Entrenem el nostre cervell!

En el taller de jocs matemàtics entrenem i desenvolupem les funcions executives del nostre cervell. Les funcions executives són les habilitats que ens permeten a les persones administrar el temps, planificar, organitzar, recordar coses, fer diverses tasques alhora, donar prioritat a les activitats, parar atenció i començar tasques. També ens ajuden a utilitzar la informació i les experiències del passat per resoldre problemes actuals. Per tant, podríem dir que en la nostra quotidianitat necessitem aquestes funcions.

En aquest taller hem jugat a l’Oca, al Dòmino, al Mucho Cucurucho, al Monza, al Bata-waf, a l’Animalea i al Halli Galli. Tots ells són jocs que treballen conceptes matemàtics com la numeració, el càlcul, la classificació, les seqüències o la mesura, a la vegada que treballen les funcions executives de:

Flexibilitat cognitiva: en funció de les fitxes o cartes que tinguin els altres companys/es, l’alumne ha d’adaptar la seva conducta i pensament a situacions noves, canviants o inesperades, és a dir, ha de decidir utilitzar una fitxa/carta o una altra.

Inhibició de conducta: els nenes i nenes han de controlar les seves respostes impulsives o automàtiques tant en l’espera pel seu torn com en el moment en que un company/a cau en una casella que beneficia a un i perjudica a un altre, per exemple.

Planificació: mentre és el torn dels companys, l’alumne ha d’observar les seves tirades per tal de pensar en les pròpies fitxes i la propera tirada que haurà de realitzar ell/a. Per tant, està pensant en el futur i anticipant-se mentalment a l’acció a dur a terme.

Presa de decisions: en el moment en que el jugador ha d’escollir una fitxa o una altra, de manera eficient i meditada si vol guanyar la partida.

Memòria de treball: per recordar les cartes que han tret els altres jugadors i poder-les relacionar amb les noves abans que la resta.

A més, és important tenir en compte que amb el joc el nostre cervell s’activa per l’aprenentatge, doncs la diversió produeix plaer i això, al cervell, li agrada.

Així doncs, amb els jocs de cartes aconseguim el tàndem perfecte: motivació per l’aprenentatge i treball de les funcions executives!!

La Sheila, mestra de l’escola, està fent un màster en Neuroeducació i va aprofitar el nostre taller per fer un treball que havia de presentar. També ens ha ajudat a fer aquest article. Podeu veure la seva activitat aquí.

Podeu veure les imatges i alguns vídeos

Article de l’Ara.cat Criatures: Funcions executives