L’EQUIP SOCIAL A L’ESCOLA

-Però exactament què fas? 

Aquesta és la pregunta que sovint, els professionals de l’àmbit social, ens trobem a les escoles on treballem. Aquest desconeixement de les nostres funcions s’explica, en part, per el poc temps que fa que la nostra figura hi és present.  L’integrador social va començar a treure el cap als centres educatius el curs 2003-04 i els educadors socials no hi hem tingut presència fins fa 4 cursos (2020-21). Això, sumat al fet que la nostra feina difereix força de la que pot fer un mestre, fa que sovint no s’entengui massa bé el que fem. 

Així doncs, aquest article busca posar una mica de llum en aquest tema, clarificar què fem i perquè ho fem. 

Malgrat que educadors i integrador socials tenim funcions diferenciades, en aquest article parlarem de “l’equip social” i unificarem les nostres tasques per tal de facilitar la feina al lector. Què fa, doncs, l’equip social en una escola?

    • Garantir que l’acollida al centre educatiu de l’alumnat i les famílies en situació de vulnerabilitat social es desenvolupi en un entorn segur i protector. Quan una família nouvinguda arriba al centre, a banda de la rebuda per part de l’equip directiu, l’equip social fa una reunió on s’expliquen temes com el sol.licitar la beca de menjador, la xarxa de recursos del barri, què és l’AFA i perquè és important formar-hi part, cursos de català de l’escola…
    • Col·laborar en l’atenció, detecció i prevenció de situacions i conductes de risc de l’alumnat així com en la mediació i resolució de conflictes.
    • Intervenir en l’absentisme de l’alumnat. Els tutors registren l’assistència diària i quan es detecten casos d’absentisme s’activa el protocol pertinent, citant a la família i intentant revertir la situació. Es fa especial èmfasi en la prevenció en les etapes d’infantil.
    • Donar suport als tutors/es en la relació amb les famílies i l’entorn i fer un acompanyament a les famílies que es troben en situació de vulnerabilitat o risc social. Aquest suport es pot fer de moltes maneres: donant eines en la criança dels fills/es, fent escolta activa, derivació a serveis socials o altres serveis especialitzats, acompanyament en gestions i tràmits, organitzant formació del seu interès (català, competències digitals, etc.)…
    • Implicar les famílies en el projecte educatiu de l’infant o l’adolescent i en el projecte de centre motivant la seva participació i incloent-les en el procés. Dinamització de l’AFA i foment de la participació de les famílies en activitats organitzades des de l’escola (tallers, xerrades, festes, activitats dins l’aula…)
    • Afavorir la integració de l’alumnat en els principals contextos de socialització: escolar, formatiu, laboral, sanitari, esportiu, de lleure i cultural, respectant l’entorn social i cultural. Derivació de l’alumnat a activitats organitzades des del barri (SIS Diürn, centre cívic, clubs de futbol…), coordinació amb els diferents serveis que intervenen, etc.
    • Promoure la implementació dels protocols del Departament d’Educació i programes específics de salut, d’Igualtat, de prevenció de violències i les actuacions del pla educatiu d’entorn..
    • Aportar mirades socials a la funció educativa, promovent l’escola per a tot l’alumnat i l’escola democràtica, en el marc de la comunitat educativa.

Aquestes són les funcions més importants que duem a terme, però en la nostra professió la flexibilitat és primordial: les necessitats de demà marcaran la nostra intervenció. 

La presència dels professionals de l’àmbit social a les escoles és una oportunitat per intervenir amb l’alumnat i les seves famílies des d’una perspectiva integral, cuidant el que passa a l’escola però també el que passa fora d’ella, entenent que l’educació no és quelcom aïllat sinó que és part d’un sistema molt més ampli que també cal tenir en compte si es vol treballar eficientment. Cal apostar per aquesta mirada social per donar resposta a les noves realitats que ens estem trobant amb l’alumnat i les seves famílies, és primordial ser flexible amb el que ens anem trobant pel camí encara que no sigui el que esperàvem. Com deia aquell: “Be water my friend”.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>