COMUNICAT MOSSOS D’ESQUADRA PER A LES FAMÍLIES

Des de l’Oficina de Relacions amb la Comunitat de la comissaria de la PG-ME d’Osona, us volíem traslladar informació important, per tal d’arribar a les famílies dels vostres centres educatius.

El tema és el ciberassetjament a menors a través d’internet aprofitant el confinament, a causa de la Covid-19.

“Els darrers informes d’intel·ligència d’Europol sobre Ciberseguretat i Cibercrim alerten que a causa del confinament provocat per l’emergència sanitària de la COVID-19, també hi ha probabilitats que augmentin els intents d’explotació sexual en línia adreçats als menors d’edat.

Atès això, és molt important que els pares o tutors hi siguin ben conscients i controlin de prop l’ús d’internet dels fills. Els informes internacionals confirmen que tant els grups de criminalitat organitzada com els delinqüents individuals participen en la delinqüència cibernètica de la COVID-19.

Tot seguit, us fem arribar un seguit de bones pràctiques per intentar evitar qualsevol tipus d’assetjament a través d’internet com ara el sexting i el cyberbullying:

– És important que et comuniquis amb aquelles persones que coneguis, i que restringeixis a ella l’accés a la teva informació.

– No et fiïs dels regals o propostes sospitoses de desconeguts, ni concertis cites amb desconeguts.

– No acceptis invitacions per Internet de persones desconegudes o bloca l’accés a aquelles que no t’interessin.

– Aneu amb compte amb els missatges, fotografies, vídeos o informació personal (adreces, telèfon …) que publiques i amb qui la comparteixis, ja que podria ser utilitzada per tercers en contra teva.

– Si comences a rebre missatges insultants o que et molestin en el seu contingut, talla tota comunicació amb aquesta persona, i informa d’això a l’autoritat competent.

– Guarda els missatges inadequats per poder-los posar a disposició de l’autoritat competent perquè actuï si així ho considera oportú.

– Igualment, si veus que és una altra persona o company el que està patint el ciberassetjament no participis d’ell ni tanquis els ulls, avisa als teus pares o professors per frenar el patiment de qui està patint bullying o està sent assetjat.

– No li segueixis el joc a l’assetjador. Si et sents pressionat o insultat per algú no tornis el cop o li insultis tu, perquè només aconseguiràs allargar l’assetjament o fer-lo més violent encara.

– Tracta amb persones que puguin estar preparades, ja sigui per la seva edat o per la seva professió sobre l’assumpte, perquè et donin indicacions clares sobre els passos a seguir per frenar el ciberassetjament.

– Segueix les orientacions rebudes per aquest expert, i suprimeix de la teva xarxa de contactes a qui no t’interessi mantenir.

– També pot ser útil informar els proveïdors de serveis a través dels quals s’hagi patit el ciberbullying (companyia d’Internet, canal de xat, Facebook, Twitter, Instagram…) de les actuacions o missatges inadequats, perquè vetin aquests continguts o a l’ usuari assetjador si ho consideren oportú.”

També afegim, des de l’escola, que en les videoconferències amb els vostres fills i filles tingueu en compte que:

“No es poden fer fotos, ni enregistraments d’àudio i vídeo tant de persones com d’accions en línia sense el seu consentiment. Fer difusió d’aquests materials a les xarxes socials o internet incorre en un fet delictiu, i no només l’autor de la gravació, si no també el que ha facilitat l’accés com a cooperador necessari/còmplice.”
FONT: Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació. Checklist per un ús responsable d’Internet

Per tant us demanem que us responsabilitzeu sobre aquests actes. L’escola no es farà responsable doncs del mal ús que se’n pugui fer, ni de la difusió a xarxes socials o internet de les imatges, vídeos o àudios obtinguts per les famílies, alumnes o terceres persones de les videoconferències o materials.
Gràcies i salut!
Equip directiu

Desitgem que estigueu totes i tots bé, i esperem que puguem tornar aviat a la normalitat.