Les optatives d’humanitats, al programa Art i Escola

L’alumnat de les matèries optatives d’humanitats de l’Institut de Gurb ha pogut participar en una acció virtual final del seu projecte “Bastir una vida” del programa ART I ESCOLA junt amb un grup-classe de 1r del Grau d’Educació Social de La Facultat d’Educació de la UVic-UCC.

ART I ESCOLA és un programa que, des del 2011, impulsa ACVIC, Centre d’Arts Contemporànies de Vic, el Centre de Recursos Pedagògics d’Osona, i la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, entre d’altres i aquest curs hi han han participat 35 centres educatius, que han reflexionat sobre el concepte de Ficció.

El programa té com a objectiu promoure i posar en valor la presència de l’art als centres educatius així com fomentar processos col·laboratius i portar a l’escola elements que formen part dels debats culturals contemporanis.

En el cas de l’institut de Gurb, aquest projecte s’ha portat a terme a les matèries optatives d’humanitats Gulliver i Paradís perdut durant el segon trimestre i ha consistit en la recreació de la identitat d’un individu desconegut a partir d’alguns elements de la seva vida.

Article i vídeos del projecte “Bastir una Vida” de l’Institut de Gurb

El projecte es va iniciar amb la reflexió sobre el concepte de ficció, a partir de les aproximacions a aquest concepte que Yuval Noah Harari fa a l’obra Sàpiens. L’autor descriu com els ordres imaginats han configurat el nostre món i tots els altres mons possibles: el concepte de temps, d’objectius vitals, d’ordenació territorial, de relacions afectives… A partir d’aquí es van apropar al plantejament artístic de la ficció d’alguns artistes com poden ser Joan Fontcuberta, René Magritte o Ana García-Pineda.

Una vegada acabada l’aproximació a les diferents reflexions, els alumnes es van disposar a crear una identitat, una ficció de persona. El punt de partida van ser uns elements audiovisuals o físics que arribaven cada setmana i pertanyien a una persona. Els alumnes van reconstruir la seva identitat i van elaborar productes que podrien pertànyer o podien reflectir la persona. Aquests productes van prendre diferents formes, en funció dels seus interessos.

L’objectiu final era reflexionar sobre els estereotips, ja que els estereotips no només venen associats a la persona que volem reconstruir sinó també a la nostra percepció de la realitat. Moltes vegades, en definitiva, som capaços d’imaginar, en molts casos, només allò que som capaços de viure.