La mobilització contra el canvi climàtic dels #FridaysForFuture arriba a l’Institut Josep Vallverdú

El divendres 15 de març de 2019, coincidint amb la convocatòria d’una mobilització internacional de l’estudiantat europeu contra el canvi climàtic, la protesta iniciada per l’alumna sueca de 16 anys Greta Thumberg va arribar a l’Institut Josep Vallverdú.

El mateix dia que hi havia convocada una vaga estudiantial per protestar contra el canvi climàtic en el marc dels “Fridays for Future”, inciats per la jove activista sueca que es concentrava cada divendres davant del Parlament del seu país, el nostre centre va acollir, poc abans de l’inici de l’hora d’esbarjo, una concentració, organitzada per l’alumnat de batxillerat amb la finalitat de denunciar el deteriorament mediambiental del nostre planeta.

Un grup d’alumnes de 2n de batxillerat va llegir un manifest mentre la resta d’estudiants i professors del centre s’aplegaven a les portes de l’edifici per escoltar-los acompanyats d’una pancarta reivindicativa. Si voleu veure com es va desenvolupar la concentració, podeu veure la següent galeria d’imatges.

L’Anna Rufié torna a l’institut per parlar de poesia a l’alumnat de primer d’ESO de la mà de la professora Sílvia Mateus

El divendres 15 de març de 2019, Anna Rufié, autora del recull de poemes “Quan tot això passi” i antiga administrativa de l’Institut Josep Vallverdú, va realitzar un taller de poesia amb l’alumnat de primer d’ESO convidada per la professora Sílvia Mateus.

Durant la seva exposició, l’Anna Rufié va preparar una projecció amb diferents tipus de poemes detemàtiques diverses. L’alumnat els va llegir, recitar i, posteriorment, es va obrir un interessant col·loqui sobre el contingut dels poemes. Una circumstància que va fer curta l’hora de classe destinada a la sessió.

L’Anna Rufié, tal i com ella mateixa va expressar, va quedar molt satifesta de la recepció que les seves paraules van tenir entre els i les alumnes de primer d’ESO, en una sessió en la qual la nostra antiga companya va estar en tot moment acompanyada de la professora Sílvia Mateus i de la directora Antonieta Bernat. Si voleu veure tots els detalls d’aquest taller poètic, podeu visitar la següent galeria d’imatges a Facebook.

L’Institut Josep Vallverdú guanya en totes les seves categories la fase comarcal del concurs de lectura en veu alta

El divendres 15 de març de 2019 la Casa de la Cultura de les Borges Blanques va acollir la fase de quarts de final del XVè Certamen Nacional de Lectura en Veu Alta. En aquesta fase comarcal del concurs, els i les alumnes que representaven a l’Institut Josep Vallverdú, acompanyats per la coordinadora de Llengua i Cohesió del centre, la professora Iela del Olmo, van guanyar en totes les categories assolint així la classificació per a la propera fase, de caràcter intercomarcal, que ha de celebrar-se a Mollerussa, la capital del Pla d’Urgell.

Els i les alumnes premiats van ser Lidia Gheorge, en la categoria de Timoners, corresponent a alumnes de l’aula d’acollida que cursen el primer cicles de l’ESO; Gina Mateus, en la categoria de Corsaris, destinada a alumnes de 1r i 2n d’ESO, i, finalment, Bruna Vidal, Alba Mateu i Ivan Sánchez, en la categoria de Tropa de Corsaris, formada per grups de tres lectors de 3r i 4t d’ESO.

No cal dir que des de l’institut volem fer-los arribar la nostra felicitació més sincera al temps que els desitgem tota la sort del món en les properes fases del concurs. Som-hi timoners i corsaris!

 

L’alumne Felipe Martínez participa en una trobada jove sobre lideratge a Estepona com a finalista del premi “Protagonistes del demà”

Com a finalista del premi “Protagonistes del demà”, el divendres 8 de març de 2019 , el Felipe Martínez, alumne de 2n de batxillerat de l’Institut Josep Vallverdú, acompanyat una altra finalista i de la presidenta del Club Rotary de Lleida, va agafar l’AVE amb direcció a Màlaga. Allà, un autocar els va anar a recollir i els van fer un petit tour per Marbella i Puerto Banús abans d’arribar a Estepona, on es van trobar amb la resta de joves que participaven en el Rotary Youth Leadership Awards.

El tema central d’aquesta trobada era el lideratge, així que -des de divendres fins a diumenge 10 de març- durant els tres dies, van realitzar dinàmiques que rellevaven diferents aspectes clau per poder triomfar en un futur. D’aquesta manera, la primera nit van ballar i fer diverses activitats amb un grup de persones amb síndrome de Down. Al dia següent van fer tallers per aprendre a parlar en públic tot fent debats i exposicions; a més, van aprendre tècniques de cinèsica i estratègies per fer front als problemes que es poden trobar en el dia a dia.

