ELS PROJECTES, L’AVENTURA D’APRENDRE

Des de fa uns anys, l’escola ha implantat el treball per projectes. Aquesta metodologia permet que l’infant potenciï les seves capacitats individuals i desenvolupi les habilitats per ser competent i resoldre els reptes que se li plantegen.

El treball per projecte ens permet treballar sobre vivències i experiències reals que els interessen i motiven i que alhora desencadenaran en unes conclusions també reals i, per tant, difícils d’oblidar.

Els infants els troben divertits i motivadors ja que se’ls plantegen grans reptes que han de resoldre. Ells formen part de manera activa durant tot el procés de planificació: s’organitzen, cerquen la informació, resolen els reptes i n’extreuen unes conclusions.

El treball per projectes permet als nens i nenes iniciar un procés d’aprenentatges obert, on es busquen solucions als reptes que van sorgint en el nostre dia a dia. L’infant es pregunta, dialoga, interpreta, connecta i construeix a partir dels interessos que manifesta. Treballar per projectes suposa ajudar a interpretar la realitat que ens envolta. 

Els projectes afavoreixen l’adquisició de competències relacionades amb:

  • Construcció de la pròpia identitat.
  • La creativitat.
  • La integració conceptual, afavorint la síntesi d’idees, experiències i informació de diferents fonts.
  • La crítica.
  • El plantejament i la resolució de problemes.
  • La presa de decisions.

Els infants de cinquè ho han posat en pràctica, elaborant el primer projecte sobre el personatge que posa nom en aquest grup, Antoni Gaudí. 

Primerament, en gran grup, van activar els coneixements previs sobre què en sabien sobre aquest personatge. A partir d’aquí, van fer una pluja d’idees sobre què els agradaria saber sobre Gaudí. En aquest moment es varen fer preguntes sobre tots aquells aspectes que els interessaven saber sobre la vida i l’obra d’Antoni Gaudí. Un cop fet això, van classificar les preguntes en diferents temes que es podien buscar: vida personal, vida professional, edificis,… i van fer un mapa conceptual molt general sobre el qual treballarien en petit grup.

A partir d’aleshores, comença la feina en grup. Planifiquen i organitzen les tasques a realitzar, busquen i sintetitzen la informació que han trobat a través de diferents fonts, elaboren el producte final i l’exposen a la resta de companys i companyes.

Una vegada finalitzat el projecte, toca fer balanç del procés. Presentarem als infants una rúbrica en la qual cada infant haurà de autoavaluar-se i avaluar el treball grupal.

 

 

 

 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>