M’AVALUO PER L’ÈXIT

La tasca de l’escola es va transformant per ajustar-se a les necessitats de l’entorn. Un entorn ben diferent al que vam viure els adults d’ara quan érem petits. Per tant, ara els interessos han canviat, l’escola i l’educació s’ha de transformar per donar la resposta adequada.

Evolucionem amb la manera d’ensenyar, necessitem un mètode més actiu, que faci a l’alumne més autònom i autorregulador del seu procés, que el faci realment el seu protagonista.

Transformem la manera d’ensenyar, per tant automàticament s’ha de transformar la manera d’avaluar.

Hem de ser coherents: necessitem una avaluació més personalitzada, on l’alumne té el poder de decidir per autoregular-se per aconseguir l’èxit.

“Donem el poder de l’avaluació als aprenents” diu la Neus Sanmartí. La Neus és formadora de mestres i ara és experta en avaluació, fins a tal punt que és un referent per la normativitatzió de l’avaluació en el Nou Currículum. “Preguntem als alumnes, parlem-ne, fem-los proactius: “Veieu important aquest objectius? Quina altra proposta faríeu?” “En l’avaluació formadora la persona s’autoregula, va veient en què s’equivoca i què ha de fer per millorar” “Vol dir creure en l’alumne. No és un canvi de tècniques, és de fons, és un canvi ideològic que no és gens superficial”

Amb aquests paràmetres, a la nostra escola fem reflexió docent per trobar aquesta avaluació formativa que porti a l’alumne a l’èxit escolar i no al fracàs, que ell mateix s’adoni en quin moment es troba i com pot continuar.

Per aconseguir-ho, tenim eines avaluadores, instruments que ens ajuden a recollir evidències del procés amb documentació tant del docent com de l’alumne i amb rutines de pensament que fan que l’infant sigui conscient on està, com li va, que es proposi què cal millorar .

El nostre equip, en contínua recerca i millora del procés d’avaluació, ha aparcat els controls i exàmens que no permeten reconduir ja que son finalistes, per…

• taules d’observació amb una app de centre com l’additio on tots els docents de la comunitat poden intervenir en qualsevol alumne de la seva comunitat perquè tots poden participar en el seu aprenentatge.
    • un feedback i feedforward després de cada itinerari dels espais d’aprenentatge o dels tallers amb el seu tutor o tutora o al finalitzar qualsevol proposta si ho necessita.
    • rúbriques que ens ajuden a concretar els criteris d’avaluació. Molt útils en la coavaluació i l’autoavaluació.
    • rutines de pensament per l’autoavaluació amb eines com la diana d’avaluació o 3 (coses que he après), 2 (coses que puc millorar) i 1 (cosa que m’ha sorprès).
    • tutories individualitzades, on en un espai acollidor es troba la tutora o el tutor amb l’alumne i, en un ambient tranquil, conversen sobre el moment en què es troba  i pacten petites actuacions de millora per part de l’infant
    • registre d’autoregulació de les propostes realitzades que ajuden a l’alumne a planificar-se
    • llibretes i carpetes d’aprenentatge com a recull de produccions i tasques que evidencien el seu procés però han de permetre notes de metareflexió de l’alumne.

En definitva, el pas més enllà en l’avaluació formadora és que les tres parts d’aquesta (recollir dades, analitzar-les per emetre judicis i pendre decisions) ja no ho fa el docent sol, sinó que hi participa també l’alumne i, fins i tot, la família!