L’IMPREMTA A LA NOSTRA ESCOLA

Una de les principals propostes pedagògiques de la nostra escola són els espais d’aprenentatge. Suposen uns escenaris d’aprenentatge, de comunicació i de relació on els infants interactuen i experimenten lliurement amb diferents materials i propostes que sorgeixen d’una temàtica.

Aquests espais són de lliure elecció, cada sessió d’espais té una estructura compartida i fixa: un inici on la/el mestra/e responsable presenta les propostes i es recorden els objectius compartits a tots els espais basats en el respecte al material, a l’espai i a la resta de companys i companyes; una part principal de la sessió amb interacció i experimentació lliure amb les propostes i materials per part dels infants; i, finalment, un tancament reflexiu i formatiu on, a través de la conversa, es comparteix què s’ha descobert o fet durant aquella sessió tot concloent amb una petita autoavaluació formativa basada en les casetes del conte dels tres porquets.

Aquesta metodologia té com objectiu principal experimentar altres maneres d’ensenyar i aprendre. Creem diferents espais on el contingut de cadascun d’ells està en relació a cercar la motivació i l’experimentació dels nostres alumnes. Les activitats contemplen que els alumnes gaudeixin, comparteixin, experimentin, observin, treballin, creixin…..

A l’escola Marià Fortuny es va plantejar  la introducció de l'ús de l'impremta. Aquest fet planteja traslladar el centre de l'ensenyament d'una educació revelada pels adults on se suposa que el nen no sap res a un altre en què el nen crea, observa, experimenta i actua. Per aconseguir aquest canvi calia introduir la impremta a l'escola. En aquest espai els nens elaboren els seus textos, els seleccionen, els corregeixen i els imprimeixen. Aquest espai ofereix propostes sensorials per obrir una porta al món de la impremta i les textures i acull la creativitat intrínseca dels nens.

A mode de conclusió, els espais d’aprenentatge suposen un moment pedagògic molt potent per vàries raons. Una, per la varietat de propostes i materials que cadascun dels espais pot oferir tot intentant donar resposta als diferents estils d’aprenentatges propis de la diversitat de cada infant. I per altra banda, la construcció social de l’aprenentatge a través de la descoberta i l’experimentació en grups heterogenis.