Celebrem la setmana de la ciència!

Aquest passat divendres, l’alumnat de tots els cursos va participar en un congrés científic com a culminació d’una setmana de la ciència enfocada a treballar l’astronomia des de múltiples vessants.

Els de primer es van atrevir a representar el sistema solar a escala de diàmetres i longitud en 2D partint del Sol, amb l’objectiu de veure les mides i mesures reals dels planetes i de  l’estrella que formen el sistema solar.

Els de segon van construir un coet a reacció amb una ampolla de beguda de 2 L per tal que s’enlairés el màxim possible, amb la finalitat de comprovar la 3a llei de Newton i vèncer la resistència aerodinàmica modificant la forma de l’ampolla. Les ampolles les van omplir amb 500 cm³ d’aigua i aire a pressió amb una manxa d’inflar pilotes.

Els de tercer van proposar un concepte innovador batejat amb el nom de “pòster humà”. Cada alumne duia penjada una pregunta que servia per trencar el gel amb l’espectador i així iniciar una conversa científica al voltant del lema: “naixement, vida i mort de les estrelles”. Durant la setmana s’havien documentat sobre el tema i hores abans havien rebut l’apassionant xerrada de l’astrònoma doctora en física Carme Jordi, investigadora de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC) a l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB).

Els de 4t van treballar la visió de la terra des de l’espai a través de diferents fenòmens naturals lligats, en molts casos, al canvi ambiental (sequeres, incendis, inundacions, erupcions volcàniques entre d’altres). Per fer-ho s’han ajudat de les dades que ens aporta la teledetecció per satèl·lit, concretament les que ens ofereixen els satèl·lits vinculats al programa Copernicus de l’Agència Espacial Europea. El tractament de les dades s’ha fet amb l’aplicació BOBrowser de la mateixa agència, d’accés lliure, que permet filtrar dades (dia d’observació, bandes espectrals, comparacions)  i crear imatges que aporten informació e il·lustren els diferents temes tractats. Els casos d’estudi han permès treballar un fenomen real a través d’una font altament tecnològica (els satèl·lits) entenent-ne el funcionament i una de les seves aplicacions.

Els de 1r de batxillerat es van dividir en dos reptes. Per una banda, un grup havia de respondre a la possibilitat que existeixi vida extraterrestre a través de l’anàlisi de materials publicats pel projecte ESERO de l’Agència Espacial Europea, aquesta activitat va consistir a exposar i debatre la possibilitat que existeixi vida fora del Planeta Terra, a observar quines condicions ambientals hauria de suportar i a especular sobre quines formes hi podrien sobreviure a partir de les que coneixem que existeixen en el nostre planeta.

L’altre grup va mostrar l’observació que van fer a través d’imatges capturades pel Sentinel 2 de la zona del Delta de l’Ebre durant el mes de gener del 2020. Amb l’ajuda de tècniques de filtratge d’imatges van poder extreure informació sobre la sedimentació del Delta de l’Ebre. Amb l’anàlisi de la seqüència d’imatges i l’observació dels sediments durant aquell mes van poder esbrinar quina catàstrofe va passar i com després d’aquesta la premsa va inundar-nos de falses notícies sobre el futur del Delta de l’Ebre.

Els diferents assistents al congrés van votar al finalitzar la visita aquell projecte que els hi va semblar més interessant. L’activitat va ser tot un èxit i l’alumnat en va sortir molt content. Vam tenir l’oportunitat de celebrar la ciència entre tots!