Programa FAIG. Fent per aprendre, imaginant globalment

El programa FAIG és un programa innovador que promou el desenvolupament de projectes relacionats amb els reptes socials i ambientals. Aquests projectes incorporen processos de creació “maker” i fabricació digital, amb la finalitat que els nens i joves puguin abordar les necessitats de les seves comunitats i esdevinguin individus crítics, participatius i capaços de transformar el seu entorn.

Impulsat per la Direcció General d’Innovació, Digitalització, Currículum i Llengües i el Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i a la Recerca Educativa (CESIRE).

El programa FAIG té com a finalitat principal consolidar l’aprenentatge per projectes. Busca crear entorns d’aprenentatge amb sentit que contribueixin al desenvolupament integral dels estudiants, fomentant-los a ser crítics, responsables i agents de canvi en el seu entorn. A més, promou la resolució de reptes del món real mitjançant solucions creatives i innovadores. El programa impulsa l’ús de la metodologia “maker” i les possibilitats de la fabricació digital per enriquir l’experiència educativa en els centres participants.

Pel que fa a la relació i la cooperació amb la comunitat educativa i l’entorn, el FAIG contribueix a la creació i dinamització d’un espai de creació “maker” i fabricació digital (FAIGLab), accessible per a la comunitat educativa. A més, busca compartir i difondre els projectes d’aprenentatge amb sentit del programa FAIG mitjançant una xarxa de centres FAIG a Catalunya.

El Departament d’Educació, mitjançant el Programa experimental Fent per Aprendre, Imaginant Globalment “FAIG”, promou connectar el currículum amb la vida dels estudiants, abordant els desafiaments socials actuals i futurs.

La nostra escola ha tingut l’oportunitat de participar com a centre pilot en el programa des del curs 2022-2023. La seva implementació ha portat a un notable canvi en l’abordatge dels projectes educatius. Hem adoptat una perspectiva més centrada en l’estudiant i participativa. Aquest canvi en la metodologia implica més autonomia i responsabilitat per a l’alumnat en la seva pròpia educació. S’accentua l’ús de la creativitat, la col·laboració i la resolució de desafiaments reals, tot incorporant elements de la metodologia “maker”. Això no només estimula un aprenentatge més significatiu, sinó que també potencia les habilitats crítiques i pràctiques dels estudiants, preparant-los per abordar els reptes de la vida real amb confiança i creativitat.

“L’Educació vertadera és pràxis, reflexió i acció de l’home sobre el món per transformar-lo”. FREIRE