Comunitat d’aprenentatge

SOM UNA COMUNITAT D’APRENENTATGE!

Aquest programa consisteix en la transformació social i cultural d’un centre educatiu basat en l’aplicació d’aquelles actuacions educatives d’èxit (AEE) de les quals s’ha demostrat científicament que milloren el rendiment educatiu i la convivència.

 

Quin ha estat el nostre camí?

  • Acabant el curs 2013-14 una veu del claustre va preguntar: “Algú s’animaria aquest juliol a assistir a una formació sobre Comunitats d’Aprenentatge?”. I així tot va començar!
  • El curs 2014-2015 vam plantejar-nos formar part d’aquest projecte! A finals d’aquell curs es va acordar de fer-lo extensible a l’alumnat. Sabíem que el camí era llarg i només es podia emprendre amb la suma de tots i totes!
  • El curs 2015-16 vam organitzar amb la col·laboració del CREA un cicle de conferències en relació a les Comunitats d’Aprenentatge obert a tot l’entorn educatiu. El repte que es plantejava no era senzill, per tant, no cal dir que en aquell espai de trobada van aflorar tantes incerteses i dubtes com assistents hi havia, però també va aparèixer interès i il·lusió. A partir d’aquí, vam valorar el fet de prendre el pas cap a la transformació!
  • Durant el mes de desembre de 2016 i el gener de 2017 vam somiar sobre quina escola d’adults volíem ser i vam dissenyar un pla d’acció per fer arribar aquest missatge més enllà de les portes i murs de l’escola! Tríptics, cartells, audiovisuals… es van distribuir per l’escola, els mòduls i les àrees de tractament i les propostes de l’alumnat en van arribar a través de les butlletes que van ser repartides. A continuació es van crear comissions mixtes, formades per mestres i alumnes, per establir prioritats i planificar com materialitzar cadascun dels somnis somniats, assenyalar dates i establir sessions de treball.
  • A partir d’aleshores i fins a l’actualitat hem estat en un procés continu de transformació i de consolidació adaptant-nos tant a les necessitats del medi on estem ubicats, un centre penitenciari, com als esdeveniments del context actual. Destacaríem principalment:
    • El tancament de la presó Model al juny de 2017. Des del març d’aquell mateix any, Brians 1 va començar progressivament a convertir-se en un centre només per a interns preventius. El funcionament de les actuacions d’èxit i els somnis queden debilitats, ja que es comptava amb l’estabilitat de l’alumnat pel seu assoliment.
    • La pandèmia de COVID-19 que comença al març de 2020. Aquest fet incideix en la nostra manera de treballar, bàsicament per les restriccions imposades (distància social, mascareta, confinaments, quarantenes, control d’aforaments, traçabilitat, etc.) que dificulten i, en certs moments, impossibiliten seguir amb les actuacions d’èxit del projecte.
    • El curs 21-22 l’actuació educativa d’èxit que s’ha prioritzat ha estat la de les tertúlies, d’acord amb la PGA de l’escola. S’han portat a terme tertúlies filosòfiques conjuntament amb alumnat del CFA Carme Karr i també tertúlies científiques amb alumnat de la Universitat Rovira i Virgili, concretament al projecte Extended Learning Time, via telemàtica. Tanmateix, el professorat ha implementat diferent tipus de tertúlies a l’aula, comptant amb la figura d’un voluntariat extern setmanalment. Per exemple, s’han portat a terme tertúlies dialògiques amb clàssics i d’altres tipus amb autors/es contemporanis. Podríem destacar les tertúlies literàries però també les pictòriques, musicals o audiovisuals.
    • Del curs 2022-23 celebrem la tornada a l’escola després d’haver estat treballant als mòduls de residència dels interns i internes durant els anys de la pandèmia. Aquest curs, per tant, la comunitat educativa del CFA Artur Martorell torna a somiar! A més a més, es reprenen els Grups Interactius, una de les activitats educatives d’èxit on l’alumnat treballa de forma cooperativa i es fomenta un bon clima a l’aula aprenent junts i juntes. Destacaríem també el seguiment en la implementació de les tertúlies als diferents ensenyaments i la Formació
      Dialògica del Professorat creant espais d’intercanvi i creixement professional i personal. No ens oblidem tampoc de recuperar el dinar de Voluntariat.

