1r Premi TDR Universitat de Barcelona-Banc Santander. Maria Ferré

Quan fa uns anys entrava a la vostra classe a agitar-vos una miqueta el cervell i fer alguna xerrada provocadora tu escoltaves amb molta atenció, curiositat i sobretot, esperit crític. Passats uns anys em vaig convertir en tutor teu al TDR i des del primer minut em vas demostrar que segueixes sent molt treballadora, autònoma i que no et conformes si no dones el millor que pots. Penso que en el teu camí per Batxillerat i explícitament al TDR has evolucionat com a persona d’una manera que et pot ajudar molt en el futur i estic segur que ho has incorporat a la teva motxilla de súper-eines.

Has guanyat el 1r Premi UB-Santander de la Facultat de Medicina i de Ciències de la Salut amb un treball on plantejaves des de l’inici el teu esperit crític i volies esbrinar si és veritat que els probiòtics ens ajuden tant com ens volen vendre. Vas sortir fora de l’Institut (gràcies Javi!), vas anar a la URV a investigar i l’Aitor Balmaseda et va ajudar molt. En aquest camí has tingut dubtes i moments en què has hagut de treballar i modificar, modificar i modificar. Qualsevol “millora” que et proposava tu l’acceptaves gustosament…tu sempre buscant fer-ho el millor possible!

En resum, s’han presentat gairebé 600 treballs de més de 200 centres de tota Catalunya repartits entre les 16 facultats, sent la Facultat on tu et presentaves la que ha rebut més treballs. Uauuu!! Felicitats!!

Deixa’m si us plau, Maria, que les últimes línies no siguin només per a tu, ja que penso que un èxit com aquest ha estat possible gràcies també a tots els teus companys. No parlo només del teu grup d’amigues més properes (espectaculars i divines totes!) sinó a tot el grup-classe on al llarg d’aquests anys heu sabut generar entre tots un clima de treball i de motivació que desitgem us doni a tots els seus fruits en el futur.

Us trobarem a faltar molt a tots!!

Germán Gil, tutor del treball de recerca

La van trobar surant al port

Cada any l’institut Vila-seca presenta alumnes de 2n batxillerat al premi port de Tarragona. És un concurs per a joves estudiants que demostren les seves habilitats creadores a l’hora d’escriure un relat curt: d’entre les normes que els participants han de seguir, la que més destaca és que s’ expliqui un fet que succeeixi al litoral tarragoní. Enguany l’alumna Andrea Corral de 2n batxillerat A hi ha participat. Tot i la pandèmia que estem vivint i que ha  fet anul·lar molts actes i esdeveniments, aquest concurs ha pogut sobreviure pel fet que tot era on line.

I ahir es va saber el veredicte: l’Andrea no ha guanyat el primer premi però sí que ha estat seleccionada perquè el seu conte acabi formant part d’un llibre en format digital. Tota una bona elecció per part del jurat. No us explicaré de què va el conte tot i que ho podeu intuir pel títol: això ho deixo per vosaltres quan el pugueu llegir i de ben segur que no us defraudarà gens.

Montse Marcè

Aquest curs l’institut em va proposar participar en un programa d’intercanvi que havia organitzat la Generalitat de Catalunya juntament amb altres alumnes que no van poder fer-ho. Era un intercanvi a França de dos mesos: el primer, el viuria a la casa de la francesa… Llegeix més»

Tancament de l’Institut

 

Us informem que, per indicació del Departament d’Educació, i en relació a les mesures de contenció respecte del Covid-19, el centre romandrà tancat a partir del divendres 13 de març i fins el 27 de març, ambdós inclosos.

A mesura que rebem notícies, us continuarem informant via correu electrònic, la nostra pàgina de Facebook, Instagram i aquí mateix.

Us agraím la vostra comprensió i col·laboració.

Mercedes Bermejo,

Directora.

Vaga d’estudiants

Us informem que avui divendres, 6 de març, hi ha convocada una vaga d’estudiants en favor dels drets de la dona i contra la discriminació per motius de gènere.

La biblioteca i el treball de recerca

Un dels grans reptes dels alumnes de 1r de batxillerat és el treball de recerca, conegut popularment entre el món educatiu com a treball de recerca (TDR). Ja no és el fet d’investigar, elaborar el treball, redactar-lo i exposar-lo, sinó que primer cal fer-ne una tria. És per aquest motiu que el dimarts dia 25 de febrer, els dos cursos de 1r de batxillerat van fer una sortida a la biblioteca municipal per tal d’assistir a una xerrada sobre el treball de recerca. La finalitat: mostrar i oferir una sèrie de recursos perquè els alumnes tinguin tot tipus de facilitat per encarar aquest desafiament que se’ls presenta ara.

Francesc Botella, Montse Marcè, Jaume Valls i Sònia Verde

Profe, farem una explosió al laboratori?

Hi ha dues preguntes que pràcticament la totalitat d’alumnes de química acostumen a fer en un moment o  altre. La primera és: ens hem d’aprendre la taula periòdica? I la segona: farem alguna explosió? Doncs bé, les respostes són: no, no cal aprendre la taula periòdica de memòria i la segona: és clar que farem alguna explosió! És la millor manera d’entendre que en una reacció química s’intercanvia energia en forma de so, calor i llum.

