L’alumnat de 4t assoleix els reptes dels projectes Brics del 1r trimestre

Aquest curs, l’Institut de Gurb participa, per segon any consecutiu, al programa RCS (Recerca, Creació i Servei) del Departament d’Educació, que va arrelant al centre amb el nom de Projecte Brics. Al llarg de tot el curs, l’alumnat de 4t d’ESO realitzarà 3 projectes, un cada trimestre. Aquests projectes s’escullen trimestralment i estan vinculats a tres àmbits (comunicatiu, científic-tecnològic i social-artístic) i a tres entitats (una per a cada àmbit), que proposen diferents reptes a l’alumnat.

Aquest primer trimestre hem treballat amb la Sala Beckett (àmbit comunicatiu), amb l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya o IBEC (àmbit científic-tecnològic) i amb TV3 (àmbit social-artístic).

Sala Beckett

El repte de la Sala Beckett consistia a escriure una obra de teatre per a un públic adolescent. L’entitat, dedicada a la promoció de la dramatúrgia contemporània i la difusió de l’autoria teatral catalana, detecta que hi ha un buit en aquest camp. Per a aconseguir-ho, ens va encarregar un text teatral a cadascun dels instituts participants: no només hi participàvem nosaltres, sinó també l’Institut Les Margues, l’Institut del Voltreganès, l’Institut Serra de Noet i l’Institut Priorat.

El primer pas que va fer l’alumnat va ser llegir obres per a un públic adolescent, per tal de descobrir quines característiques i temes solen tractar. A partir d’aquí, cadascun dels grups va escollir un tema que li cridava l’atenció, i el va sotmetre a votació. Els escollits van ser les inseguretats i les drogues. Quan ja hi havia els temes, cadascú va proposar un argument possible, que va ser la llavor que després germinaria fins a ser un paràgraf: una noia solitària, plena d’inseguretats, amb molta pressió per part dels seus pares i moltes enveges cap al seu germà, que acaba refugiant-se en el món de les drogues, i que hi trobarà a qui menys s’espera.

Paral·lelament a això, els grups cooperatius van anar definint els personatges de l’obra: la protagonista, la Carla, la seva família, els seus companys d’institut… Regat amb la creativitat dels alumnes, el paràgraf passaria a ser una pàgina i, finalment, la descripció de cadascuna de les escenes d’una obra de teatre. En aquest moment, cada grup es va encarregar d’elaborar els diàlegs de dues o tres escenes, sempre tenint en compte que s’havia de parlar amb els altres grups perquè hi hagués una coherència en el text, que ja tenia títol: Esperant l’ona. El responsable del projecte, en Víctor Muñoz, va visitar-nos el dia 5 de novembre per tal de veure l’estat en què es trobava l’obra de teatre i ens va donar bons consells per a seguir endavant.

Finalment, amb el text definitiu imprès, tota la classe va anar a Barcelona, al Centre Cívic Can Felipa, per trobar-se amb la resta d’instituts i fer l’acte de cloenda. Una part de l’alumnat del projecte va fer la lectura dramatitzada i d’aquesta manera va tancar un projecte ple d’imaginació.

A continuació es pot veure l’acte de la cloenda:

IBEC (Institut de Bioenginyeria de Catalunya)

El projecte que vam fer des de l’àmbit científic-tecnològic va ser en col·laboració amb l’IBEC (Institut de Bioenginyeria de Catalunya), que ens va proporcionar el material (Arduinos i sensors de CO2)  per poder portar a terme els nostres experiments. Amb aquest material, i després d’una primera recerca sobre CO2, els diferents grups de treball van realitzar diferents estudis relacionats amb el CO2.

Els estudis realitzats pels nostres alumnes van ser molt variats, des de l’estudi del creixement vegetal en funció de la quantitat de CO2 de la qual disposen, fins a l’estudi de l’expulsió de CO2 en funció de l’edat i el pes dels diferents alumnes.

TV3

El projecte social-artístic ha estat proposat des del programa “Una mà de contes” de TV3. El repte ha estat visualitzar un seguit de contes de la web i analitzar-los per tal de poder millorar els motors de cerca del canal. A més, hem traduït algun conte a l’aranès, el mallorquí i el gal·lès. Finalment, amb tota la feina feta i el que hem après hem pogut fer els nostres propis contes. El resultat ha estat genial.