Cultura digital

Comissió digital

La Comissió Digital de l’Institut de Gurb està formada per:

  • Josep Rubió, coordinador digital
  • Francesc Giménez, director
  • Núria Samsó, coordinadora pedagògica i cap pedagògica de 4t d’ESO
  • Laia Torralba, cap pedagògica de 1r d’ESO
  • Carola Montagut i Pere Vila, caps pedagògics de 2n d’ESO
  • Ester Bayón, cap pedagògica de 3r d’ESO

La Comissió Digital es reuneix setmanalment. S’estableixen, regularment, com a ordre del dia, aspectes d’estratègia digital, que es van planificant en funció de les necessitats de cada moment.

 

Servei digitals

Tot l’alumnat i professorat del centre disposa d’un ordinador personal. Totes les aules tenen sistema de projecció i equip de so, i el centre té una xarxa wifi accessible des de tots els espais.

L’Institut de Gurb utilitza els serveis digitals següents:

  • Moodle. És l’entorn virtual d’aprenentatge que s’utilitza a tots els cursos. El professorat l’utilitza per compartir tota la informació de la matèria amb l’alumnat. També s’hi recullen les tasques i lliuraments de l’alumnat i s’utilitza per fer-los el retorn.

  • Google Workspace. El centre té un compte de Google Workspace per a Centres Educatius que li proporciona eines d’emmagatzematge i edició col·laborativa de documents per a l’alumnat i professorat (Drive), comunicació (correu corporatiu per alumnat i professorat i Google Meet) i organització (calendari). El coordinador digital és l’encarregat de crear i gestionar els usuaris, i també s’encarrega del manteniment de la plataforma en general.

  • iEduca. És el programa de gestió del centre, a través del qual es fa el control de l’assistència, les convocatòries i actes de les reunions i la gestió de les guàrdies. També s’hi troba tota la informació de contacte de l’alumnat i les famílies i l’historial que recull totes les actuacions que es duen a terme amb l’alumnat a nivell de tutoria individual. També es pot utilitzar per gestionar la disciplina, consultar horaris i reservar espais de reunió.

  • App
      • TokApp: la plataforma de gestió conté una aplicació per al mòbil, l’iEduca Tokapp, que s’utilitza des de la coordinació de comunicació per enviar comunicacions instantànies a les famílies. Aquestes també poden consultar les faltes d’assistència, retards, incidències i faltes de materials dels seus fills/es.

  • Llibres digitals
    • A la matèria de Ciències s’utilitza el llibre digital Science Bits com a eina de suport per a la realització d’exercicis pràctics i simulacions. L’eina permet la realització d’activitats en anglès.

  • ePèrgam. És el programa que s’utilitza per a la catalogació dels llibres de la Biblioteca i que properament permetrà la gestió dels préstecs.

  • Canva for education. Aquesta aplicació permet crear pòster digitals a l’alumnat i professorat. El centre hi està registrat i això dona els serveis de la versió Premium a tota la comunitat educativa.

  • Nodes és la plataforma on s’allotja la pàgina web del centre. Pertany al Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

  • Xarxes socials. Per a la difusió de les activitats que es duen a terme al centre en el seu dia a dia s’utilitzen les xarxes socials següents:
    • Instagram (institutdegurb)
    • Facebook (Ins de Gurb)
    • Twitter (@institutdegurb)

 

Pla d’acollida

El Pla d’Acollida de l’Institut de Gurb recull el conjunt d’actuacions que el centre posa en marxa per tal de facilitar la plena adaptació de totes les persones que s’incorporen de nou al centre (alumnat, professorat i famílies). L’objectiu principal de totes aquestes actuacions és afavorir la incorporació òptima de tothom a la vida i a la dinàmica del centre i del seu entorn i facilitar les relacions entre les diverses persones de la comunitat educativa.

 

Pla de comunicació

El procés de la comunicació és un dels tres processos estratègics de l’Institut de Gurb, junt amb el d’Estratègia i Planificació i el de Millora i Innovació, i té l’objectiu de comunicar i promocionar, tant de forma interna com externa, les activitats i serveis del centre als grups d’interès: professorat i PAS, alumnat, famílies i entorn social més proper.

El Pla de Comunicació de l’Institut de Gurb vol identificar, implicar i fidelitzar els diferents grups d’interès més enllà del temps que aquests passen de manera presencial al centre, i també pretén recollir les preocupacions i necessitats d’aquests grups d’interès per emprendre millores i innovacions al centre, així com projectar una imatge corporativa que ajudi a aconseguir els objectius marcats i contribueixi a la transparència i responsabilitat de la informació.

 

Desplegament competencial

Fins ara, seguint les indicacions del Decret 187/2015, les competències de l’àmbit digital s’han treballat i avaluat des de totes les matèries. L’assoliment d’aquestes competències s’ha fet constar en forma de blocs d’avaluació als informes trimestrals per matèries. A final de curs, s’ha donat una qualificació final d’aquestes competències a partir de les avaluacions trimestrals de totes les matèries, i aquesta s’ha fet constar als informes d’avaluació final. Actualment, s’està revisant aquest sistema d’avaluació de les competències de l’àmbit digital per actualitzar-lo d’acord amb el nou currículum (Decret 175/2022).

El desplegament curricular forma part del primer objectiu de l’Estratègia Digital del Centre (Revisar el desplegament curricular de l’àmbit digital per millorar la competència digital de l’alumnat i assegurar l’assoliment de totes les competències). Aquest desplegament està en procés de revisió i es finalitzarà durant el curs 2024-25.

Una de les actuacions que ja s’han fet és la diagnosi del treball de les competències de l’àmbit digital al centre. Això va permetre identificar els punts forts i els punts febles que té el centre en aquest aspecte. Les conclusions es recullen al document de Diagnosi de competències de l’àmbit digital que es va realitzar durant el curs 2021-22.

 

Documentació digital del centre

L’Institut de Gurb és un centre que, des dels seus inicis l’any 2010, ha destacat per ser un centre totalment digitalitzat. El PEC reflexa la voluntat del centre de formar ciutadans competents i responsables en l’ús dels recursos digitals, respectuosos amb la legislació vigent i que garanteixin la seva identitat digital de forma segura.

A més a més, un dels principis pedagògics del centre és la innovació mitjançant la integració avançada de les tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement i la incorporació de noves eines, metodologies d’aprenentatge i estructures organitzatives.

Pel que fa als valors, un dels valors del PEC és la innovació com a motor de canvi mitjançant la integració avançada de les TIC (tecnologies de la informació i la comunicació) i les TAC (tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement), que faciliten l’establiment d’objectius d’aprenentatge per fer del centre una organització en constant procés d’aprenentatge i tecnològicament madura.

Finalment, en l’apartat dels plantejaments educatius, el PEC diu que l’aprenentatge ha de ser autònom i personalitzat. Un centre del segle XXI no pot obviar els canvis metodològics que comporta la integració de les noves tecnologies en els processos d’aprenentatge. Canvis que han de suposar la voluntat del professorat per combinar materials, recursos i aplicatius TAC diversos: des de la instrucció directa amb presentacions, el treball individual amb exercicis interactius, fins els projectes en xarxa i activitats col·laboratives.

Les NOFC, per la seva banda, recullen tota la normativa vinculada a l’àmbit digital. Concretament, s’hi poden trobar els punts següents:

  • Funcions i perfil professional del coordinador/a digital.
  • Funcions de la comissió digital.
  • Normativa d’ús dels telèfons mòbils.
  • Normativa d’ús dels ordinadors.
  • Normativa de cessió de portàtils del centre.