L’explosió més espectacular ha estat la d’hidrogen en combinació amb l’oxigen. Aquesta reacció química és la que impulsa els coets cap a l’espai.

Una altra reacció molt fàcil de fer a casa és la combinació de vinagre i bicarbonat de sodi. Es produeix  gas diòxid de carboni que augmenta la pressió dins d’un matràs i fa sortir disparat el tap de suro.  Això s’ anomena convertir l’energia química en energia cinètica.

No hi ha dubte que l’experimentació pràctica en el laboratori és la millor manera d’entendre els conceptes i, sobretot, de motivar els nostres alumnes cap a la ciència.

Andreu Faro. Departament de Ciències Naturals.

Per amor a l’art

Per què enganyar-nos? Ens encanta guarnir l’institut amb els nostres projectes; ara bé: sempre pensant en una finalitat didàctica que ens ajudi a apropar-nos, a entendre l’art una mica més i, per suposat, treballar amb altres àmbits del coneixement com el matemàtic. Sí, sí …..ho heu sentit bé,matemàtiques i art! La nostra proposta transversal ha estat dissenyar diferents espais on el fil conductor ha estat L’AMOR. Des de l’optativa de matemàtiques han creat unes garlandes amb papiroflèxia i des d’arts plàstiques hem fet un mural amb diferents imatges d’obres artístiques on l’amor és l’element que dona sentit al conjunt. Aquestes imatges s’han vist reforçades amb frases de personatges coneguts de la història com ara escriptors, cantants i filòsofs….tot plegat una experiència molt enriquidora. Esperem amb entusiasme tornar-nos a reunir. Moltes gràcies a tothom, especialment a la col·laboració dels nostres alumnes i a la Rosario.

Sònia Verde i Marina Sánchez

Jaume Copons a l’Institut Vila-seca 

El dimecres 19 de febrer els alumnes de 4t d’ESO vam gaudir de la visita de l’escriptor Jaume Copons, autor del llibre La closca pelada dels cretins, llibre que hem llegit a classe seguint el currículum d’aquest curs.

La xerrada va durar una hora, una hora que es va fer curta gràcies a les explicacions de l’autor; unes explicacions que no van deixar indiferent a ningú: en 10 minuts va relatar-nos la seva vida d’una manera amena i divertida i després no va dubtar en respondre tots els dubtes que ens anaven sorgint.

Ens va agradar molt. Moltes gràcies, Jaume, per venir al nostre centre!

Helena Oncins, alumna de 4t d’ESO

EXPOTÈCNIC, la vida formativa després de l’ESO

El passat dimarts 18 de febrer, els alumnes de 4t d’ESO i del PFI vam anar d’excursió al Complex Educatiu de Tarragona (antiga Laboral) per conèixer millor quines opcions de formació hi ha després de la fi de l’etapa de Secundària.

La sortida, que forma part del pla d’orientació dels alumnes que acaben l’ESO, va començar amb una xerrada informativa sobre els diferents itineraris formatius postobligatoris. Aprofundir en les possibilitats que ofereixen els cicles formatius, les vies d’accés a la formació universitària o els barems per accedir a segons quins estudis van centralitzar la sessió.

Seguidament, el grup es va dividir en dos per a visitar complementàriament els instituts Cal·lípolis i Pere Martell, on es concentra bona part de l’oferta formativa de cicles formatius de grau mitjà i superior. L’alumnat i el professorat acompanyant van poder observar in situ les instal·lacions i el caràcter professionalitzador d’aquests itineraris.

Josep Roig. Tutor de 4t d’ESO A

Estimulem el gust per aprendre a través de l’art

A mitjans d’aquest trimestre, l’alumnat de tercer curs d’ESO ha presentat d’una forma molt atractiva i poc convencional  les  biografies dels artistes més destacats de la història de l’art. Molts d’ells s’han sentit atrets pels moviments artístics de principis del segle XX, artistes cubistes, impressionistes, fauvistes … Per altra banda també hem volgut donar presència a la  figura de la dona artista, silenciada i apartada tants anys dels llibres d’història. De la mateixa manera cal destacar els alumnes que s’han  deixat captivar pel clàssics, els mestres del Renaixement i el Barroc.

Tots els treballs s’han presentat en un suport tridimensional on els alumnes han demostrat una gran capacitat creativa i artística. Esteu tots convidats a gaudir d’aquesta exposició que de ben segur no us deixarà indiferents!

Marina Sánchez Bosch, professora de Visual i Plàstica.

Sortida Barcelona alumnes de Segon de Batxillerat

Com en anys anteriors, aprofitant que els alumnes de Segon de Batxillerat no tenen exàmens, hem fet una sortida al Caixafòrum, Pavelló Alemany i el MNAC per veure in situ les obres que entren a les PAU.
38 alumnes i dos professors hem pogut gaudir d’un dia assolellat i profitós que ens ha permès innovar tot introduint un joc de recerca de les obres de les PAU, i que ha guanyat l’equip format per la Marlise, la Quiying, l’Álex i l’Andrea, que van localitzar les tres obres i alguna més en un temps rècord.
La poca estona de tarda que van tenir lliure la van dedicar a conèixer millor Barcelona, perquè potser al setembre alguns d’ells hi aniran a estudiar.

