LA LLIURE CIRCULACIÓ ALS ESPAIS DE LA COMUNITAT DE PETITS

Aquest curs per fi hem pogut reprendre la lliure circulació pels diferents espais que tenim en la comunitat de petits.

Ha estat tot un repte i ho hem reprès amb molta il·lusió. Veure la cara d’un infant quan se li diu que pot anar a l’espai que més li agrada és encisador i no tan sols pels nens i nenes que se’ls il·lumina l’expressió també per nosaltres els i les mestres que veiem aquesta sorpresa i alegria.

No ha estat tot bufar i fer ampolles, no! Estem encara en l’aprenentatge de saber circular de manera lliure i relaxada.

És molt important que es marquin unes normes per tal que la fluïdesa i el bon fer siguin els protagonistes en cada sessió. Abans d’anar als espais que més els agraden es fa una petita conversa en el cor de l’aula per recordar que hem de fer per una bona harmonia i encara més, una bona convivència.

• Pensar en quins llocs volem anar i quins ens fan sentir a gust.
  • Anar pels passadissos de manera tranquil·la i sense córrer.
  • Trucar abans de passar i quan ens atén la mestra responsable de l’espai preguntar-li si “Puc passar”.
  • Cal saber que si un espai està ple sempre es pot tornar.
  • Una vegada dins l’espai, escollir el microespai que més agrada i quan hem acabat de jugar recollir per tal que un altre company o companya s’ho trobi igual de bé com al principi.
  • Quan es decideix marxar preguntar a la mestra responsable de l’espai si “Puc marxar”.
  • A l’hora de finalitzar les sessions d’espai cal col·laborar en la recollida de tots els microespais i esperar-se fins que es pugui tornar a l’aula de referència.

Una vegada es finalitza la sessió, tots els nens i nenes tornen a circular pels passadissos, sempre intentant anar de la manera més relaxada, i es dirigeixen a la seva aula per tal de fer-se la seva motxilla i anar a seure al cor de l’aula. És en aquest moment quan es fa el tancament on poden expressar i dir tot allò que han sentit mentre jugaven en les diferents propostes dels espais, poden dir quins són els que més els ha agradat, amb qui han jugat, què han escollit, expressar emocions i vivències, …

En el “Currículum i Orientacions en l’Educació Infantil” del 2016, ens parla sobre la lliure circulació en els espais d’aprenentatge i remarca la importància d’aquesta metodologia ja que afavoreix que els nens i nenes es converteixin en constructors del seu propi aprenentatge sent el joc el seu motor.  Fa que siguin petits investigadors buscant les seves pròpies estratègies com la de l’assaig-error per poder entendre el món més proper. Manipulen, experimenten, exploren fent les seves pròpies hipòtesis i creant així un pensament crític per poder desenvolupar-se en la vida quotidiana. A més a més, experimenten llibertat en poder escollir el que més els interessa i això fa que se sentin segurs i motivats per aprendre. I és que els infants dia rere dia demostren les seves ganes d’aprendre sobretot quan et pregunten a tothora “Avui fem espais?”.