El treball per racons és una proposta metodològica que proposa delimitar, dintre de l’aula, diferents espais on els nostres alumnes puguin realitzar de manera simultània diferents activitats de tipus cognitiu, manipulatiu i simbòlic. La manera d’organitzar la classe és oferir una gran varietat de propostes a les quals els nens poden accedir d’una forma oberta. Els nens poden realitzar activitats autònomament, amb d’altres companys o amb l’adult.
Aquesta manera de treballar implica una metodologia més creativa i flexible, en la que el rol del mestre es dinamitzar els aprenentatges i proporcionar oportunitats per que els alumnes puguin explorar tots els centres d’aprenentatges.
El treball per racons té en compte els aspectes cognitius, motrius, afectius i socials del nen, ja que en aquestes etapes els nens es manifesten de manera global. Els objectius d’aquesta estratègia organitzativa són els següents:
- Atendre a cada nen de manera individual, respectant els seus interessos i ritme d’aprenentatge.
- Potenciar l’ús dels diferents llenguatges: matemàtic, lingüístic, plàstic, musical…
- Afavorir l’autonomia i capacitat d’organització del nen.
- Afavorir ritmes de treball i d’ordre.
- Educar les persones perquè tinguin criteri propi.
- Potenciar les interrelacions.