Educació Primària

Com treballem a Educació Primària?

L’educació primària és el punt de partida de l’ensenyament bàsic obligatòria. En aquesta etapa s’inicia l’adquisició de les competències específiques de cada matèria i àmbit, en un context d’equitat, per a tot l’alumnat,  a partir de l’aprenentatge significatiu, ajudi  a desenvolupar les competències d’autonomia i reflexió de tot l’alumnat; les nenes i nens  aprendran a pensar i actuar de manera integrada en tots els aprenentatges, assolint així les competències claus: 

  • Competència en comunicació lingüística.
  • Competència plurilingüe.
  • Competència matemàtica i competència en ciència, tecnologia i enginyeria.
  • Competència digital.
  • Competència personal, social i d’aprendre a aprendre.
  • Competència ciutadana.
  • Competència emprenedora.
  • Competència en consciència i expressió culturals

Totes aquestes competències s’assoleixen a partir del treball de les àrees, dels àmbits i dels projectes transversals i globalitzats, empran metodologies com el treball cooperatiu, grupal i individual.

A educació primària es divideix en tres cicles: un primer cicle, que comprèn els cursos primer i segon; un segon cicle, amb els cursos tercer i quart, i un tercer cicle, amb els cursos cinquè i sisè.

CICLE INICIAL

A Cicle Inicial es centra en l’aprenentatge de la lectoescriptura i la consolidació del procés de la consciència fonològica que s’ha iniciat a Educació Infantil.  

A finals de cicle, l’alumnat llegeix i comprèn textos en lletra d’impremta, tenint present les individualitats de cadascun. 

Per dur a terme aquest ensenyament i aprenentatge es prioritza la codocència i els grups reduïts.

Per altra banda, s’inicia la metodologia que empra el mètode Innovamat per a ensenyar les matemàtiques,  donant importància a la comprensió del procés a través de la manipulació i no només del resultat de les operacions. 

A totes les àrees lingüístiques es dona  importància  a l’expressió i comprensió oral per tal que el nostre alumnat siguin competent en les diferents situacions d’aprenentatges que s’originen en la vida quotidiana ( debats, discussions, assemblees, explicació de fets personals,…)

Els/les alumnes fan ús de les tecnologies per anar ampliant els seus coneixements. Solen fer ús de tauletes.

Cal destacar els projectes de l’àrea del Coneixement del medi natural i social relacionats amb l’entorn proper dels nostres alumnes com: l’escola, els nostres carrers i  les fonts del poble, entre d’altres. També els agrupaments internivells anomenats Rodajocs, on els/les alumnes de primer i segon es barregen per realitzar diferents propostes més artístiques, lúdiques, experimentals i dinàmiques. 

CICLE MITJÀ

A Cicle Mitjà s’engeguen noves propostes de lectura per afiançar l’hàbit lector, entre elles, la lectura en veu alta per potenciar l’oralitat, l’escolta activa i la fluïdesa. Aquestes dinàmiques es duen a terme en mig grup.

A les àrees de medi es treballa a partir de projectes relacionats amb l’entorn. En el desenvolupament d’aquestes propostes es fomenta el treball cooperatiu i l’autonomia. Com a producte final dels projectes, l’alumnat presenta els aprenentatges adquirits davant la resta del grup. D’aquesta manera, es potencia el pensament crític, la presa de decisions i l’organització del treball i les idees. 

Els alumnes recullen informacions, evidències dels experiments i reflexions a la llibreta de l’investigador.

Es realitzen  projectes a partir de les diferents tipologies textuals. Per exemple, el projecte del còmic, l’anunci publicitari i l’obra de teatre. Es potencia l’expressió oral i l’expressió escrita.

A l’àrea de la llengua anglesa,  els aprenentatges són a partir del joc i s’inicia el treball per racons. Es porta a terme  projectes eTwinning que consisteixen a realitzar un treball conjunt amb un altre centre d’Europa. També es fan  projectes en anglès amb els alumnes més grans.

S’utilitzen les tecnologies per adquirir-ne el seu domini i també com un recurs de recerca i treball a totes les àrees.  

Igual que a Cicle Inicial es continua el treball de les matemàtiques de manera molt manipulativa i duent a terme un repte cada setmana, amb el mètode d’Innovamant. 

CICLE SUPERIOR

A Cicle Superior es continua treballant els projectes que marquen la línia de centre, però també el treball sistemàtic de les àrees instrumentals. Es potencia la lectura des de dues vessants, en el treball extern delPLa lector” i amb el projecte de “Llegim i escrivim en parella” basat en l’aprenentatge entre iguals. Es fomenta l’autonomia, la responsabilitat, l’esperit crític, mentre es millora l’agilitat lectora, la comprensió i l’expressió escrita amb els rols de tutorat i tutor que desenvolupa l’alumnat i en col·laboració amb les famílies.

A nivell de llengua, en l’anglès i en el castellà, es fa un gran treball d’expressió oral, amb els Petxakutxes, petits treballs orals tan individuals i en petit grup, lapbook, carpetes d’aprenentatges, sites…

A nivell de llengua anglesa, es potencia a nivell global amb altres àrees. Des del Medi natural o Science es fa en anglès. 

També destacar el  projecte del PELE on s’engloba la música, la llengua anglesa i l’art.

Les tecnologies, igual que en els altres cicles, tenen un paper clau com a eina d’aprenentatge, introduint i treballant diferents aplicacions, gràfics, sites, power point, edicions de vídeo…de manera global. 

Es treballa per grups de treball, potenciant la cooperació entre ells.