QUÈ ENS PLANTEGEM ?
Acompanyar als infants en el seu procés de maduració psicològica, mitjançant el moviment i l’acció.
Entenent el moviment com :
un dinamitzador del seu cos
un dinamitzador del seu pensament.
un dinamitzador de les seves emocions
A LA SALA ENS FIXAREM EN:
- La possibilitat de fer dels nens, que té a veure amb la seva maduració motriu i neurològica.
- El desig i el voler fer de cada nen, de relacionar-se, moure’s, tirar endavant projectes,… I tot això, està relacionat amb la maduració emocional.
- La capacitat de saber fer, és a dir, percebre i organitzar les accions per tirar endavant allò que cada un desitja. Aquesta capacitat té a veure amb la maduració cognitiva.
PER QUÈ TOT AIXÒ SIGUI POSSIBLE:
Partirem de l’acció i el moviment espontani dels nens i les nenes. L’infant és el protagonista de la seva acció.
L’adult ha de garantir la seguretat física i afectiva adequada per afavorir el creixement de cada un dels nens i nenes del grup, respectant els diferents nivells maduratius.
Seguirem en totes les sessions un itinerari maduratiu que anirà del plaer d’actuar al plaer de pensar. A partir d’un temps, d’un espai i d’un material determinats.
- MOMENT INCIAL O RITUAL D’ENTRADA
Representa un moment d’acollida i de recordatori de les normes.
Es prepara el cos per a l’acció i es crea un clima de participació en que els infants poden donar forma als seus desitjos.
Aquest moment acaba amb la destrucció de la torre.
- FASE D’EXPRESSIVITAT SENSÒRIO-MOTRIU
És el temps de la sensoriomotricitat i el joc simbòlic. S’inicia amb la pulsionalitat, va avançant amb l’argumentació i una part de desenllaç on es busca el final de les activitats per a poder passar al següent moment.
La possibilitat de fer, expressió de la maduració motriu. És el moment de l’exploració i l’experimentació amb el cos en grup, en parelles o sols.
La torre
El salt
El balanceig
El tobogan
Grimpar
Destruir tot allò que ens inventem……
- MOMENT DE NARRACIÓ
És el moment que facilita el pas de la representació. Aquest moment ajuda a l’infant a descentrar-se i a integrar les emocions en imatges mentals.
L’infant ha pogut passar del plaer d’actuar al plaer de pensar.
- MOMENT D’EXPRESSIVITAT MOTRIU
És el temps de la sensoriomotricitat i el joc simbòlic. S’inicia amb la pulsionalitat, va avançant amb l’argumentació i una part de desenllaç on es busca el final de les activitats per a poder passar al següent moment.
En el joc sensoriomotriu trobem: salts, grimpaments, lliscaments, balancejos… i la construcció d’un projecte personal a més del Joc simbòlic
L’acció i el moviment de la primera fase es va transformant i l’espai agafa un altre sentit.
Apareixen cases, vaixells pirates, caus d’animals, monstres, superherois…
La possibilitat de projectar els seus interessos emocionals i afectius està en joc i, per tant, l’expressió del seu nivell de maduració emocional
- MOMENT DE LA REPRESENTACIÓ
Mitjançant els materials plàstics l’infant experimenta la possibilitat de plasmar l’experiència viscuda
El ritme motriu i emocional va baixant d’intensitat i l’adult recorda que el temps de joc s’està acabant.
DEL PLAER D’ACTUAR AL PLAER DE PENSAR!!!!!!!!
Quietud del cos i acció del pensament. Cal ordenar, posar paraules, donar forma a tot allò que s’ha viscut.
En aquesta fase és on es posarà de manifest el seu nivell de maduració cognitiva
RITUAL DE SORTIDA
Indica la separació i prepara a l’infant per fer una altra activitat. Es comenten les produccions, s’explica un conte, es canta una cançó….
Transició
de reconeixement
d’acomiadament
I així és com, a grans trets, es treballa a la sala de psicomotricitat amb els vostres fills, respectant la seva globalitat motriu, afectiva i cognitiva en un clima de plaer i seguretat.