CONSTRUÏM L’ESCOLA INCLUSIVA

El terme inclusió fa referència al procés i a la pràctica d’integrar de manera activa i equitativa a totes les persones, independentment de les seves capacitats, característiques o circumstàncies, en tots els àmbits de la societat, incloent-hi l’àmbit educatiu.

L’educació inclusiva té l’objectiu de garantir que tots els estudiants tinguin igualtat d’oportunitats i participin plenament en l’educació, eliminant barreres, adaptant les pràctiques educatives i fomentant el respecte a la diversitat.

Les escoles públiques de Catalunya treballen activament per crear un entorn inclusiu per a tots els alumnes, especialment en educació infantil i primària, utilitzant el Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA) per adaptar els continguts i metodologies a les necessitats de cada alumne.

L’Escola Marià Fortuny de Reus és un centre educatiu que destaca pel seu compromís amb la inclusió. El Projecte Educatiu de Centre (PEC) es defineix per principis bàsics com la utilització de diferents tipologies d’agrupaments com a mesura inclusiva i la qualitat de l’educació que possibilita l’assoliment de les competències bàsiques en un context d’equitat. Un dels seus objectius principals del centre és promoure una educació inclusiva, que garantitza l’accés i la participació de tots els alumnes, per aconseguir-ho, s’aplica el DUA, com a eina pedagògica clau.

A partir dels principis bàsics que s’estableixen al PEC i seguint el model DUA, l’Escola Marià Fortuny compta amb un equip multidisciplinari que treballa per proporcionar una educació de qualitat fomentant la participació activa i el desenvolupament integral dels seus estudiants. L’escola fa ús de recursos inclusius que s’elaboren i actualitzen de forma constant durant tot el curs amb l’objectiu d’adaptar l’educació (continguts, metodologies i avaluacions del currículum oficial) a les necessitats específiques de cada estudiant, permetent proporcionar una atenció més individualitzada i garantint que tots els alumnes puguin assolir els objectius educatius de manera significativa en un entorn inclusiu.

L’escola aposta per les metodologies globalitzades, funcionals i significatives, el treball en grups heterogenis i la programació d’activitats inclusives que permeten la participació de tot l’alumnat, utilitzant suports visuals i adaptacions de materials, respectant el ritme d’aprenentatge de cada infant. També fa ús de recursos com pictogrames, propostes multinivell, materials manipulatius i, cada cop més, els recursos multisensorials.

Podem afirmar i concloure que l’Escola Marià Fortuny es construeix de forma constant seguint els principis d’inclusió, oferint igualtat d’oportunitats per aprendre i créixer i fent de l’educació una experiència educativa de qualitat per a tota la comunitat escolar.

Alumnes de 5è realitzant propostes fent ús de material manipulatiu