Tractament de les competències digitals

En aquest apartat es tracta la realitat del nostre centre en relació a l’estat de les competències digitals de l’alumnat, dels i les docents i el propi centre.

En relació a l’alumnat

L’assoliment de les competències digitals per part de l’alumnat és molt variat i és difícil crear un perfil unificat. Crearem a continuació diferents patrons d’alumnes segons el nivell educatiu per intentar encabir la realitat del nostre centre.

Alumnat de FI-1, FI2 i FI3: Es tracta d’alumnat amb un nivell d’assoliment de competències digitals molt limitat. Tenen coneixements en l’àmbit de la Dimensió comunicació interpersonal i col·laboració entès com aquelles accions relacionades a la interrelació a través de xarxes socials o aplicacions mòbils d’intercomunicació. A través dels dispositius mòbils són capaços d’interrelacionar-se però desconeixen majoritàriament aspectes d’instruments i aplicacions, de tractament de la informació i organització dels entorns de treball i aprenentatge i de la dimensió ciutadana, hàbits, civisme i identitat digital.

Es treballa amb aquest alumnat aspectes d’edició de textos i funcionament dels ordinadors com una introducció a la utilització d’aquestes tecnologies i en molts casos es complementen sessions del seu nivell amb  recursos digitals dels que es disposa al centre.

L’alumnat de GES i estudis superiors: És un alumnat que generalment té bastant assolides competències relacionades amb el paquet office, i més concretament edició de textos, tractament de dades i presentacions, així com la recerca d’informació per internet. En molts casos tenen un coneixement previ que degut a la manca de temps sense tocar els recursos, els suposa tornar a reactivar coneixements sobre programes, eines, recursos…

En relació als i les docents

A nivell general l’assoliment de les competències digitals per part dels docents és força amplia. Si les desglossem podríem dir que estan assolides com a claustre les competències relacionades amb la dimensió d’instruments i aplicacions, la de tractament de la informació i organització d’entorns de treball i d’aprenentatge.

La competència de comunicació interpersonal i col·laboració i la de ciutadania, hàbits, civisme i identitat digital estan més assolides en els docents que realitzen les activitats de competic o tenen la titulació actic.

En relació al centre

La realitat del nostre centre en relació a les competències es basa en tres aspectes:

• Maquinari: Pel que fa a ordinadors comptem amb un inventari de 85 ordinadors de sobretaula, repartits en tres dotacions. Una de 50 ordinadors, dotació del Departament d’ensenyament de fa més de 10 anys. Es tracta d’un material en molts aspectes mancat de recursos però que es va actualitzant mínimament de forma periòdica per tal que l’alumnat el pugui fer servir amb uns mínims a nivell tecnològic.

La segona dotació és de 25 ordinadors també del Departament  d’Ensenyament que es va efectuar quan vam aconseguir l’àrea educativa ara fa tot just 5 anys. Es tracta de maquinari relativament nou i en unes condicions de funcionament i actualització correcte.

La tercera dotació és de maquinari de donacions fetes a l’escola que s’ha adaptat i  actualitzat amb maquinari escolar i es troba repartit pels diferents mòduls residencials.

Hi ha 9 portàtils, alguns donació del Departament i alguns dels que ja teníem al centre.

També tenim una dotació de 28 Netbooks d’una dotació del Departament d’Ensenyament amb unes condicions de funcionament i actualització correcte.

• Espais: L’escola compta amb 9 aules de les quals 3 estan habilitades per a la realització d’activitats encaminades a les tecnologies. Dues d’elles es fan servir majoritàriament com a aules pels ensenyaments de competic i la tercera (es va acabar d’habilitar el curs 20-21) està reservada perquè els grups escolars puguin passar per l’aula de manera periòdica i treballar continguts relacionats amb les competències digitals.

De les aules restants, 5  disposen totes d’un ordinador de sobretaula i una pantalla i un projector d’aula i només en una aula, no hi tenim projector però si ordinador i pantalla.

• Connectivitat: La connectivitat és molt precària, no disposem per temes regimentals de wifi, i la línia és la del filtre del departament de Justícia, amb unes característiques molt precàries pel que fa a velocitat i accés. Aquesta línia té unes restriccions ja donades que no donen cap marge per poder accedir a pàgines que tinguin a veure amb la comunicació amb l’exterior (xarxes socials, correus electrònics, cats asincrònics…) així com totes les pàgines que estiguin fora de l’accés del filtre. El sistema capa totes les pàgines per defecte i som els docents els que hem de proposar que ens obrin l’accés a segons quines pàgines i els encarregats del filtre valoren les nostres propostes i si creuen que es poden obrir, les obren.

Disposem d’un espai en el que Justícia ens va habilitar un switch amb les connexions de les diferents aules d’informàtica que ens permet ubicar tot el cablejat i el router.