dintre del parc per descobrir-ho. Al final de l’activitat d’avui, hem obert la “capsa” que ens ha estat acompanyat durant tots aquets dies. Dintre de la capsa hi havia el logotip del poble de Viana que és un cor (mireu les fotos que us hem posat). Aquesta capsa forma part d’una activitat que ens presentaran divendres els alumnes de l’ETAP, així doncs ja us explicarem en què consisteix. Com que estàvem una mica cansats perquè hem caminat uns 17 kilòmetres, ens han deixat un parell d’hores lliures per descansar fins a l’hora de sopar. Cada dia, hem dinat i sopat molt bé per què és boníssima la cuina portuguesa. Us recomanem una visita a Portugal, gaudireu molt. Sensacions i anècdotes del dia: hem provat una tirolina en la qual algú de nosaltres ha caigut al terra🤭🤭🤭. Us imagineu qui?

Día 5. Reporteres: Gal.la Hervàs i Fiona Farrés. Avui, dia 31 d’abril hem hagut de matinar molt. Ben d’hora al matí hem agafat un autobús fins a Oporto que ens ha vingut a buscar a l’hotel. En arribar a Oporto hem pujat al “Yellow bus” turístic i hem vist el nucli antic i alguns dels seus edificis. Hem travessat el riu DUERO (O’Douro) que significa “OR”. Hem aprés que OPORTO està format per dos pobles: GAIA i Porto separats pel riu. A Vilanova de Gaia hem fet una parada per visitar el celler Quinta da Boeira. A la mateixa bodega, hem visitat uns jardins, on hi havia una ampolla de vi enorme. Finalment, els majors d’edat han pogut fer un tast de vins.

Hem dinat en un restaurant a prop de la bodega. Estava tot molt bo, però les racions eren enormes. Tots plens hem decidit perdre’ns una mica per aquesta ciutat, tot passant pel pont Don Luis I i fent turisme. Fins que ha sigut hora d’anar a visitar el Museu dos descobrimentos. Tot i que al acabar de dinar ens feia una mica de mandra, ens ha soprès i agradat molt ja que hem fet una ruta al passat en barca pels cinc continents, per l’interior de l’edifici . A continuació, ens hem fet unes quantes fotos amb el riu de fons i hem anat cap al bus per tornar a Viana. Una hora i mitja després, hem arribat, i sense passar per l’hotel, hem anat a sopar. Cap a les 22:00h hem arribat a l’ hotel i ens hem anat directes al llit.

Sensacions i anècdotes: amb tantes voltes un de nosaltres s’ha marejat. Adivineu qui?

Crónica 5é día: Reporters: Àlex Allepuz i Nourdin

Avui ens hem despertat d’hora per preparar les maletes per anar a Oporto. Primerament hem anat al l’institut de Viana do Castelo (ETAP) i ens hem sentat a les butaques de l’auditori. Posteriorment ens han entregat els diplomes a tots els professors i alumnes que han participat en aquesta trobada d’Erasmus amb un petit detall de part de l’Institut. Després ens hem acomiadat dels alumnes de cada país d’una forma original 🤗🤗🤗. Quan hem sortit de l’Institut hem anat al centre comercial de l’estació a comprar el nostre dinar i agafar el nostre tren que ens portaria fins a Oporto. En arribar a Oporto hem dinat els nostres deliciosos entrepans per recuperar totes les energies gastades ⚡⚡⚡. En acabar el dinar hem anat a agafar el metro que ens portaria a una parada al costat de l’hotel, de camí a l’hotel ens hem trobat a un grafitero que estava fent un grafiti demanant el no a la guerra en Ucraïna 🙌🤝💪. Quan hem arribat a l’hotel hem hagut de posar la informació del nostre DNI a un paper i posteriorment hem entrat a les nostres habitacions. Hem deixat les maletes i hem anat a donar una volta per la ciutat i alguns alumnes s’han fet un TAR. A la Biblioteca de Harry Potter hem tingut alguns problemes… Posteriorment hem anat al jardí botànic on hem pogut gaudir d’unes vistes impressionants i també hem pogut veure molts tipus d’aus que ens volien saludar amb el seu estil. Posteriorment a la visita hem pogut gaudir de la posta de sol a Oporto en un lloc privilegiat de la ciutat i després hem anat a sopar a Nut Portugal on tenen un menjar molt deliciós 🤤🤤🤤. Al finalitzar el sopar hem anat a l’hotel a descansar i recuperar forçes.

Anècdota: L’anècdota del dia d’avui és que quan volíem anar a visitar la Biblioteca de Harry Potter, al final no hem pogut entrar ja que el dia 1 d’abril, de forma excepcional, tancaven a les 18h enlloc de a les 19:00h i no hem sigut a temps d’arribar amb tot l’enrenou que hem tingut.

Crònica de l’últim dia.

Reportera: Carme Flores

Vam dormir unes poquetes hores a l’hotel de Porto perquè vam aprofitar la tarda anterior al màxim i el taxi ens recollia a les 6 del matí. Teníem un dia molt llarg per endavant: per tal de tornar a Barcelona havíem de fer escala a Niça. Així que aquell dia vam esmorzar a l’aeroport de Porto (Portugal), vam dinar a Niça (França) i per fi, vam sopar a casa amb les nostres famílies. Vam trepitjar tres països en un mateix dia! A Niça no vam sortir de l’aeroport i ens vam entretenir amb un piano i un joc de realitat virtual gegant que hi havia a la terminal. El que més em va agradar de Niça van ser les vistes des de l’avió i la fantàstica companyia. Tal i com vaig predir el primer dia de viatge, els alumnes s’haurien quedat una setmana més compartint rialles, experiències i amistat amb tots els companys Erasmus. Realment una part del nostre cor es va quedar a Viana do Castelo… De fet un dels símbols més representatius de la ciutat és el cor de Viana i el lema de la ciutat és “Quem gosta vem, quem ama fica” (Si t’agrada torna i si t’encanta, queda’t)… Tornarem a Viana, segur!