LA ROBÓTICA A LA COMUNITAT DE PETITS

L’era digital ha transformat immensament el desenvolupament dels processos laborals i educatius. La tecnologia avança a passos gegants i amb ella tots els àmbits de la vida humana. Per tant, és necessari l’actualització constant per anar en parl·lel amb els grans canvis del món i el seu desenvolupament.

Som conscients que la innovació educativa implica la implementació d’un canvi significatiu en el procés d’ensenyament- aprenentatge i és per això que posem a l’abast les eines necessàries per tal que  els nostres infants  tinguin les màximes possibilitats en els seus aprenentatges.

Ja de ben petits, introduïm a les aules propostes relacionades amb la iniciació a la programació i la robòtica. Aquestes propostes contenen un tipus de material molt enriquidor pels infants: Els Bee-Bot!

Els Bee-Bot són uns petits robots educatius amb forma d’abella especialment dissenyat per desenvolupar les capacitats elementals de la programació i les seves aplicacions de la robòtica educativa: ubicació espaial, motricitat, lògica, estratègia, etc. Aquest acolorit robot, fàcil d’utilitzar és l’eina més adient per l’aprenentatge de seqüències, estimacions, resolucions de problemes, i per suposat, per aprendre jugant.

Els Bee-Bot accepten fins un màxim de 40 instruccions o directrius del tipus endavant, endarrera, girar a l’esquerra i girar a la dreta,  que es programen mitjançant uns intuïtius botons de direcció. Una vegada programada la seqüenciació escollida cal pulsar el botó GO per tal que el Bee-Bot executi el programa. El robot parpadeja una vegada y emeteix un lleuger so quan finalitza cada instrucció, el que ajuda als nostres alumnes a avaluar la seva proposta de programa. El robot avisa que ha finalitzat la seva tasca parpadejant 3 vegades.

A l’hora de preparar una activitat amb els Bee-Bot es té en compte que aquests avancen cap al davant  i retrocedeixen 15 cm a cada pas, i que els girs que fan són sempre de 90 graus.  Per un altre costat, si volem alterar el programa cal pulsar el botó X per esborrar la memòria del robot, del contrari aquest acumula les noves instruccions a les que ja tenim emmagatzemades.

Amb aquests robots infantils programables a la comunitat de Petits treballem de forma lúdica i efectiva el llenguatge de direccionalitat, la lateralitat i altres conceptes d’espai-temps.

En la primera activitat, introductòria i d’iniciació presentem al nostre nou amic i deixem que els infants els manipulin, d’aquesta manera podrán experimentar com funciona i com es mou aquest petit robot. Amb la pròpia experiència dels encerts i dels errors, plantegem hipòtesis per tal de deduir quins són els passos que cal seguir perque el Bee-bot  segueixi les nostres indicacions i finalitzi la seva tasca.

Per interioritzar i prendre consciència del moviment del nostre petit amic, es realitza un treball amb el propi cos. Els nens i les nenes fan de Bee-bots, d’aquesta manera poden assolir i assimilar com es comporta el robot.

Una vegada fet aquest aprenentatge, es poden treballar continguts de totes les àrees d’aprenentatge, com matemàtiques (números, figures geomètriques, operacions aritmètiques, monedes, etc.), llengües (vocabulari, instruccions bàsiques, lletres de l’alfabet, etc.), ciències (animals, plantes, aliments, cos humà, etc.) psicomotricitat (lateralitat, orientació espaial, etc.).

El millor de tot es que els nostres alumnes més petits aprenen de manera significativa, creativa i divertida.

” Tenemos que preparar a los estudiantes para su futuro, no para nuestro pasadao”  Ian Jukes