Som centre formador

Foto: Pixabay Creative Commons

L’Institut Rafael Casanova és centre formador del Màster d’Educació per al futur professorat de secundària. Això vol dir que col·laborem amb les universitats per tal de contribuir a la professionalització de la docència i permetre als estudiants universitaris aplicar i complementar els coneixements adquirits en la seva formació acadèmica. Actualment oferim pràctiques per a les especialitats de llengua i literatura catalana i castellana, llengua anglesa i francesa, matemàtiques, física i química i tecnologia, amb els següents professors mentors: Núria Seguer, Laura Mora, Mar Rosso, Mireia Xortó, Ernesto Guerola, Ana Gutiérrez i Juanma Sánchez. Les universitats amb les quals col·laborem enguany són la UAB, UPF, UPC, UOC i URV.

Els alumnes universitaris han començat el seu Pràcticum I, una fase d’observació, de novembre a desembre, en què l’alumne ha d’assistir al centre tots els dies de dilluns a divendres (unes 4h. al dia, depenent de cada universitat, adaptades a l’horari del centre). La segona fase, el Pràcticum II, és d’intervenció i dura de febrer a abril. Serà llavors quan els practicants implementaran una seqüència didàctica amb el nostre alumnat.

Els beneficis per al centre són molts, però en destaquem la reflexió de la pràctica docent i l’aprenentatge constant per part dels mentors, així com poder disposar d’ajut en l’aula, passant a ser d’un professor a tres en molts casos i durant dos períodes llargs del curs escolar. 

Nou projecte d’enguany: Planeta B

Fotografia: Shutterstock

Què farem quan tot el nostre planeta sigui un enorme contenidor de plàstics? Quan al mar hi visquin més bosses del supermercat que peixos? Quan els rius siguin de paper de plata com els del Pessebre? Doncs anirem a viure al Planeta B!… Ooops, si no n’hi ha cap, de Planeta B!!  😕

Al nostre institut, el Rafael Casanova, alumnat i professorat de 1r d’ESO estem decidits a canviar això. Hem engegat un projecte, Planeta B, per prendre consciència de quina part de responsabilitat és nostra i de quants residus generem al nostre institut dia a dia. I ja des d’un bon principi ens hem quedat sorpresos de la inmensa quantitat de paper de plata, entre d’altres residus, que fem servir. Però estem decidits a canviar les coses.

Al llarg del curs, a la matèria de Cultura i Valors, tot seguint aquest nou projecte que iniciem enguany, Planeta B, farem estudis amb criteris científics de quants residus generem, descobrirem si es reciclen o si no, on van quan no es reciclen, per què molts van a parar al mar, quins d’ells podem deixar de fer servir i com els podem substituir per d’altres materials.

Ens visitaran experts en reciclatge, farem sortides, extreurem conclusions i passarem a l’acció. Us hi apunteu? No deixeu de visitar la web del centre per seguir l’evolució del projecte!

Activitat extraescolar de conversa en anglès

Un total de 8 alumnes de 1r i 2n d’ESO del nostre Institut han estat seleccionats per participar en una activitat extraescolar de conversa en llengua anglesa, des de novembre i fins a finals de maig, a l’equipament municipal de L’Olivera. D’aquesta manera podran treballar la competència oral d’una manera lúdica i motivadora. Aquesta activitat extraescolar de reforç dels coneixements d’anglès està emmarcada en el Pla Educatiu d’Entorn i és fruit del conveni de col·laboració en matèria de llengua, interculturalitat i cohesió signat entre la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Sant Boi. El finançament de la iniciativa és a càrrec del Ministeri d’Educació i Formació Professional des del programa “Proeducar” (concretament en la mesura “Quédate”). L’objectiu d’aquesta mesura és implementar plans d’activitats extraescolars d’extensió educativa al territori.

Cartes des de i cap a França

Aquest curs, l’alumnat de francès del nostre institut està en contacte amb alumnes del país veí. El primer pas ha estat mantenir correspondència tradicional amb dos instituts del sud de França i dos instituts de Normandia, una regió francesa amb la qual, des del curs passat, mantenim una estreta relació.

A hores d’ara els estudiants de 2n d’ESO han rebut les primeres cartes i la resta d’alumnat participant en aquesta activitat (3r, 4t d’ESO i 1r de Batxillerat) ja han escrit les seves. Una vegada establert un primer contacte via correu tradicional ens continuarem comunicant amb les noves tecnologies. Per alguns d’ells aquest contacte culminarà en una trobada real amb els seus “correspondants” durant la setmana de la francofonia (març del 2019).

