ULLS DE MUSSOL, ORELLES D’ELEFANT I BOQUETA DE MOSQUIT…ELS ÀLBUMS IL·LUSTRATS A LA COMUNITAT DE PETITS

S’obre la porta de la classe i, a mesura que entren els infants  i seuen al cor de l’aula, troben una gran capsa de cartró tancada…

-Ooooh què és això?, diu una nena…

-Qui ho ha deixat aquí? diu un altre nen…

Alguns dels infants més agosarats es disposen a obrir la capsa o, si més no, a trobar algun foradet que els hi resolgui la incògnita. Però per sort, la mestra entra abans que això passi i manté una mica més la intriga…

A partir d’aquí comencen les hipòtesis dels alumnes:

-Què deu ser això?, diu la mestra.

-Voleu que ho movem a veure si sona?…

-Potser és una pilota?, diu una alumna.

-Sona fort!, diuen dos alumnes alhora.

-Hi ha moltes coses a dintre!, diu una altra, molt emocionada.

Quan la mestra obre la capsa i apareix l’àlbum il·lustrat acompanyat d’un munt d’elements més com ara el vocabulari del conte, imatges relacionades amb l’àlbum, ninos relacionats amb la història, propostes de treball de llengua, etc, els infants ja estan molt motivats i emocionats per començar a treballar amb el que ens hem trobat en aquella capsa misteriosa…

Aquesta pot ser una de les maneres en les que comencem el treball dels àlbums il·lustrats, però d’altres vegades, els alumnes troben al mig del cor de l’aula, un petit escenari muntat amb els elements relacionats amb la història que els explicarem, acompanyat d’una llum tènue i una música adient per tal d’introduir-los al món màgic del conte que tenim preparat…

              

Les següents setmanes expliquem el conte de diferents maneres i els posem moltes activitats per l’aula com per exemple: un mini món del conte, propostes manipulatives de llengua, ombres xineses, “story Stones”, disfresses per representar el conte, ruleta de la sort per treballar el vocabulari, jocs de taula…

                  

I, a més a més, fem una petita manualitat relacionada amb el conte, per tal que els alumnes s’emportin a casa un record del que han treballat i puguin explicar a la família la història que han aprés.

A la nostra escola, trobem molt necessari el treball dels àlbums il·lustrats amb els nostres alumnes com a recurs pedagògic perquè:

  • Fomenten el llenguatge oral dels i de les alumnes.

  • Amplien el seu vocabulari.

  • Fomenten el gust per la lectura.

  • Treballen les emocions a partir de la identificació que puguin trobar amb els personatges del conte.

  • Els condueixen a fer hipòtesis sobre la història.

  • Fomenten la imaginació.

  • Fomenten l’empatia.

  • Els permeten endinsar-s’hi en el món de l’art a partir de les il·lustracions (percebem formes, textures, tècniques plàstiques…)

  • Poden observar el model lingüístic de la mestra, d’altres companyes i companys..

  • Fomenten la representació teatral i l’interpretació de la història…

Així doncs, les mestres de l’escola, intentem fer una selecció molt acurada dels àlbums que trobem més adients per l’edat dels nostres infants tant per la temàtica com pel vocabulari.

Com a mestres, veure la cara dels alumnes amb els ulls ben oberts i sense parpellejar quan escolten una història que els atrapa, no té preu!

I recordeu,

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>