També van tenir temps per a l’esport, fent jocs en equip dirigits per un triatletista que va participar en els JJOO de Sidney representant a Espanya i, a part, van anar a un rocòdrom on van haver de construir, a partir dels materials que els facilitava una empresa d’aventura, una tirolina de la qual es van tirar posteriorment. L’activitat de l’últim dia va consistir en una Start-up en què s’havia de crear una empresa en grups de 4 i competir amb la resta de companys (el seu grup va obtenir el primer premi).  Tot això ho va fer acompanyat d’altres joves de la resta d’Espanya amb els quals va fer bona amistat. Diumenge a mitja tarda van tornar cap a Màlaga per agafar l’avió que els va dur de retorn cap a casa.

Un grup d’alumnes de 2n de batxillerat participa a la desena edició de les Olimpíades de Geologia, que homenatjava enguany a les dones geòlogues

El 8 de març de 2019, coincidint amb el Dia Internacional de la Dona Treballadora, la Universitat de Lleida va acollir la desena edició de les Olimpíades de Geologia de Catalunya. En celebrar-se en una data tan assenyalada per al moviment feminista, l’edició d’enguany de la prova ha servit per retre homenatge i recpnèixer la tasca de les dones científiques, especialment les geòlogues.

El nostre institut, com ja és habitual, hi ha participat amb el grup d’alumnes de 2n de batxillerat que cursen l’assignatura de Ciències de la Terra i del Medi Ambient i que han estat acompanyats per la professora M. Carme Llobera. La prova que han realitzat estava formada per dues parts. En la primera, els i les participants havien de resoldre un test de 50 preguntes. Després d’una breu aturada per gaudir de l’esmorzar gentilesa de la Universitat de Lleida, s’ha iniciat la segona part, on s’havia de resoldre un bloc-diagrama, identificar roques, reconèixer minerals i fòssils.

Tot i que els nervis juguen sovint males passades, la participació en aquestes Olimpíades ha estat tota una experiència. Pel que fa als resultats, el grup de l’Institut Josep Vallverdú s’ha situat en sisè lloc, una classificació més que digna.

Si voleu reviure aquestes Olimpíades geològiques, podeu visitar el bloc de biologia i geologia del centre o la següent galeria d’imatges de la prova.

L’alumne Felipe Martínez, de 2n de batxillerat, presenta el seu treball d’investigació sobre la fagoteràpia a la fira Exporecerca Jove

L’alumne de l’institut, Felipe Martínez i Torres, que actualment cursa 2n de batxillerat en la seva modalitat científica, ha participat, durant els dies 28 de febrer, 1 i 2 de març de 2019, a la fira Exporecerca Jove, celebrada al recinte firal de la Farga, a l’Hospitalet del Llobregat, presentant-hi el seu treball de recerca que duia per títol “Fagoteràpia com a alternativa al tractament amb microbians”, dirigit per la professora M. Carme Llobera.

L’Exporecerca Jove és una fira de recerca internacional oberta al públic que se celebra des de l’any 2000, on joves de secundària i batxillerat d’arreu del món poden presentar els seus projectes d’investigació que són avaluats per un jurat qualificat. Tot i que la majoria de participants són catalans, també hi participen estudiants procedents de l’Estat espanyol i d’altres països del món, un fet que converteix l’Exporecerca Jove en una oportunitat enormement enriquidora tant a nivell acadèmic com cultural.

El mateix Felipe Martínez va valorar molt positivament la seva participació a la fira, considerant que ha estat “una experiència molt xula i amb treballs molt interessants” i que hi ha “pogut aprendre un munt de tècniques de treball i línies d’investigació que m’han agradat molt”.

També podeu veure la crònica de la seva participació a la fira Exporecerca Jove al bloc de Biologia i Geologia que coordina la professora M. Carme Llobera.

Les vinyes del celler d’El Vilosell acullen una jornada formativa de poda destinada a l’alumnat dels cicles formatius d’Olis i vins i de Vitivinicultura

Els alumnes del cicle formatiu d’Olis d’oliva i vins i els del cicle de Vitivinicultura van realitzar, el passat dia 13 de febrer de 2019, una jornada tècnica de poda a les vinyes del celler El Vilosell. En aquestes jornades els alumnes van aprendre les diferents tècniques de poda existents i quines són les més adients per cada varietat de vinya.

Durant la jornada, dirigida per Xavier Nogué, els alumnes van posar en pràctica, en les diferents varietats de les vinyes del Vilosell, les tècniques de poda més actuals i van aprendre els efectes de la mateixa en les produccions i qualitat dels futurs vins.