Estem entusiasmats amb aquest projecte. Tant de bo que a partir d’aquí s’iniciï una amistat duradora!

Presentació dels Treballs de recerca

Treballs de recerca

El Treball de recerca és un conjunt d’activitats estructurades i orientades a la investigació que realitza tot l’alumnat entre 1r i 2n de Batxillerat amb l’orientació i seguiment del professorat, per tal de consolidar la competència en recerca.

Ahir dilluns 5 de novembre, tot s’ha de dir envoltats d’una mica de nervis, es van realitzar les exposicions orals del Treball de recerca al nostre institut. Famílies i amics van acompanyar l’alumnat que va realitzar la seva defensa. Aquí podeu veure un recull de fotografies de l’alumnat.

Missió a l’Estació Espacial Internacional

Foto: Fundació Raspberry Pi

Els alumnes de 1r d’ESO que cursen la matèria optativa Taller de Ciències participen en l’Astro Pi Mission Zero, un projecte de l’Agència Espacial Europea i la Fundació Raspberry Pi, dirigit a estudiants de fins a 14 anys d’edat. El projecte ofereix als joves participants l’oportunitat de crear un petit programa informàtic, que funcionarà a bord de l’Estació Espacial Internacional el proper mes de maig. Cada programa, de mig minut de durada, haurà de mostrar un missatge de text en un ordinador Raspberry Pi i mesurar la temperatura ambient fent ús d’un sensor.

L’Estació Espacial Internacional, que es troba en òrbita al voltant de la Terra a 400 km d’altitud, compta amb dos ordinadors Raspberry Pi que porten acoblats una placa de sensors Sense HAT, una càmera i una pantalla LED de 8×8. En grups de dos a quatre, els alumnes redactaran un missatge dirigit als astronautes de l’estació i també escriuran un petit programa amb llenguatge Python. El programa haurà d’utilitzar la placa Sense HAT per mesurar la temperatura de l’interior de l’estació i mostrar el missatge i la lectura de temperatura a la pantalla. El text podrà ser llegit pels astronautes que estiguin treballant en el mòdul en aquell moment.

Aquesta setmana, els estudiants que cursen l’optativa el primer quadrimestre començaran a rebre nocions bàsiques de Python i a escriure els seus primers programes senzills. Els estudiants que la cursaran el segon quadrimestre, hauran d’esperar fins el mes de febrer. Cada grup d’alumnes té de temps fins el 20 de març per finalitzar el seu codi i enviar-lo a l’Agència Espacial Europea, a través de la seva professora Àngels Piqué, que és l’enllaç amb l’equip d’Astro Pi. Al llarg del mes de maig, els programes estaran en funcionament a l’Estació Espacial Internacional. Cada alumne rebrà un certificat electrònic amb la data i la posició de l’estació en el moment que el seu programa va funcionar a bord.

Esmorzem per anar a Roma!

 

Foto: Pixabay Creative Commons

Com ja és tradició al nostre institut, l’alumnat de 2n de Batxillerat realitzarem un viatge d’estudis a Roma durant el mes de març. Per aquest motiu, a partir del dimecres 7 de novembre i fins a la realització del viatge, cada dimecres muntarem una paradeta a l’hora del pati en què es podrà comprar l’esmorzar (begudes, pastes, etc.). Els diners recaptats serviran per finançar part del viatge. Agraïm molt la vostra participació.

L’alumnat de 2n de Batxillerat

Geocaching a Can Palós

Els passats 24 i 26 d’octubre l’alumnat de 3r d’ESO van gaudir d’una sortida d’allò més interessant dintre del marc de l’assignatura d’Educació Física: van anar a conèixer i practicar el Geocaching en l’entorn natural que envolta la masia de Can Palós, aquí mateix a Sant Boi de Llobregat.

El Geocaching és una activitat que es realitza a nivell mundial i que consisteix en buscar i trobar tresors ocults (caché) enmig de la natura. En trobar el tresor te’l pots endur sempre i quan deixis un altre d’igual o superior valor.

L’alumnat es va saber orientar per l’entorn de Can Palós amb l’ajut d’aparells GPS, diversos mapes i brúixoles. Tothom s’ho va passar d’allò més be i va gaudir de dos dies fantàstics enmig de la natura del nostre municipi.

Més fotos, aquí.