PER QUÈ UN AMBIENT D’AQUESTES CARACTERÍSTIQUES?
Diversos estudis científics demostren que aprendre utilitzant “estratègies artístiques” millora el rendiment de la resta d’àrees i d’assignatures no artístiques i que cal utilitzar les habilitats artístiques en altres àmbits i no només durant una estona a la setmana (Bueno, 2014). L’escola ha de crear un ambient que estimuli el desenvolupament de les habilitats creatives. Ha d’oferir experiències riques i diverses amb una àmplia gamma d’activitats que incloguin tot tipus de manifestacions artístiques, tècniques i habilitats plàstiques.
Ha d’oferir moments perquè els infants puguin dibuixar, pintar, modelar, retallar, construir… i han de ser activitats plaents, amb què els infants han de poder gaudir i expressar emocions, sensacions, vivències o fantasies, d’una manera lúdica i íntima, aprenent a respectar l’obra dels altres i deixar-se anar sense la necessitat de ser exposat ni jutjat.
La creativitat es basa en el pensament divergent (Guilford, 1959), que possibilita i planteja solucions diferents davant d’un repte, situació o problema. És un pensament obert que no censura les idees o propostes i que accepta l’error. Un error entès en positiu, com una oportunitat per aprendre i com un factor més del procés creatiu.
Les manifestacions plàstiques són una forma d’expressió personal i única i, per tant, l’escola les ha de valorar i respectar com a tal.
APRENENTATGES CLAU DEL CURRÍCULUM QUE ES PRETENEN ABORDAR AMB LES PROPOSTES PRESENTADES EN AQUEST AMBIENT
- Experimentació amb tècniques plàstiques bàsiques: dibuix, pintura, collage, modelatge, estampació.
- Exercitació de destreses i coordinacions manuals: retallar, esquinçar, arrugar, punxar i plegar, adquirint coordinació oculomanual.
- Investigar, descobrir i crear amb diferents materials i tècniques plàstiques.
- Exploració i ús d’instruments i tècniques plàstiques com a mitjà de representació de manera creativa.
- Curiositat, sensibilitat i interès per l’escolta, l’observació i l’exploració de les possibilitats simbòliques, cinètiques i plàstiques d’elements de l’entorn.
- Ser capaç de mostrar l’opinió, la percepció, els gustos… davant d’una manifestació artística.
- Gaudi davant les creacions plàstiques usant estratègies per escoltar i mirar.
- Fer ús del llenguatge artístic per expressar les seves idees, percepcions, sensacions, experiències, emocions i sentiments.
- Apreciació de l’estètica de les formes artístiques, i de les sensacions i emocions que provoquen.
- Ús del llenguatge plàstic com a objecte de diversió, de creació i aprenentatge a través de jocs expressius.
Espais i distribució de materials
A l’ambient trobem uns espais que es mantenen fixos a cada sessió i uns altres que van variant.