CUEME

CuEmE és un programa per treballar l’autonomia, la iniciativa personal i l’emprenedoria al tercer cicle d’educació primària, on es fomenten les competències i els valors de l’emprenedoria i el cooperativisme, ja que l’escola i els infants que hi participen creen i gestionen una cooperativa durant el curs escolar.

Una característica fonamental del programa és que els nens i les nenes fan aquest treball cooperatiu amb el suport de l’escola i la comunitat educativa, però també acompanyats per l’administració i altres agents socials de la localitat. Així doncs, l’alumnat compta amb el suport de l’Ajuntament, les empreses, les entitats i les persones del territori.

El procés de treball té diferents fases per constituir la cooperativa:

• Primerament, els i les alumnes dissenyen la imatge corporativa i difonen la seva activitat a l’entorn, a més de decidir i d’escollir els productes per vendre.
  • En segon lloc, calculen el cost i cerquen finançament per poder-los produir. Després, elaboren i venen aquests productes als mercats locals.
  • Finalment, tanquen la cooperativa i aporten part dels beneficis obtinguts a projectes socials, fent balanç de l’experiència amb l’ajuda dels mestres.

A través del projecte CuEmE, els nens i les nenes participants adquireixen competències i capacitats que potencien aspectes com la creativitat, la iniciativa, la responsabilitat, el treball en equip, la resolució de conflictes, la comunicació, la capacitat d’assumir riscos, la perseverança, el coneixement d’un mateix i l’augment de l’autoestima, la gestió de les emocions, la capacitat d’elegir, la imaginació i també el fet d’aprendre de les errades.

A banda del foment de l’esperit emprenedor i la cultura emprenedora, aquestes competències bàsiques serveixen per millorar resultats educatius a curt termini i al llarg de la vida, més enllà de l’escola. Al mateix temps, treballen d’una manera lúdica i vivencial els continguts de diferents àrees.

Reforça valors com la solidaritat, la igualtat d’oportunitats o l’equitat i constitueix una eina d’inclusió social, ja que la cooperativa es gestiona de manera democràtica i participativa, amb una filosofia de responsabilitat social i un model que centra l’activitat empresarial en la persona i no en el capital.

La creació i desenvolupament d’una cooperativa escolar s’articula a partir d’un treball per projectes innovador i arrelat al context local. Els ajuntaments i altres ens locals són el motor que assegura que el programa vagi més enllà de les aules i s’enriqueixi de l’entorn.

El programa CuEmE s’adreça a les escoles dels diferents municipis d’arreu de Catalunya i se centra concretament en el darrer cicle superior d’educació primària de les escoles que participen.

El projecte compta amb el suport i finançament de la Diputació de Barcelona https://www.diba.cat/es/web/cueme