Posteriorment, va tenir lloc una jornada tècnica impartida pel cap del celler, Joel Diaz, on van poder aprendre les tècniques de vinificació aplicades al celler  El Vilosell, un dels millors cellers de la D.O. Costers del Segre. En resum, que la jornada va ser un èxit que, com s’ha vingut fent en els darrers cursos, els responsables dels cicles d’Olis i vins i de Vitivinicultura esperen poder repetir en el futur.

 

Un grup d’alumnes dels cicles d’Olis i vins i Vitivinicultura visita una important fira vinícola i olícola a Saragossa

El dimecres 27 de febrer de 2019, un grup d’alumnes dels cicles formatius d’Olis i vins i de Vitivinicultura va realitzar una sortida, acompanyat per les professores Mónica Suárez i Raquel Romero, al recinte firal de Saragossa per visitar les diferents fires que, entre el 26 de febrer i l’1 de març, se celebren a la capital aragonesa.

Durant la seva estada a la Fira de Saragossa, el grup va poder conèixer les darreres novetats del sector vinícola i olícola passejant pels estands dels diferents salons que s’hi aplegaven. Entre aquests, destacaven ENOMAQ, el saló internacional de maquinària i equips de cellers; TECNOVID, el saló de tècniques i equips per a vitivinicultura; E-BEER, el saló sobre maquinària per a la industria cervesera; i OLEOMAQ, destinat a equips per a molins i envasat d’oli.

La sortida va resultar molt interessant per als alumnes que van participar-hi que van aprendre d’allò més sobre les novetats del sector convertint l’activitat en una jornada formativa molt profitosa com pot comprovar-se en la següent galeria d’imatges.

Una selecció d’estudiants de batxillerat de l’Institut Josep Vallverdú participa al primer “Dissabte de les Matemàtiques” a Lleida

El 23 de febrer de 2019, els alumnes Anaïs Martínez i Bernat Capdevila, de 1r de batxillerat; i Paula Vilà i Felipe Martínez, de 2n de batxillerat, van participar en la primera edició del “Dissabte de les Matemàtiques” que es va celebrar a l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida, al seu campus de Cap-pont . Aquesta és una innovadora activitat que es va realitzar per primera vegada a les Terres de Ponent i que va ser organitzada  per la Fundació Ferran Sunyer i Balaguer i per l’Institut d’Estudis Ilerdencs.

Els estudiants participants van assistir en primer lloc a la conferència que havien triat. Els alumnes de primer ho van fer a la xerrada “Xarxes òptimes”, a càrrec del doctor en matemàtiques per la UdL, Nacho López; mentre que els de segon van fer-ho a l’acte “Blockchain i bitcoin”, a c+arrec del doctor en matemàtiques per la UAB, Toni Lozano. Després de les xerrades, els alumnes van realitzar un taller amb monitors i, per acabar, un concurs per equips de dues persones a partir de la conferència. Tot plegat, una jornada molt profitosa de difusió de la cultura científica i matemàtica entre els estudiants del centres de Ponent.

Un grup d’alumnes de primer cicle de l’institut participa al concurs matemàtic “Problemes a l’esprint” i aconsegueix resoldre tots els reptes plantejats

El 20 de febrer  de 2019, un grup d’alumnes de l’Institut Josep Vallverdú format per Clàudia Fandos, Marina Planella, Marc Sans i Martina Vila, de 1r d’ESO; i Pau Arbòs, Oriol Armengol, Pau Berent, Àlex Cardill i Aitor Madueño, de 2n d’ESO, va participar al concurs matemàtic ”Problemes a l’esprint” en la seva edició de 2018-2019, una activitat col·laborativa de resolució de problemes en línia organitzada per la Societat Catalana de Matemàtiques.

L’equip es va dividir primer en dos subgrups internivells. Els problemes s’han de fer en un determinat ordre i  estan encadenats, això vol dir que el resultat d’un problema pot ser usat com a dada per a resoldre’n un de posterior.  Els dos subgrups van començar després del pati a treballar al departament de matemàtiques. Un subgrupresoldre els quatre reptes de “la branca de l’olivera” mentre l’altre feia el mateix amb els problemes de “la branca de la pau”. Donat que l’activitat és col·laborativa, en tot moment podien barrejar-se i ajudar-se. Després d’enviar correctament les respostes dels problemes de les dues branques, tot el grup va treballar per a resoldre els dos reptes finals.

Finalment, els nois i noies van aconseguir solucionar els deu problemes correctament en el primer intent, i llavors van resoldre uns reptes de propina, moment que podeu veure en la fotografia que il·lustra aquest article. Un fet que els fa mereixedors d’una sincera felicitació!