No obstant això, l’essència fonamental de la Comunitat d’Aprenentatge no ha canviat! Aquesta es basa en un model d’escola oberta i participativa on el diàleg és l’eina clau de treball i els obstacles i entrebancs provoquen canvis que ens serveixen per a reinventar-nos, perquè la voluntat del claustre és contemplar els temps de crisi en oportunitats per a la creativitat i la cerca. Continuem somniant!

Què destacaríem d’aquesta Comunitat d’aprenentatge?

La nostra mirada coeducativa!!!!!

Tenim el ferm compromís de voler aconseguir una educació integral de les persones, una educació que es basi en el principi d’igualtat i de no discriminació, al marge dels estereotips i rols en funció del sexe i en el rebuig a tot tipus de discriminació i violència.

 

Què volem aconseguir?

  • Millorar la convivència de l’alumnat
  • Reduir l’absentisme
  • Fomentar l’aprenentatge de màxims
  • Millorar l’autoestima de l’alumnat
  • Generar ensenyaments entre iguals i per a la igualtat

La utopía está en el horizonte. Camino dos pasos, ella se aleja dos pasos y el horizonte se corre diez pasos más allá. ¿Entonces, para qué sirve la utopía? Para eso, sirve para caminar. – Eduardo Galeano

 

Com ho volem aconseguir?

Les nostres actuacions educatives d’èxit (AEE) són:

  • Grups Interactius
  • Tertúlies dialògiques
  • Participació educativa de la Comunitat
  • Model dialògic de prevenció i resolució de conflictes a través de les comissions de treball mixtes
  • Formació dialògica del professorat
  • Formació de voluntariat

 

Formació dialògica del professorat

Aquest seria un exemple de tertúlia dialògica pedagògica on el professorat llegeix, comparteix i crea coneixement a través de la lectura d’obres de rellevància en l’educació, com per exemple, en Paulo Freire.

 

Participació educativa de la Comunitat

El nostre voluntariat està format principalment per interns/es del centre i, a més a més, per personal extern (mestres jubilats/ades, entitats i amistats) que volen col·laborar amb l’escola.

Així mateix, també realitzem altres projectes de col·laboració amb entitats externes com serien: les tertúlies filosòfiques (amb el CFA Carme Karr ubicat al C.P Lledoners) i el projecte “Extended Learning Time” (amb la Universitat Rovira i Virgili) que tracta d’apropar la ciència a l’alumnat amb nivell alt d’exclusió i vulnerabilitat social mitjançant activitats educatives.

Un altre dels aspectes a ressaltar, és la nostra participació a trobades entorn les Comunitats d’Aprenentatge, com per exemple la VIII Trobada de Cd’A que va tenir lloc a Pamplona, que potencien la posada en comú i intercanvi de bones pràctiques mitjançant els diferents espais de diàleg que s’hi creen.

Per últim, com a centre educatiu formador, destacaríem la implicació i dedicació de l’alumnat de pràctiques de les universitats, que col·labora en aquesta escola.

 

Model dialògic de prevenció i resolució de conflictes a través de les comissions de treball mixtes

A l’escola tenim 4 comissions mixtes: pedagògica, convivència, infraestructures i festes. Aquestes es reuneixen diverses vegades a l’any per tal d’establir els objectius a assolir cada trimestre basats en els somnis de tota la comunitat educativa. Es pretén que totes les persones que hi formen part prenguin les decisions més favorables per a l’escola fomentant l’aprenentatge dialògic.

 

Formació de voluntaris

Periòdicament portem a terme una formació i seguiment del voluntariat que ens acompanya durant el curs escolar, en funció de l’entrada i sortida d’aquest a l’escola. Aquest seguiment el duu a terme la Comissió de Voluntariat.

Agraïm molt la tasca que desenvolupen amb nosaltres així és que els hi reconeixem simbòlicament amb un diploma a final de curs i els oferim diversos dinars de germanor per reforçar aquest vincle i implicació.