El Campionat de Catalunya d’Esport Adaptat se celebrarà a Premià de Mar

Premià de Mar acollirà el Campionat de Catalunya d’Esport Adaptat el proper mes de juny, organitzat per la Federació Catalana d’Esports de Persones amb Discapacitat Física (FCEDF). Els esports adaptats canvien la seva normativa per adaptar-se a les característiques dels participants. Per exemple, el bàsquet té unes normes una mica diferents perquè, en lloc de jugar de peu, es juga en cadira de rodes.

Imatge: web de la Federació Catalana d’Esports de Persones amb Discapacitat Física

El regidor d’esports de l’Ajuntament de Premià de Mar, Pep Ripollès, ha donat més detalls sobre la cita. Assegura que és un premi rebre’ls a Premià de Mar i que tothom tingui l’oportunitat de gaudir-los. Els campionats comptaran amb esports diversos i es podrà veure competir esportistes que formaran part dels Jocs Paralímpics de Paris 2024.

Hem parlat amb Pep Ripollés perquè ens expliqui més detalls sobre aquest campiona.

Què suposa per Premià de Mar acollir aquest campionat?

El món de l’esport és molt ampli i variat i un dels objectius de l’esport és la diversitat i ser una veritable eina integradora. Premià de Mar és un poble molt ric en esport, amb molts practicants i esports diferents, acompanyat per unes bones instal·lacions esportives. Amb aquest antecedent, portar els Jocs Catalans de l’Esport Adaptat significa poder oferir als esportistes discapacitats un altre oportunitat per poder desenvolupar els seus esports amb una competició oficial. Pels nostres vilatans i vilatanes serveix per veure les adaptacions a les modalitats esportives diverses i també veure i comprovar la dificultat de l’esport adaptat i entendre les capacitats evolutives de les persones a l’adaptar-se als canvis i superar tots els reptes, malgrat les dificultats físiques.

Els Jocs Catalans han de servir perquè tothom superi barreres, tant físiques com psíquiques, i gaudeixin d’un bon espectacle esportiu. Per altra banda, durant els Jocs Catalans, tothom podrà pujar a les cadires de rodes i comprovar la dificultats que representa, perquè anirem a les escoles a ensenyar aquesta modalitat esportiva i, per un moment, tenir les sensacions d’utilitzar una cadira de rodes.

Què són els Jocs Catalans de l’Esport Adaptat?

Els Jocs Catalans d’Esport Adaptat van ser creats inicialment com a esdeveniment que agrupava diferents campionats i activitats esportives, aquesta modalitat ajuda a tenir més públic. Actualment, la competició s’ha convertit en el referent de l’esport adaptat a Catalunya, donada la visió que aporten a les ciutats que acullen els Jocs i la missió divulgativa sobre esport adaptat. Aquesta visió pretén ser global, és a dir, aportar una visió generalista a tothom sobre l’esport adaptat, per tal d’arribar a tota la població de la ciutat on es porten a terme. Durant els Jocs es realitzen diferents activitats, com col·loquis sobre esport adaptat, el programa de l’Esport Adaptat a l’Escola, la competició estrictament definida com a Campionat de Catalunya, així com la promoció esportiva i la sensibilització. Amb aquestes activitats és pretén sensibilitzar la població.

On i quan es faran?

Aquesta competició serà els dies 1 i 2 de Juny de 2024 i s’utilitzaran gairebé totes les instal·lacions esportives municipals, com el pavelló poliesportiu, la piscina municipal, les pistes de petanca i alguns carrers del municipi. Pel que fa el calendari, encara s’està definint, però serà en jornades de matí i tarda perquè algunes competicions són de diferents partits i amb eliminatoris i cal deixar el seu temps de descans.

Quins tipus d’esports es podran veure?

L’esport adaptat inclou totes les modalitats esportives i a Premià tindrem bàsquet en cadira de rodes, rugbi en cadira de rodes, hoquei en cadira de rodes, boccia, petanca, waterpolo o voleibol adaptat, entre altres esports.

Estàs il·lusionat per poder organitzar aquesta competició?

Molt il·lusionat perquè tanco un cercle, primer per permetre que la ciutadania de Premià de Mar i del Maresme pugui veure i comprovar aquesta modalitat esportiva i segon, perquè vaig ser treballador de la Federació Catalana d’Esports per a Persones amb Discapacitat Física fa molts anys i vaig estar dins de la creació i la posada en marxa dels Jocs Catalans. L’esport adaptat m’ha fet créixer com a persona i conèixer les dificultats de l’esport i les seves necessitats per poder desenvolupar esport en les millors condicions possibles. Amb el pas dels anys ha evolucionat i s’ha normalitzat.

Que ningú s’ho perdi i ho provi, val molt la pena. Us esperem l’1 i el 2 de juny a Premià de Mar.

Redacció: Izan Cañete