ERASMUS+ KA121: destí WIENN

Aconseguir l’acreditació d’erasmus+ suposa, com a escola, una possibilitat més d’aprenentatge per a la millora de la nostra pràctica docent i assegurar que aquesta camini d’acord amb la innovació educativa que reclama la societat del segle XXI.

Ens estrenem amb una primera mobilitat de formació per a tres mestres a Viena.

Per què a Viena?

Una de les tasques de la comissió erasmus del nostre equip és buscar entitats d’excel·lència d’arreu d’Europa que ofereixin formació innovadora en educació. Entre aquestes van trobar el curs formatiu que presenta Escuela 21 a Viena.

Qui són Escuela 21?

Es tracta d’un equip de professionals en educació que va néixer el 2013 com a laboratori d’innovació educativa. Treballen amb equips docents de tots els continents per identificar, comunicar i replicar les millors pràctiques i metodologies formatives contribuint a crear el nou paradigma d’ensenyament i aprenentatge del s.XXI

Amb aquesta carta de presentació ens vam apuntar per participar al curs que oferien del 26 al 29 de setembre del 2022 en el seu espai de creació al bell mig de Viena. El punt de referència (Saló21) està al cor de la nova Sonnwendviertel Ost. a només 3 minuts a peu des de l’estació principal de tren i Keplerplatz (U1) i connectat amb la zona verda de l’Arsenal.

Es tracta d’un pla de treball basat en 4 eixos temàtics:

🗨💬   transformació educativa                     📡  competència digital                    🌪  metodologies actives                    💡  espais educatius

Davant la perspectiva prometedora de grans aprenentatges, la Núria, la Montse i l’Anna ens vam plantar a Viena aquest setembre.

Des del primer dia es van complir les expectatives. Amb el llançament de qüestions com: Què vol dir innovar en educació? Què és una escola innovadora?  Què comparteixen escoles innovadores de tot el món?

Vam viatjar per escoles innovadores de tot el món per analitzar-ne els espais, la metodologia i els models d’integració digital.

Ens vam trobar reflexionant sobre els punts clau a l’hora de liderar equips en educació: estratègies i rutines estratègiques per a docents; explorant eines i recursos tecnològics que millorin els processos educatius i facilitin la creació de material dinàmic i atractiu.

En equips vam debatre punts com l’aprenentatge per creació;  l’aprenentatge basat en problemes, reptes i casos; l’aprenentatge per projectes; la Flipped Classroom o el treball col·laboratiu.

Vam descobrir els secrets del disseny d’espais educatius i com redissenyar la teva escola analitzant els espais educatius amb una projecció i aplicació de les variables als nostres entorns propers.

Finalment, vam visitar la KinderHaus SEZUTU, un exemple molt fidel de la metodologia Montessori.

Aquesta ha sigut una gran oportunitat de formar part d’un grup d’aprenentatge on durant 3 jornades ens hem trobat amb altres docents de tot l’estat realitzant dinàmiques, debats, descobrint escoles diferents però igual d’educatives, compartint experiències i reflexions sobre la nostra tasca i, fins i tot, participant en un cine fòrum sobre el documental “A school for all of us”.

I tota aquesta riquesa que ens emportem no es queda només per a la Núria, la Montse i l’Anna, sinó que es transfereix a tot l’equip humà de l’escola i esquitxa inclús els espais físics d’aquesta amb un redisseny dels passadissos per a què esdevinguin autèntics espais d’aprenentatge.

“La realidad que habitamos es profundamente

compleja y cambiante. No es posible un

modelo educativo parcelado y transmisivo

como el que hemos heredado de siglos atrás”