Profe, farem una explosió al laboratori?

Hi ha dues preguntes que pràcticament la totalitat d’alumnes de química acostumen a fer en un moment o  altre. La primera és: ens hem d’aprendre la taula periòdica? I la segona: farem alguna explosió? Doncs bé, les respostes són: no, no cal aprendre la taula periòdica de memòria i la segona: és clar que farem alguna explosió! És la millor manera d’entendre que en una reacció química s’intercanvia energia en forma de so, calor i llum.

L’explosió més espectacular ha estat la d’hidrogen en combinació amb l’oxigen. Aquesta reacció química és la que impulsa els coets cap a l’espai.

Una altra reacció molt fàcil de fer a casa és la combinació de vinagre i bicarbonat de sodi. Es produeix  gas diòxid de carboni que augmenta la pressió dins d’un matràs i fa sortir disparat el tap de suro.  Això s’ anomena convertir l’energia química en energia cinètica.

No hi ha dubte que l’experimentació pràctica en el laboratori és la millor manera d’entendre els conceptes i, sobretot, de motivar els nostres alumnes cap a la ciència.

Andreu Faro. Departament de Ciències Naturals.