Es tracta de la lectura compartida d’un clàssic universal per a dialogar i reflexionar a partir d’aquest. D’aquesta manera, l’alumnat, independentment del seu nivell acadèmic, pren contacte amb els referents culturals més importants a nivell mundial i construeix un coneixement compartit que transcendeix a l’argument de l’obra connectant amb les pròpies experiències, problemàtiques actuals… potenciant, en definitiva, una reflexió crítica sobre aspectes relacionats amb la nostra societat.
La metodologia és molt senzilla, primerament, s’ha d’escollir un llibre de la literatura clàssica (i catalana i castellana) universal, i es programen els capítols a llegir a cada sessió. Un cop llegits individualment, cada participant ha d’escollir un paràgraf d’aquest capítol que li hagi agradat o captat l’atenció. De forma rotativa, i amb l’ajuda del o la mestre -que actua com a moderador- un dels/les alumnes llegeix el paràgraf que ha escollit en veu alta i explica a la resta de companys per què l’ha escollit. A partir d’aquest moment comença un debat en grup per opinar sobre la trama o motiu del paràgraf, o per enllaçar amb l‘explicació donada pel company o companya. D’aquesta manera es dialoga sobre els continguts o temes de l’obra, es comparteixen interpretacions, es realitzen reflexions sobre l’argument, s’intercanvien punts de vista, es vincula el text amb experiències personals o grupals, etc.
Altres tipus de tertúlies dialògiques serien: les musicals, d’art, les científiques o també les pedagògiques.
Concretament, vam començar el curs 2017-18 a implementar les tertúlies dialògiques a l’aula. Actualment, continuem amb la seva aplicació amb la intenció d’ampliar-la als diferents ensenyaments.
Per a més informació: seguiu aquest ENLLAÇ.