Marina Sánchez, José A. Molet.

Círculo literario: Hachiko

Este trimestre los alumnos de 1º de ESO en lengua castellana hemos estado leyendo el libro Hachiko: el perro que esperaba. Esta vez hemos trabajado la lectura a través de un círculo literario.

Esta manera de trabajar se divide en dos fases. En la primera fase los alumnos nos agrupamos según nuestro rol: unos eran investigadores, preguntadores, enriquecedores de vocabulario, recopiladores de pasajes… y en el grupo trabajábamos juntos, compartiendo las tareas.

En la segunda fase tenía lugar el círculo literario. Nos reuníamos en grupos formados por personas con roles diferentes, y poníamos en común todo el trabajo previo, intercambiando información, opiniones e impresiones sobre la obra literaria, desde la perspectiva de cada alumno.

Nos ha parecido una buena manera de trabajar la lectura porque hemos podido resolver dudas sobre el libro, ampliar el vocabulario, contrastar opiniones, etc. y es muy interesante porque trabajamos en grupo. Además el círculo literario nos ha permitido profundizar más en la lectura a través de debate entre nosotros.

Javi E., Iñaki R. e Iván T. Alumnos de 1º

L’equip de l’institut Vila-seca guanya la Copa Cangur

El 30 de gener del 2020 es va celebrar a l’institut dels Pallaresos la Copa Cangur 2020. El nostre equip estava format per alumnes de 2n i 3r d’ESO: Pablo Avilés, Silvia Faro, Joan Granado, Roser Guzmán, Judith López, Nur Ortega, Andrea Villar i Anas Yemlahi.Tots ells es van proclamar guanyadors del concurs, cosa que significa  que anirem a concursar a Montmeló per competir amb els equips guanyadors de les altres seus.

La Copa Cangur és un concurs preuniversitari de matemàtiques convocat per la Societat Catalana de Matemàtiques amb l’objectiu d’estimular i motivar l’interès per aquesta disciplina entre els més joves a partir de la resolució, mitjançant el raonament i l’enginy, de problemes matemàtics de forma col·lectiva.

Felicitem els alumnes i el coordinador Javier del Rio per l’èxit i per totes les hores de treball i il·lusió esmerçades. Són sis anys de participació on s’han obtingut bones classificacions, però aquesta és la primera vegada que ens hem proclamat campions absoluts.

Ara toca rematar la bona feina a la final de Montmeló. Teniu l’escalf de tot l’institut!

Mosquis. Redacció.

Els alumnes de segon coneixen la Sèquia Major

El dijous 16 de gener, l’alumnat de 2n d’ESO va visitar la Sèquia Major, l’espai natural d’aiguamolls de major diversitat que tenim al nostre voltant. Aquesta zona conviu amb els camps de golf de Port Aventura i el poble de la Pineda.

La sortida l’ofereix gratuïtament cada any l’Ajuntament de Vila-seca, interessat en què el jovent conegui aquest entorn i des d’aquí, el respecti i el cuidi.

L’activitat es desenvolupa al llarg del matí i durant aquest temps es fa un recorregut per l’espai on se segueixen rastres de petjades, petits caus i algun esquelet dels animals que hi conviuen (com conills, esquirols, serps i fins i tot porcs senglars i guineus). També, al llarg del recorregut, s’observen diverses espècies d’ocells; alguns d’ells hi viuen i altres estan migrant d’altres regions més fredes.

Aquesta zona es pot visitar els diumenges de manera gratuïta, tot contactant amb l’Ajuntament. És una activitat que us recomanem fer en família.

Laia Mateu. Departament de Ciències Naturals.

Sortida al teatre: Lazarillo de Tormes

L’alumnat de 1r ESO el passat 10 de gener vam anar a l’ Auditori de la Diputació de Tarragona, a veure una obra de teatre: Lazarillo de Tormes.

Es tractava d’ una novela espanyola del segle XVI anònima, escrita en primera persona. Era un llarga carta dedicada a Vuestra Merced, on explica Desde que va néixer fins al seu casament. Durant aquest temps va estar amb diferents amos, que el maltractaven:

Ciego

Clérigo

Escudero

El Fraile

Buldero

El alguacil

Finalment va prosperar, ja que va tindre una vida molt dura. Tot això va quedar molt ben reflectit durant l’adaptació teatral. De fet, és la primera vegada en què dues actrius interpreten tots els papers, tots ells masculins. Traien molt de profit dels pocs elements escenogràfics que tenien, i anaven jugant amb els canvis de vestuari.

Va ser una bona oportunitat de veure la transformació d’un text narratiu cap a una obra dramàtica.

Nekane Sans i Paula Krasimirova (alumnes de 1r d’ESO).