“Jo no ensenyo als meus alumnes, només els proporciono les condicions en què puguin aprendre”. Seguint la idea d’Einstein, la nostra escola i comunitat d’aprenentatge persegueix l’objectiu de donar eines al nostre alumnat per tal que sigui capaç de desenvolupar-se en el seu dia a dia.
De la mateixa manera que fa anys que tot el claustre viatja en aquest sentit, implicant-nos cada cop més en el món de les Comunitats d’Aprenentatge, fa un temps vam voler ampliar horitzons i fer alguna cosa més. De quina manera podíem fer aquest cercle una mica més gran? La idea va ser convertir-nos en centre formador de pràctiques per així poder mostrar a l’alumnat de pràctiques el nostre entorn d’aprenentatge on la reflexió pedagògica compartida, el treball en equip i la implicació amb l’entorn, entre d’altres, són elements clau.
Així doncs, la nostra escola aquest any, finalment, s’ha estrenat com a centre educatiu formador i de moment estem molt contents i contentes amb l’experiència. Durant el primer i segon trimestre tenim la companyia de la Verónica i a partir del segon, l’Andrea s’ha incorporat a la família del CFA Artur Martorell.
Ara que ja estic acabant el període de pràctiques a l’escola CFA Artur Martorell, faig una visió global de l’experiència, i un recull del que m’emporto com a estudiant. Quan penso a finalitzar les pràctiques en altres centres de primària em venen al cap dibuixos i cartes de comiat dels infants, però si d’alguna cosa estic segura és que d’aquestes pràctiques, dibuixos no m’emportaré. Però m’emporto una experiència educativa que sens dubte m’ha ajudat a estar més a prop de la classe de mestra i persona en qui vull convertir-me. He tret de sobre prejudicis, però sense deixar de tocar de peus a terra i saber on sóc. He vist de prop el funcionament d’una escola, que si més no, s’adapta a la situació actual que vivim i s’esforça per oferir una educació de qualitat i plena de valors dia a dia. On es defensa l’educació, no només com a dret fonamental, sinó com a eina en la rehabilitació de la societat.Per acabar vull remarcar l’acompanyament i l’acollida de tot el claustre, que m’han fet sentir una més des del principi, i ja són per mi un exemple del significat de la paraula MESTRA.
[VERÓNICA]
Les frases que més sento quan dic que al meu últim any de carrera faig pràctiques en un centre penitenciari són: Estàs boja! Si estudies magisteri perquè vols anar allà! Seria més fàcil que anessis a una escola amb nens petits… Entre moltes altres plenes d’estereotips fruit de la desconeixença. Aquestes frases em van fer començar les meves pràctiques amb, perquè no dir-ho, por; fins que vaig arribar el primer dia on m’he trobat amb el claustre més acollidor que he vist en totes les meves pràctiques a aules ordinàries, formes de treballar totalment diferents del que estava acostumada i un alumnat molt agraït i amb ganes d’aprendre. Fa pocs dies que faig pràctiques, però m’he adonat que la formació d’adults també és una feina molt important per als i les mestres, ja que ens dóna l’oportunitat d’aprendre en altres contextos i altres metodologies. Per acabar, el que li dic a totes aquelles persones que m’infesten amb preguntes estereotipades i invasives és que la formació d’adults en centres penitenciaris és tan vàlida i necessària com qualsevol altre tipus de formació, perquè tothom té dret a seguir aprenent tingui l’edat que tingui i sigui en la condició que sigui.
[ANDREA]