Capses d’aprenentatge

És una metodologia de treball a l’aula que es fonamenta en la promoció de processos complexos d’indagació entre els alumnes, que trien quins volen fer i amb qui. Les persones investiguem des de l’inici de la nostra vida i aquesta proposta intenta potenciar i aprofitar aquest esperit investigador per contribuir al fet que els infants es facin capaços i competents, tot aprenent conceptes, procediments i valors fonamentals per viure i intervenir a l’entorn.



Les competències d’aprendre a aprendre, d’autonomia personal i la competència comunicativa i lingüística són les que s’asseguren en totes les capses, però a més, en funció de la proposta que trobem a cadascuna d’elles també es posen en marxa la competència matemàtica, la competència digital, la social i ciutadana, la de coneixement i interacció amb el món físic, etc. Promouen l’aprenentatge globalitzat.

Ens trobem doncs amb un context educatiu que té en compte les intel·ligències múltiples i els talents personals, que afavoreix l’autonomia (llibertat + responsabilitat) i la competència d’aprendre a aprendre. Es fomenta el treball individual i el treball cooperatiu perquè comparteixen el material amb el  grup i poden donar-se idees sobre com la resolen, repartir-se la feina,… tot i que hauran de presentar un informe individual i s’han d’assegurar haver entès tot el que han fet.

Els nens i nenes són agents actius del seu propi aprenentatge en el procés i l’adult observa i acompanya fent de guia en cas necessari.

Gràcies a la rúbrica d’autoavaluació que troben a cada capsa,  poden fer una valoració final que els ajuda a ser conscients d’allò que necessiten practicar o millorar i també d’allò que han après i són capaços d’aplicar a les situacions plantejades. D’aquesta manera, van regulant el propi aprenentatge tot cercant estratègies o suports, investigant, buscant informació, aprenent amb els iguals, etc