L’Institut de Gurb s’adhereix al programa Sensei

Aquest curs 2023-24 l’Institut de Gurb s’ha adherit al Sensei, un programa temporal de residència inicial docent en centres educatius iniciat recentment pel Departament d’Educació i cofinançat pel Fons Social Europeu que ofereix acompanyament i suport al professorat novell a l’inici de la professió docent. L’objectiu del programa és assentar de manera pràctica competències i aprenentatges clau per al creixement durant la trajectòria professional del personal docent que hi participa. Està dissenyat per ser desenvolupat en règim de residència en un centre educatiu, amb l’acompanyament d’una mentoria, i compta amb un programa formatiu amb seminaris, experiències pràctiques, reflexió, codocència i feedback constant.

Està demostrat que la variable que té més impacte en la millora dels sistemes educatius és la qualitat dels seus docents, i que un dels factors més determinants per a la qualitat dels docents són els processos d’inducció a la professió. És per això que des de l’Institut de Gurb creiem que la formació dels nous docents és molt important, i hi volem participar. Fins ara, ho fèiem com a centre formador del MUFPS (Màster Universitari de Formació del Professorat de Secundària), a través del qual rebem cada any diversos estudiants en pràctiques, i aquest any ho farem també des del programa Sensei.

De fet, hem creat un programa al centre que hem anomenat “Formem docents“, i que, sota el lema “Tots som mentors i col·laborem per a la formació dels i les docents“, pretén donar una experiència formativa global als estudiants de pràctiques del MUFPS, als docents novells que han arribat al centre a través del programa Sensei i al professorat que és avaluat com a interí de primer any o funcionari en pràctiques.

Hem vinculat el programa a la formació interna del centre i l’hem estructurat en tres eixos:

• Formació pedagògica (observació entre iguals, codocència, etc.).
  • Formació en seguiment de l’alumnat i orientació (coaching, benestar emocional, etc.).
  • Formació en gestió (tasques de gestió d’una coordinació del centre: digital, comunicació, medi ambient, qualitat, riscos, activitats i sortides, etc.)

Al programa hi participen 5 agents diferents:

• Docents novells. Aquest any ens han arribat 9 docents novells a través del programa Sensei. Treballen al centre a mitja jornada i dediquen l’altra mitja jornada a la formació. Són:
    • Laia Bosch de Basea (Biologia i Geologia)
    • Núria Cantueso (Biologia i Geologia)
    • Clara Sayós (Física i Química)
    • Núria Querol (Anglès)
    • Mariona Moratona (Orientació)
    • Estel·la Massagué (Orientació)
    • Julen Pascual (Educació Física)
    • Josep Conesa (Matemàtiques)
    • Khalid Ouhra (Socials)
  • Mentors del programa Sensei, que aquest any són 3: Carola Montagut, Ester Bayón i Pere Vila. S’encarreguen de coordinar i avaluar el programa al centre, d’assistir a les formacions del Departament d’Educació, de dissenyar la formació vinculada al programa, d’acompanyar i fer el seguiment de les classes i tutories dels docents novells i d’avaluar-los.
  • Referent pedagògic/a. Es tracta d’un/a docent acompanyant que exerceix de model a nivell pedagògic. Es coordina amb els docents novells per al desenvolupament de les classes en un mateix nivell, els dona suport amb el disseny de plans docents, programacions i materials i amb l’avaluació de l’alumnat, i es coordina amb els mentors del programa per a la formació dels docents novells (gestió d’aula, etc.).
  • Referent tutor/a. Es tracta d’un/a docent acompanyant que exerceix de model a nivell d’acció tutorial i orientació, es coordina amb els docents novells per al desenvolupament de les tutories, els dona suport amb la preparació i desenvolupament de les entrevistes amb l’alumnat i les famílies i es coordina amb els mentors del programa per a la formació dels docents novells (acompanyament, orientació, etc.).
  • Referent coordinador/a, amb el qual els docents novells comparteixen tasques de gestió d’una coordinació del centre (digital, comunicació, medi ambient, qualitat, riscos, activitats i sortides, etc.).. Es tracta d’un/a docent acompanyant que exerceix de model a nivell de gestió de centre, es coordina amb els docents novells per al desenvolupament de les tasques de coordinació i es coordina amb els mentors del programa per a la formació dels docents novells (gestió).

Cada un dels docents novells té assignat un/a mentor/a, un/a referent pedagògic/a, un/a referent tutor/a i un/a referent coordinador/a. D’aquesta manera, més de vint professors/es del centre participen d’aquest acompanyament dels docents novells. Tots tenim molt per ensenyar i molt per aprendre, i en equip aprenem més i millor!

Estem molt contents de la implementació d’aquest nou programa al centre. Els recursos que arriben del programa Sensei ens han permès crear espais per a la transferència de bones pràctiques i la reflexió docent, i estem convençuts que l’estructura organitzativa que hem creat permetrà als docents novells tenir una experiència global i immersiva, i que l’organització del programa en garanteix el seguiment i la millora. A més, ho veiem com un bon reconeixement a l’experiència i professionalitat del personal del centre.

Aprofitem aquest espai per donar la benvinguda als 9 docents novells que iniciaran la seva trajectòria professional amb nosaltres. Els desitgem un bon curs, ple de nous reptes i molts aprenentatges. També volem donar les gràcies als tres mentors del programa i a tot el professorat del centre que acompanyarà aquests docents en la seva formació, tant a nivell pedagògic, com a nivell d’acompanyament de l’alumnat, com a nivell de gestió. Finalment, agraïm al Departament d’Educació la seva confiança en el centre, una vegada més. Moltes gràcies a tothom per fer-ho possible!

Professorat del centre implicat en el programa. A la fila de sota, docents novells del programa Sensei. A la fila de dalt, mentors i docents acompanyants.