UN I UN FAN DOS, JO HE VIST UN GAT I UN GOS.

EL TALLER DE MATEMÀTIQUES A LA COMUNITAT DELS PETITS

“Vivim les matemàtiques perquè les portem a dins, en el cap i en el cor.” (M. Antònia Canals)

“S’ha d’aprendre matemàtiques per comprendre millor la realitat, l’entorn en el qual es viu, i poder actuar-hi”. (Canals i Tolosa, M. A 1998: 24).

L’aprenentatge de les matemàtiques a la comunitat dels petits es dóna de manera natural en qualsevol espai i en qualsevol moment del dia, per exemple de bon matí quan fem les rutines comptem i escrivim el nombre d’infants que han vingut a classe i els que s’han quedat a casa, quan mirem el calendari i encerclem el dia en que estem, quan comptem quants dies falten per un esdeveniment important com l’aniversari d’un company o companya, una sortida, una festa, … i en molts altres moments al llarg de la jornada escolar.

Un cop a la setmana fem el “TALLER DE MATEMÀTIQUES”.

Un clima atractiu i motivador per a les primeres trobades dels nens i nenes amb les matemàtiques desenvolupa la seva confiança en la seva capacitat d’entendre-les i utilitzar-les. Aquestes experiències positives els ajuden a desenvolupar la curiositat, imaginació, flexibilitat, inventiva i persistència, que contribueixen al seu èxit futur dins i fora de l’escola. (Clements & Conference Working Group, 2004: 1)

En aquest taller les mestres preparen propostes d’aprenentatge adaptades a les diferents edats i nivells dels infants que hi ha al grup classe, intentem que aquestes propostes siguin variades, atractives i interessants pels alumnes, per tal que aquests hi participin de manera activa.

La majoria de propostes parteixen de la manipulació i l’experimentació amb diferents materials que les mestres escollim pensant quin són els més adients en cada moment.

Abans de començar a fer les activitats del taller les mestres compartim amb els infants en que consisteixen cadascuna de les propostes que els oferim, i a continuació ells tenen la llibertat de decidir quines propostes fan segons les seves necessitats i interessos. Els infants tenen l’oportunitat d’experimentar, d’equivocar-se, de provar, de practicar, d’encertar… I així cadascun al seu ritme van construint el seu aprenentatge matemàtic.

Al Taller de Matemàtiques hi trobem, entre altres, propostes de numeració, lògica, geometria i jocs:

NUMERACIÓ:  Els exercicis de comparació, classificació i ordenació de diferents objectes ajuden als infants ha adquirir els nombres, l’ordre i la quantitat que representen.

LÒGICA: Els exercicis de classificar, aparellar i ordenar, són el suport dels processos mentals que propicien la formació del pensament lògic.

GEOMETRIA: Els exercicis d’observació, manipulació, experimentació amb diferents objectes i materials ajuden als infants a adquirir les relacions entre els objectes i sobre l’espai en situacions externes al propi cos.

JOCS: Els jocs són motivadors, contenen elements matemàtics, ja siguin relacionats amb la lògica, la quantitat, la posició en l’espai, …  Els infants quan juguen posen en funcionament el seu pensament lògic-matemàtic.

“Les matemàtiques són a tot arreu. No hi ha cap realitat que no tingui quantitats, ni formes ni posició a l’espai, una proporció o uns elements de mesura.” (M. Antònia Canals)