VIVÈNCIES MATEMÀTIQUES

AVUI ENS TOCA TALLER DE MATES!!!

“Les matemàtiques són la creació més bella i poderosa de l’esperit humà”  Stefan Banach

Avui ens toca Taller de Mates!! Això significa diversificar al nostre alumnat en diferents propostes, reptes i activitats matemàtiques manipulatives. La metodologia del treball per tallers manipulatius integra la teoria i la pràctica, i es caracteritza per la investigació, l’aprenentatge mitjançant el descobriment i el treball en equip. Hem de tenir en compte que a cada taller es treballen i s’avaluen els objectius, continguts, habilitats i actituds definits a les programacions, les quals hem elaborat a partir de la proposta oficial del currículum. I el que és més important: l’alumne és protagonista del propi aprenentatge.

“L’única manera d’aprendre matemàtiques és fer matemàtiques.” Paul Halmos

Així que…Apa nois i noies, mans a l’obra!! Agafem els nostres quaderns i mirem el full de ruta. Al Pla de Treball, cadascú analitza les propostes que té pendent de treballar o acabar després de l’última sessió. D’aquesta manera, la flexibilització dels agrupaments permet a cadascú establir reptes i ritmes personals d’acord amb les seves competències i interessos. Mentre l’alumne s’organitza a partir d’una proposta donada, el mestre és un assistent tècnic que ajuda a aprendre, actua com a guia: observa i acompanya en el desenvolupament intel·lectual i emocional; orienta i escolta els alumnes sempre des del respecte i atenent les seves propostes o preocupacions; provoca situacions fent preguntes, correccions individuals calmades, properes i immediates.

Les propostes que es fan als tallers garanteixen que tots hi intervenguin, aprenguin i que hi hagi col·laboració entre els alumnes que hi treballen. Així, ens trobem amb reptes personals i reptes grupals que respecten els ritmes de treball, els estils d’aprenentatge i la diversitat de l’alumnat. No cercant que tothom arribi al mateix punt, sinó que cadascú continuï el seu procés i que desenvolupi el propi potencial.

Els nostres alumnes van treballant sense pauses ni presses, a través de l’experimentació, les classes passen a ser participatives, en les quals tots aprenem de tots a partir dels coneixements previs de cadascú.

A més, la pràctica a través de l’observació personal i la manipulació de materials diversos és fonamental en l’aprofundiment dels aprenentatges matemàtics, perquè permet participar activament en el procés d’adquisició de coneixements que, així, es consoliden de manera més significativa i permeten construir una bona base per a aprenentatges posteriors.

En definitiva, parlem d’un entorn més relaxat que afavoreix la comunicació més directa i distesa, tant entre companys com entre l’alumne i el mestre. Cada proposta o activitat és una oportunitat per a l’aprenentatge i per a l’apropament al seu entorn.

L’aprenentatge cognitiu i afectiu tenen la mateixa importància i, alhora, el procés és tan valorat com el resultat. Aprendre esdevé una activitat cooperativa i comunicativa en què els infants construeixen el coneixement, juntament amb els seus iguals.

El taller es va desenvolupant i des de el moment que l’alumne fa la tria de l’activitat, ha pres la decisió sobre el grau de motivació i les seves aptituds, la qual cosa farà possible el punt màxim d’implicació, la seva aportació al treball en grup i la resolució dels reptes o problemes que se li plantegen.

I un altre punt molt important que no podem oblidar, és l’avaluació de tot el procés perquè es recolleix tant l’evolució d’habilitats acadèmiques com els hàbits de treball i l’organització, la iniciativa, l’actitud, les preferències, la participació i l’autonomia, la capacitat per resoldre situacions o conflictes, el seu rol al grup, les relacions amb els companys i el vincle amb els mestres, la gestió d’emocions, les possibles propostes de millora i els punts forts i febles per adaptar la intervenció educativa.

És moment de tancar el taller!!. Seiem al cor de l’aula i comentem com ha anat la sessió, sempre hi ha comentaris i reflexions que ens ajuden a tots a millorar, a gaudir del treball fet i sobretot a rectificar, si hem de fer-ho, perquè de savis és rectificar, aixecar-se i tornar-ho a intentar, ja que treballem la gestió de l’error i la consciència de l’evolució, de les fortaleses, dels límits i les dificultats personals.

Perquè no hem d’oblidar que podem acompanyar-los en el camí, però ells han de “caminar” i així veure que cada dia al taller manipulatiu de mates és una nova possibilitat de descobrir nous aprenentatges matemàtics.

El món de les matemàtiques no és un lloc avorrit on estar. És un lloc extraordinari; val la pena passar el temps allà. – Marcus du Sautoy